اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره ارشاد منوجان اعلام کرد

نقش مهم آیین‌های بومی عزاداری در مناطق مختلف

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان منوجان گفت: هر شهری بر اساس فرهنگ عزاداری بومی خود و کالبدی که زمینه‌ساز نمایش این فرهنگ بوده در ایام محرم شکل و رنگ خاصی پیدا می‌کند.

نقش مهم آیین‌های بومی عزاداری در مناطق مختلف

حسن کوه‌پیما امروز در حاشیه سومین شورای فرهنگ عمومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در منوجان اظهار داشت: زمزمه‌ حضور ماه محرم ماه خون و قیام، نیزه و شمشیر و ماهی سراسر غم و اندوه در کوچه و بازار در گوش نجوا می‌کند.

وی افزود: پیرغلامان و جوانان شهر در فکر برپا کردن تکیه و برگزاری هر چه بهتر مراسم سوگواری شهیدان کربلا هستند تا مردم، عاشقان و دلباختگان امام حسین (ع) گوشه به گوشه ایران در خانه، مسجد و تکیه و ... به عزاداری بپردازند.

کوه‌پیما تصریح کرد: هر شهر در ایران و یا سایر نقاط جهان به شیوه خاصی مراسم سوگواری را در این ایام برپا می‌کند و فرهنگ و سنت ویژه‌ای برای اجرای این مراسم عزاداری دارد.

وی ابراز داشت: فرهنگ، سنت و آداب و رسوم مردم که در پی آمیختگی افکار و اعتقادات آنان با آیین‌های محلی و فرهنگ منطقه‌ای شکل گرفته در اجرای این مراسم نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.

کوه‌پیما عنوان کرد: بر همین اساس هر شهری بر اساس فرهنگ عزاداری بومی خود و کالبدی که زمینه‌ساز نمایش این فرهنگ بوده و در پی آن به وجود آمده و ساختار خاصی به خود گرفته است در ایام محرم حال و هوای دیگری می‌گیرد و شکل و رنگ خاصی پیدا می‌کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان منوجان گفت: با ابراز تأسف سخافت بسیاری از اشعاری که توسط برخی مداحان خوانده می‌شود، به‌کارگیری موسیقی‌های مبتذل برای بیان اشعار، تمثال‌های وهن‌آلود عزاداری امام حسین (ع) را با وجود ظاهری پر رنگ و لعاب از محتوا تهی ساخته است.

کوه‌پیما بیان داشت: همچنین این موارد موجب شده است تا نسلی که بیش از هر زمان دیگری به معرفت نسبت به شهدای کربلا و پیام آن نیاز دارد، تنها و سرگردان باقی بماند و به همین دلیل می‌طلبد در این زمینه چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد.

انتهای پیام/80001/ی/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول