اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس:

تجمع عاشورائیان در گرگان یک کار بزرگ فرهنگی بود

خبرگزاری فارس: نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس گفت: حرکت امروز مردم گرگان با حضور بسیجیان و هیئت‎های مذهبی یک کار بزرگ فرهنگی بود.

تجمع عاشورائیان در گرگان یک کار بزرگ فرهنگی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عیسی امامی ظهر امروز در جمع عاشوراییان و بسیجیان شهرستان گرگان اظهار داشت: امروز شاهد یک کار فرهنگی عظیم از جانب مردم گرگان بودیم و باید از بانیان برگزاری این مراسم به خاطر فراخوان و حضور عزاداران یکپارچه در این روز مهم تقدیر و تشکر کرد.

وی تصریح کرد: اینکه عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) زیر پرچمی واحد عزاداری کنند تجربه‎ای تازه در شهر گرگان بود که به نوعی می‎تواند آغازگر نقطه شگرفی در تحولات فرهنگی شهر گرگان باشد.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: این کار مهم که در اکثر شهرهای استان نیز برگزار شد باعث وحدت نظر و نزدیک شدن آرا و نظرات مردم به یکدیگر و در نهایت همدلی و همبستگی می‎شود و نقطه خوبی بود که امسال این کار برای نخستین بار در گرگان اجرا شد و امیدوارم در سال‎های بعد با همت و درایت بیشتری صورت بگیرد.

پنجم آذر افتخار ملی منطقه گرگان است

امامی در مورد سالروز گرامیداشت پنجم آذر گفت: این روز بزرگ از افتخارات ملی منطقه گرگان است.

وی ادامه داد: 15 خرداد نقطه ابتدایی انقلاب ما بود که تجلی آن در روز 5 آذر در مردم گرگان هویدا شد و مردم گرگان در این روز به یادماندنی حماسه‎ای ماندگار از خود به جای گذاشتند که باید در راستای بزرگ نشان دادن این رویداد مهم اقدامات اساسی صورت بگیرد.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: باید با استفاده از ظرفیت‎های دستگاه‎های متولی و فرهنگی ابعاد واقعی و حیاتی پنجم آذر برای مردم ما و نسل جوان استان بیان شود تا روح مقاومت و پایداری در کالبد آنها دمیده شود.

واقعه خونین پنجم آذر گرگان یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی

یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد. پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎بن‎موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس، تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی(ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند، لذا به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنار هم هستند گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند، اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آنها را به خاک و خون کشیدند.

از آن پس نیز ماموران خون‌آشام تا هنگام شب در خیابان‎های شهر گشت می‎زدند و هر کس را می‌دیدند به گلوله می‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود زیر آتش خود گرفتند و مغز جوانی بنام سید نظام‎الدین نبوی را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.

خلاصه آنکه در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود 8 هزار گلوله بر ضد مردم مصرف کردند که در نتیجه 14 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 100 نفر نیز مجروح شدند، اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت، به طوری که حتی در کتاب‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.

در حالی که وقایع بسیار کوچک‎تر و کم ‎اهمیت‎تر از آن، در این گونه کتاب‎ها و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها به کرات یادآوری و تشریح شده، حتی این واقعه در جدول تقویم مناسبت‎های تاریخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیمای کشور نیز گنجانده نشده است.

در حادثه پنجم آذرماه سال 1357گرگان، حسین امیرلطیفی، صدیقه پروانه، سیداسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی، حجت‎الله عباسی، ابوالقاسم(جعفر) علاءالدین، نرگس قصابان، حسین محبی‎راد، حسین مقصودلو، سیدنظام‎‎الدین نبوی، حسینعلی نصیری و فرامرز ویزواری به شهادت رسیدند.

مراسم بزرگداشت شهدای پنجم آذر گرگان در روز دوشنبه ششم‎ آذر در صحن شورای شهر گرگان برگزار می‎شود.

انتهای پیام/2307/و/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول