اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ایام سوگواری اباعبدالله صورت گرفت

پخش عزاداری‌های مردم زنجان از 13 شبکه به صورت زنده‌

خبرگزاری فارس: عزاداری‌های مردم زنجان در ایام دهه محرم به صورت زنده از 13 شبکه به نقاط مختلف کشور و جهان پخش شد.

پخش عزاداری‌های مردم زنجان از 13 شبکه به صورت زنده‌

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امام حسین(ع)، همه را به خویش می‌خواند آن‌گاه که می‌فرماید «هل من ناصر ینصرنی»، آیا کسی هست یاری و همراهی‌ام کند؟

همه ساله با تلاش صدا و سیمای مرکز مراسم‌های عزاداری زنجان به صورت باشکوه پوشش داده شده و در سراسر کشور و بسیاری از نقاط جهان پخش می‌شود.

پایتخت‌نشینان دیار شور و شعور حسینی در سرزمینی کوچک با دلی بزرگ به بلندای بیرق حسین همنوا با ناله آسمان و زمین، دوشادوش هم، نوای یالثارات الحسین سر می‌دهند و یا حسین‌گویان دل در گرو یار دارند.

همه ساله مراسم‌های عزاداری زنجانی‌ها از اوایل محرم‌الحرام آغاز و باعظمت‌ترین آنها در روزهای هشتم (حسینیه) و یازدهم محرم(زینبیه) برگزار می‌شود.

این مراسم‌ها سال‌هاست که عظمت و شکوهی خاص دارد و سال به سال با افزایش خیل عزاداران حسینی مردم مومن و ولایت‌مدار استان و عزاداران شهرها و استان‌های دیگر و حتی عزادارانی از کشورهای دیگر روبه‌رو است.

در این راستا رسانه ملی بر اساس سیاست‌های سازمانی و راهبردهای فرهنگی خود بر اصل فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگی تاکید دارد و در تلاش است تا عزاداری‌های جمعی را در کشور بر اساس مدل عزاداری زنجانی‌ها بسط و توسعه دهد.

رسانه استانی نیز با تأسی از این راهبرد با برگزاری جلسات متعدد و کارشناسی (15 جلسه) با حضور اعضای هیئت امنای هیئت‌های مذهبی از جمله حسینیه اعظم، زینبیه اعظم، احمدیه، فاطمیون، مکتب الزهراء و همچنین مادحین ارجمند این هیئت‌ها سعی در هدایت محتوایی اشعار و متون مذهبی و پالایش مداحی‌های این مراسم‌ها، به ویژه مداحی‌های تولید شده و در حال پخش از شبکه کرده و رویکرد پخش مداحی‌های ساده و با محتوا را مد نظر داشته است.

در این ایام صدا و سیمای مرکز زنجان در حوزه رادیو با تولید و پخش 6 هزار و 674 دقیقه برنامه شامل برنامه‌های تولیدی، تامینی، میان برنامه‌های پخشی و ویژه برنامه‌های پوشش دستجات هیئت به صورت زنده، در دستور کار داشته است.

شبکه تلویزیونی اشراق نیز با رویکرد استان‌مداری و پوشش هیئت‌های استانی در حدود 7 هزار و 475 دقیقه برنامه تأمین، تولید و پخش کرده که شامل ویژه‌برنامه عزاداری شهرهای استان، پوشش عزاداری دستجات به صورت زنده، پخش تیزرهای اطلاع‌رسانی مراسم‌ها برای حضور گسترده عزاداران، اطلاع‌رسانی و پوشش نماز ظهر عاشورا و ارتباط با شبکه‌های سراسری است، به طوری که در پوشش عزاداری مراسم هشتم تا یازدهم محرم حدود 13 شبکه تلویزیونی ملی و برون‌مرزی شامل شبکه‌های یک، 2، 3، خبر، تهران، شما، جام‌جم یک و 2، پرس تی‌وی ، الکوثر، سحر یک و 2، و شبکه اشراق به صورت زنده عمل کرده و برنامه‌های بین پخشی همچون کلیپ، مداحی، سرود، وله، فیلم سینمایی، سریال، مستند «تو را می‌شناسم»، سخنرانی و ویژه برنامه‌های ایام محرم تهیه و پخش شده است.

در بخش اطلاعات و اخبار نیز در حدود 48 گزارش تلویزیونی به مدت 126 دقیقه، یک مورد گفت‌وگوی ویژه خبری به مدت 30 دقیقه و هفت مورد تفسیر تلویزیونی به مدت 21 دقیقه‌ای که در مجموع 13 ساعت و 14 دقیقه تولید و پخش شده است.

در بخش اخبار استانی نیز در رادیو و تلویزیون 279 خبر در مجموع 341 دقیقه تولید و پخش شده است و در بخش اخبار و گزارش‌های ارسالی به تهران تعداد 27 مورد خبر مکتوب به مدت 32 دقیقه تهیه و ارسال شده است.

صدا و سیمای مرکز زنجان با رویکرد استانی و پوشش حدود 200 هیئت عزاداری شهرهای مختلف از پشتیبانی واحدهای مختلف به ویژه اکیپ‌های فنی برخوردار بوده و از توانمندی‌های نوین در امر تصویربرداری مثل دوربین کابلی هوایی، تصاویر هوایی برای پوشش عزاداری‌ها بهره‌ برده است.

در این راستا استفاده از سیستم ارسال تصاویر زنده SNG ، 2 واحد سیار تلویزیونی، یک واحد سیار رادیویی، 3 جفت لینک مایکروویو پرتابل برای سیگنال‌رسانی، بکارگیری کرین تصویربرداری 9 متری، بکارگیری بالگرد برای استفاده از تصاویر هوایی، تامین 15 ست نور آرک برای پوشش مناسب عزاداری هیئت فاطمیون در شب، تامین برق سه فاز برای استقرار واحدهای سیار، استفاده از دوربین کابلی هوایی، بکارگیری کرین نفربر و برقراری ارتباطات زنده بین استودیوهای مرکز و استودیوهای شبکه‌های سراسری و برون‌مرزی صدا و سیما، برنامه‌ریزی لازم برای پوشش خلاء موجود در مراسمات ما بین هشتم و یازدهم محرم انجام  و روزهای تاسوعا و عاشورا نیز پوشش دستجات عزاداری احمدیه، فاطمیون، هیئت مکتب الزهراء و نماز ظهر روز عاشورا، به ویژه تدابیر لازم برای پوشش هیئت فاطمیون در شب مدّنظر مرکز زنجان قرار داده شد تا این مراسم با کیفیت عالی از شبکه  اشراق و دیگر شبکه‌ها پخش شود.

یکی دیگر از اقدامات شبکه اشراق تهیه و تولید یک قسمت مستند فاخر 23 دقیقه‌ای با نام «من تو را می‌شناسم» و مستند 25 دقیقه‌ای «حلوا» است.

گفتنی است، برای به تصویر کشیدن رخداد عظیم فرهنگی و معنوی اجتماع عزاداران حسینی، در حدود 450 نفر فعالیت داشتند که 390 نفر از کارکنان صدا و سیمای مرکز زنجان و 60 نفر از عوامل فنی خارج از مرکز، به مدت 7 روز، از هفتم تا دوازدهم محرم به صورت شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل بودند.

انتهای پیام/2308/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول