اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طرح پزشک خانواده، گامی در راستای توسعه خدمات درمانی در مناطق محروم

خبرگزاری فارس: یکی از مهم‌ترین مشکلات ساکنان مناطق محروم دسترسی دشوار به امکانات درمانی است که پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح پزشک خانواده در این ارتباط راه‌گشایی کند.

طرح پزشک خانواده، گامی در راستای توسعه خدمات درمانی در مناطق محروم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، طرح پزشک خانواده به عنوان یک طرح مهم در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با هدف کاهش هزینه‌های درمان و ساماندهی نظام سلامت به تصویت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رسید که اجرای آن به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است اما، در این میان عقاید مختلف پیرامون موفقیت یا عدم‌موفقیت این طرح ملی ابراز شده است و عده‌ای معتقد هستند که اجرای آن در ارتقای شاخص‌های سلامت بین ساکنان مناطق محروم تاثیرگذار است، از این رو خبرنگار فارس به سراغ تعدادی از مسئولان رفته است تا از روند اجرای آن اطلاع کسب کند که آیا مخالفت‌ها در روند پیشبرد برنامه‌ اخلال ایجاد کرده است یا نه؟

 اجرای طرح پزشک خانواده گام موثر در توسعه خدمات بهداشتی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در دولت نهم و دهم اجرایی شده است، ادامه داد: اجرای طرح پزشک خانواده یک قدم بلند دیگر در راستای خدمات‌رسانی به مناطق محروم است.

رسول انتظارمهدی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها برای اجرایی‌شدن این طرح در حال فراهم شدن است، ادامه داد: 15 منطقه شهری به عنوان منطقه اجرایی مطرح شده و سرشماری‌ها و داده‌ها در سیستم رایانه‌ای ثبت شده است که امیدواریم با همکاری دست‌اندرکاران این طرح به بهترین شکل ممکن اجرا شود.

وی تصریح کرد: طرح پزشک خانواده با همکاری بین‌بخشی دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان به مرحله اجرا رسیده است لیکن برای اینکه نتایج مطلوب از اجرای آن به دست آید، لازم است همکاری‌ها تداوم پیدا کند.

انتظارمهدی با بیان اینکه‌ خدمت در عرصه بهداشت و درمان یک توفیق الهی است، ادامه داد: ارتقای سطح کیفی خدمات از جمله رویکردهای مهم مسئولان در حوزه بهداشت و درمان قلمداد می‌شود که با اجرای طرح مذکور می‌توان در این عرصه موفق‌تر ظاهر شد.

طرح پزشک خانواده موجب توزیع عادلانه امکانات درمانی می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه طرح پزشک خانواده یک طرح مترقی و مهم است، گفت: دسترسی همه به امکانات درمانی، خودداری از تجویز آزمایش‌ها و رادیولوژی‌های غیرضروری، شرایط کاری مساوی برای پزشکان عمومی، متخصصان و فوق‌ متخصص‌ها از مزایای مهم این طرح به شمار می‌رود.

عابد فتاحی با بیان اینکه در صورت اجرای مناسب این طرح، پزشکان از اجرای آن استقبال می‌کنند، افزود: پزشکان باید به خوبی توجیه شوند و در این ارتباط همکاری خوبی به معرض نمایش بگذارند به طوری که اگر به درستی وارد مرحله اجرا شود، همه اقشار جامعه از جمله جامعه پزشکی می‌توانند از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوند و در ارتباط با درآمد آنها تحول زیادی حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، نظام سلامت کشورمان از ساختار بهتری برخوردار می‌شود، افزود: سیستم درمانی کشورمان عیب و نواقص زیادی دارد به طوری که می‌توان گفت در حال حاضر نظام سلامت، بهداشت و درمان کشورمان از چارچوب مناسب بی‌بهره است، پس می‌طلبد در این ارتباط تدابیر لازم اتخاذ شود که به نظر می‌رسد با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات در حوزه درمان رفع شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پزشکان، پرستاران و ماماها در موفقیت این طرح نقش بارزی دارند، بیان داشت: این قشر از جامعه در راستای اجرای موفق طرح مذکور باید جدی‌تر وارد عمل شوند و در این راستا اطلاعات خود را در ارتباط با وظایف و حقوق خود ارتقاء دهند و ابهام و پرسش‌های خود را مطرح کنند.

پزشکان برای شرکت در طرح پزشک خانواده به سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی آذربایجان‌غربی در ارتباط با روند ثبت‌نام پزشکان اظهار داشت: نسبت به ثبت‌نام پزشکان فراخوان انجام شده است و تعداد زیادی به ثبت‌نام اقدام کردند ولی این امر همچنان ادامه دارد تا به حد نصاب لازم برسد.

عابد فتاحی با بیان اینکه اقدامات مربوط به ثبت‌نام پزشکان عمومی در آذربایجان‌غربی همگام با سایر استان‌ها آغاز شده است، ادامه داد: هم‌اکنون در این ارتباط آمار دقیق وجود ندارد زیرا ثبت‌نام همچنان ادامه دارد لیکن به محض اینکه ثبت‌نام به پایان رسید آمار متقن و دقیق اعلام می‌شود.

فتاحی با اشاره به اینکه در مناطق مختلف کشور پزشکان عمومی برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند، افزود: میزان استقبال از این طرح در استان‌های مختلف متفاوت است لیکن امیدوار هستیم با رفع ابهام و پاسخگو‌یی به سئوال مردم و جامعه پزشکی برای مشارکت در این طرح رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

رئیس شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بعد از ثبت‌نام نسبت به فراهم کردن مقدمات اجرای طرح اهتمام می‌شود، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بیمه تامین اجتماعی و نظام پزشکی باید برای موفقیت در این زمینه همکاری کنند و هر یک وظیفه خود را به شکل مطلوب انجام دهند.

انتهای پیام/ح/ض1002/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول