اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع):

توجه به هنجارهای اجتماعی از نکات آموزنده نهضت عاشورا بود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: توجه به هنجارهای اجتماعی از نکات آموزنده در سیره حیات بخش حضرت امام حسین (ع) در نهضت عاشورایی بوده است.

توجه به هنجارهای اجتماعی از نکات آموزنده نهضت عاشورا بود

به گزارش خبرگزاری فارس از ایرانشهر حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی شب گذشته در جمع اساتید دانشگاه ولایت شهرستان ایرانشهر که به همت دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق برگزار شد با اشاره به زمینه‌های شکل گیری واقعه کربلا اظهار داشت: چگونه می‌شود امتی که دور وجود نازنین پیامبر اسلام (ص) حلقه می‌زدند که آب وضوی ایشان زمین نریزد در چند دهه بعد همان امت رفتاری کاملاً متضاد با آن را انجام می‌دهد و در هر دو مورد نیت رضای خدا و قرب الهی است.

وی افزود: اگر با دید جامعه شناسی تغییر به این موضوع بنگریم باید تمام مؤلفه‌های مؤثر در شکل گیری آن را بررسی کنیم.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: از جمله چگونگی تغییر و چرایی آن، سطح تغییر یعنی این تغییر در چه سطحی از جامعه صورت گرفته به عنوان مثال، نخبگان یا توده‌ها، جهت تغییر که می‌تواند مثبت باشد یا منفی و پارامترهای دیگر مانند اینکه تغییر با برنامه صورت گرفته است یا بدون برنامه، این تغییرات با چه سرعتی صورت گرفته و آیا عوامل بیرونی در شکل دهی آن نقش داشته‌اند و کارگزاران واقعی تغییر چه کسانی بوده‌اند.

مریجی تصریح کرد: جامعه شناسان بر این باورند که این ارزش‌هاست که به رفتار جهت می‌دهد لذا اگر تغییری در رفتار صورت گیرد ریشه آن در ارزش‌ها است، نه تنها رفتار بلکه هنر و تکنولوژی نیز متأثر از ارزش‌هاست.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی جنوب شرق بیان کرد: ارزش‌ها را می‌توان به دو دسته کلی ارزش‌های دینی و ارزش‌های غیر دینی تقسیم کرد که ارزش‌های دینی نیز به نوبه خود به ارزش‌های نقلی و عقلی تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: در ارتباط با ارزش‌های غیر دینی نیز می‌توان گفت آن باورهایی است که ریشه در ذوق و سلیقه غالب افراد جامعه دارد بر همین اساس می‌توان گفت که اگر باور، مادی گرایانه شد رفتار هم به تبع مادی می‌شود و اگر باور معنوی شد رفتار نیز معنوی می‌شود و پس اگر زمانی مردم دور پیامبر اسلام (ص) حلقه می‌زدند که آب وضوی ایشان زمین نریزد برای این است که ارزش‌های حاکم بر جامعه ریشه در وحی دارد.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) بیان داشت: اما وقتی این ارزش‌ها رنگ معنویت را از دست دهند و ریشه در امور مادی و نفسانی داشته باشند شاهد رفتار دیگری خواهیم بود و سال 61 رفتار دیگری از امت رسول‌الله می‌بینیم چون مال اندوزی و ثروت طلبی ارزش شده است و این چنین ارزشی واقعه کربلا و نامردمی‌های آن را به همراه دارد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مدرسه حسینی، مدرسه تربیت انسان‌های حافظ حدود الهی و اصول‌گرا و مرزبان است و امام حسین (ع) نمونه‌ای اعلایی در حفظ حدود الهی و اسوه مسلمانان در رفتار و تعاملات اجتماعی می‌باشد.

مریجی افزود: انسان هرچه به مراتب بالاتر از کمال انسانی دست یابد مرزهای الهی را بیشتر پاس می‌دارد و نسبت به دوست و دشمن با رعایت حریم‌ها رفتار می‌کند.

وی بیان کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) در سخت‌ترین اوضاع و احوال نیز پایبند اصول بود و حریم‌ها را پاس می‌داشت و توجه به هنجارهای اجتماعی از نکات آموزنده در سیره حیات بخش آن حضرت بوده است.

انتهای پیام/75002/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول