اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اجرایی مجموعه فرهنگی عاشورائیان اصفهان:

عزاداری‌های امسال بر اصلاح سبک زندگی متمرکز شده است

خبرگزاری فارس: مدیر شورای اجرایی مجموعه فرهنگی عاشورائیان اصفهان گفت: در مام محرم امسال برنامه‌های ویژه عزاداری هیئت عاشورائیان در زمینه اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلام متمرکز شده است.

عزاداری‌های امسال بر اصلاح سبک زندگی متمرکز شده است

سید حمیدرضا همراه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: مجموعه فرهنگی عاشورائیان بعد از حدود 13 سال فعالیت، از چهار سال پیش با رصد فعالیت‌های فرهنگی کشور و بررسی عملکرد مجموعه در زمینه بازخورد و یا عدم تأثیر‌گذاری فعالیت‌های انجام شده بر جامعه به این نتیجه رسیدند که باید سبک کار خود را عوض کند.

وی افزود: پس از مشورت با کارشناسان و آسیب‌شناسی جامعه متوجه شدیم که ادامه فعالیت‌های عاشورائیان در دهه 90 به همان شیوه‌های پیشین، شکست عاشورائیان را به دنبال دارد.

مدیر شورای اجرایی عاشورائیان تاکید کرد: در نهایت تصمیم گرفتیم رویکرد برنامه‌های خود را با شرایط اجتماعی تنظیم کنیم چرا که سرعت بالای تغییر اجتماع مانند میزان دسترسی به اینترنت، سرعت دریافت اطلاعات و تأثیر‌گذاری رسانه‌ها در جامعه باعث تفاوت زیاد میان جوان دهه 80 و دهه معاصر شده و جوانان این دهه برنامه‌های فرهنگی متفاوت‌تری را می‌طلبند.

وی افزود: با مشورت با کارشناسان فرهنگی کشور، سنجیدن شرایط جامعه و همچنین جبهه جنگ نرم در طول مدت یک سال دریافتیم که تمام ابعاد زندگی انسان اعم از تغذیه، پوشاک، رفتارهای اجتماعی و موارد دیگر مورد هجمه فرهنگی قرار گرفته که این مسئله منجر به تغییر سبک زندگی فعلی جامعه ما شده است.

همراه تصریح کرد: پس از این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که اکنون وظیفه عاشورائیان این است که به موضوع سبک زندگی دینی بر اساس آموزه‌های اسلام بپردازد و تمام فعالیت‌ها و ظرفیت‌های خود را با این موضوع محوری برنامه‌ریزی و اجرا کند چرا که دین ما که برای همه ابعاد زندگی برنامه‌ای دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به این تصمیم و تغییر محور محتوایی حرکت دوم عاشورائیان، این مجموعه مجبور به تغییر جدول سازمانی، نگارش سند راهبردی جدید بر اساس آن و راه‌اندازی پژوهشکده‌ای برای تحقیق در راستای این هدف شد.

عضو شورای اجرایی عاشورائیان درباره چگونگی تامین محتوای سبک زندگی گفت: «مفاتیح الحیات» آیت‌الله جوادی یکی از قابل استفاده‌ترین منابع برای تأمین محتوای سبک زندگی دینی است اما ما به منابع بیشتر و کاربردی‌تری نیاز داریم که بتوان آن را چراغ راه خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عاشورائیان به دلیل کمبود محتوای به روز و کاربردی در سبک زندگی از ارائه هرگونه مدل پرهیز می‌کند، تاکید کرد: معتقد هستم که باید به دور از تعجیل و طی یک برنامه‌ریزی بلندمدت در این راه گام برداریم.

به دنبال ایجاد دغدغه اصلاح سبک زندگی هستیم

همراه ادامه داد: تا زمانی که خود به مدل عملی اصلاح سبک زندگی نرسیده‌ایم، تنها به دنبال طرح مسئله، معرفی حرکت دوم عاشوراییان و ایجاد دغدغه برای اصلاح سبک زندگی در جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه زمان در نظر گرفته شده برای پژوهش در باره سبک زندگی سه تا چهار سال است، تاکید کرد: سخنرانان ویژه برنامه محرم امسال عاشورائیان را نیز بر همین اساس انتخاب کرده‌ایم.

عضو شورای اجرایی عاشورائیان با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف تنها نباید به دهه محرم و عاشورا اکتفا کنیم، افزود: برای فرهنگ‌سازی به دنبال تهیه فضاهایی برای ارتباط مستمر با مردم هستیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال برای فرهنگ‌سازی در بحث اصلاح تغذیه باید غذاهایی که برای مراسم این شب‌ها استفاده می‌کنیم به طور کامل اسلامی و ایرانی باشد و بروشوری برای توضیح بیشتر در مورد غذا و دلیل انتخاب آن به همراه داشته باشد.

همراه تاکید کرد: همچنین برای مراجعه‌های بعدی مردم در طول سال نیز باید رستوران‌های زنجیره‌ای برای ارائه این نوع غذاها داشته باشیم که این موضوع بخشی از برنامه‌های اصلاح سبک زندگی است.

به گزارش فارس مجموعه فرهنگی عاشورائیان در محرم سال 1378 به همت جمعی از دانشجویان و طلاب فعال در اصفهان آغاز به فعالیت کرد و نخستین محور آن دانش‌آموزان مقطع متوسطه به دلیل تأثیرپذیری زیاد آنان بودند، ضمن اینکه در طول این مدت برنامه‌های دهه محرم این مرکز با استقبال زیادی از سوی خانواده‌های اصفهانی و مسافران روبرو شده است.

پرچم هیئت عاشورائیان محرم امسال در خیابان امام سجاد (ع)، روبروی گلستان شهدا برافراشته شده است و عاشقان حسینی هم‌گام با دیگر هیئت‌ها از نماز مغرب و عشاء در این مکان به عزاداری برای سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

انتهای پیام/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول