اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی:

هدف قیام عاشورا زنده کردن سنت پیامبر (ص) بود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: امام حسین(ع) قیام کرد تا سنت پیامبر(ص) را که رو به فراموشی بود در جامعه آن روز زنده کند.

هدف قیام عاشورا زنده کردن سنت پیامبر (ص) بود

حجت‌الاسلام ابراهیم حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) اظهار کرد: امام حسین (ع) در توضیح هدف قیام خود سنت پیامبر(ص) را به پیکر نیمه‌جانی توصیف می‌کند که زنده کردن آن نیاز به قیامی بزرگ دارد.

وی ادامه داد: به جاست که هر انسانی با شنیدن این نکته از خود بپرسد که چگونه یک سنت از بین می‌رود و چرا باید سنت پیامبر(ص) تنها در نیم قرن از سوی امت او به دست فراموشی سپرده شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه برای این پرسش چند پاسخ می‌توان ذکر کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق حاکمان جور بودند که در این سال‌ها موجب فراموش شدن سنت پیامبر(ص) شدند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا نکات بسیار جالبی را در زمینه علت قیام خود ذکر می‌کند که مهم‌ترین آن عمل نشدن به حق و یکه‌تازی باطل در جامعه اسلامی است.

حسینی ادامه داد: اگر قرار است انسان عاشورا را راه زندگی خود و مسیر رسیدن به کمال قرار دهد، باید به این نکته توجه کند که حق‌مداری مهم‌ترین ویژگی یک انسان عاشورایی است.

وی افزود: دنیا طلبان تنها به دنبال سود بیشتر و لذت هستند اما زندگی عاشورایی بر مبنای دفاع از حق و دشمنی با باطل شکل می‌گیرد و عافیت طلبی در این زندگی راهی ندارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: خداوند در قرآن نیز بارها در وصف مومنان به این موضوع تاکید می‌کند که آنها جان خود را تنها به بهای رضایت الهی می‌فروشند.

وی با ریشه‌یابی جنایت‌های کربلا بیان کرد: اگر انسان به دنبال مادی ‌گرایی برود، جامعه دچار وضیعتی می‌شود که سال 61 هجری به وجود آمد و مردم حاضر می‌شوند، سر مقدس سیدالشهدا(ع) را جدا کنند تا از خلیفه اموی جایزه بگیرند.

حسینی گفت: اگر مبنا و منطق زندگی تنها سود و لذت دنیا شد، دیگر انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند تا انسان جان خود را در صحرای کربلا اینگونه از دست بدهد.

وی معتقد است امام حسین(ع) برای تغییر سبک زندگی از جاهلیت به سبک اسلامی انقلاب کرد و این حرکت در واقع دنباله انقلاب پیامبر(ص) برای نجات دادن مردم بود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: به دلیل انحرافات موجود در جامعه اسلامی مسیر ولایت و امامت به مسیر خلافت تبدیل شد و حتی در زمان یزید و معاویه این امر به صورت موروثی و سلطنتی درآمد و اثری از انقلاب پیامبر(ص) باقی نماند تا جایی که جامعه به بذل خون‌های کربلا نیاز داشت تا ارزش‌ها در آن زنده شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در کشور ما نیز دنباله همان انقلاب حسینی است، خاطرنشان کرد: انقلاب ما نیز انقلاب ارزش‌ها بود تا جامعه را از انحطاط فکری و اخلاقی دور کند.

حسینی عنوان داشت: انقلاب نهایی نیز که پیش روی ما بوده و زمینه‌سازی برای آن از وظایف ما است، انقلاب مهدوی است که تمام انحرافات را ریشه‌کن خواهد کرد.

انتهای پیام/78006/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول