اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کردستان اشک هم ماتم گرفت

کردستان در روز عاشورا غرق در ماتم شد/ امسال عزاداری حسینی جلوه‌ای باشکوه‌تر دارد

خبرگزاری فارس: همزمان با روز عاشور استان کردستان را غم و اندوه فرا گرفته است و مردم با حضور در هیئت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

کردستان در روز عاشورا غرق در ماتم شد/ امسال عزاداری حسینی جلوه‌ای باشکوه‌تر دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هزار و 400 سال از واقعه عاشورا می‌گذرد اما هنوز بوی حسین (ع) و یارانش به مشام می‌رسد و هر ساله مراسم های عزاداری در استان کردستان جلوه باشکوه‌تری به خود می‌گیرد.

مردم استان به تبع از کشور از قافله عزاداران عاشورای حسینی عقب نمانده‌اند و حضور برداران و خواهران اهل سنت در محافل عزاداری امام حسین (ع) در کردستان حکایت از اتحاد و همبستگی در کنار عشق به پیامبر (ص) و اهل بیتش دارد.

برادران و خواهران اهل سنت و تشیع در کنار هم برای فرزند پیامبر (ص) اشک ماتم می‌ریزند و با کوبیدن بر سر و سینه برای شهدای دشت کربلا عزاداری می‌کنند.

ادای نذورات که بیشتر به صورت پذیرایی با غذای گرم از هیئت‌ها انجام می‌شود از شب هفتم ماه محرم آغاز شده است و حاجتمندان و نیازمندان درگاه اهل بیت (ع) به قصد تبرک به این مجالس می‌روند و از خوان کرم خاندان نبوت بهره‌مند می‌شوند.

مردم استان کردستان در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین (ع) و مقوله عاشورا به اثبات می‌رسانند؛ به طوری که مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پیرعمر این شهر جمع شده و با روشن کردن شمع به دعا، نیایش و عزاداری می‌پردازند.

طشت‌گذاری، تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد، تکایا و حسینیه‌ها با ذکر حسین وای، مراسم گل‌گیران و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی از جمله آیین‌های عاشورایی در شهرهای استان بوده که از شکوه ویژه‌ای برخوردار است.

آتش‌زدن خیمه‌ها و چرخیدن عزاداران به دور آنها، سینه‌زنی، زنجیرزنی و همچنین قربانی کردن گوسفند در جلو دسته‌های عزاداری و پخش شیر، شربت و خرما از دیگر مراسم‌های خاص استان کردستان در ایام محرم است.

پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریش‌آباد از جمله رسوم دیگری است که در این استان در ایام محرم اجرا می‌شود و با این حلیم در صبح غم‌انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می‌شود.

آیین‌های عزاداری ویژه دهه نخست محرم با برپایی نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز بزرگ شهید امر به معروف و نهی از منکر ادامه می‌یابد و بعد از ظهر عاشورا تمامی بیرق‌ها و علم‌ها به صورت افقی پیشاپیش دسته‌های عزادار به نشانه شهادت حضرت امام حسین (ع) و 72 نفر از یاران باوفایش به حرکت در آمده و با برگزاری شام غریبان حسینی به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/79001/ز/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول