اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توصیه مهم تربیتی یک استاد مشاور به والدین در خصوص تربیت فرزندان

«کتک» با خودش تحقیر می‌آورد/‌از ظاهر فرزند خود ایراد نگیرید/‌‌‌صحبت‌ مدام با فرزندان‌

خبرگزاری فارس: استاد مشاور با اشاره به اهمیت سلامت روح و روان گفت: سلامت روح و روان در تربیت فرزند مهم بوده و پدر و مادر ابتدا باید به فکر سلامت روح و روان خود باشند.

«کتک» با خودش تحقیر می‌آورد/‌از ظاهر فرزند خود ایراد نگیرید/‌‌‌صحبت‌ مدام با فرزندان‌

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران سیما فردوسی عصر امروز در همایش مشاوره گروهی که در فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار شد، اظهار داشت: اگر پدر و مادری به نقطه مشترک نرسند، قوانین‌شان حالت دوگانه به خود می‌گیرد و در این صورت بچه‌ها کاملا فرمانبردار نمی‌شوند.

استاد مشاور تاکید کرد: سلامت روح و روان در تربیت فرزند مهم بوده و اگر پدر و مادری خودشان از سلامت روان برخوردار نباشند، ابتدا باید خودشان را درمان کنند و اصلا هم نباید نگران باشند.

وی با اشاره به اهمیت داشتن شخصیت سالم در تربیت فرزند گفت: شخصیتی که به ‌طور بنیادی مشکل داشته باشد در ایجاد ارتباط با اعضای خانواده و نحوه برقراری ارتباط نیز مشکل خواهد داشت.

فردوسی افزود: مهربانی آن‌ هم در حد اعتدال از شاخصه‌های پدر و مادر خوب بوده و والدین باید نه آنچنان بی‌عاطفه باشند و نه خیلی زیاد مهربان و آنها باید با فرزندان ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و آنها را در آغوش بگیرند؛ در غیر این صورت فرزند محبت را در جای دیگر جستجو خواهد کرد.

این روانشناس تاکید کرد: جدی بودن از خصیصه‌های مهم بوده و والدین در عین مهربانی باید جدی باشند و قوانین خود را اجرا کنند.

وی با مهم خواندن تشکیل حداقل دو بار جلسه خانواده در هفته اظهار داشت: حتما در منزل جلسه خانواده تشکیل دهید و به فرزندتان اجازه دهید تا با شما حرف بزند و آنچه در درون دارد بیرون بریزد.

استاد مشاور ادامه داد: هیجان‌ها را دست کم نگیرید چرا که هیجان‌ها موجب ایجاد ترس، غم و اندوه در فرزندانتان می‌شود و بگذارید هر آنچه بچه‌ها دوست دارند در جلسه خانواده در حد ادب، آزادانه بیان کنند.

این روانشناس، منطقی بودن و اقتدار را وجوه دیگر والدین خوب خواند و گفت: والدین باید در کنار جدی بودن منطقی باشند و قوانین خود را با ذکر دلیل مطرح کنند.

وی در تعریف واژه اقتدار اذعان کرد: اقتدار به معنی قدرت پدر و مادر در خانواده است نه خشم و والدینی که قدرت نداشته باشند نمی‌توانند زمام امور خانواده را به دست بگیرند و در این صورت بچه در خانه ‌سالاری می‌کند.

تنبیه و تشویق فرزندان دو مورد دیگری بود که این مشاور خانواده روی آن توصیه جدی داشت و خاطرنشان کرد: والدین از تشویق فرزندانشان به خاطر عادت کردن آنها نترسند چون بچه‌ها به تشویق نیاز دارند و در ‌ارتباط‌ با تنبیه هم به یاد داشته باشند که تنبیه، کتک نیست؛ تنبیه به معنای محرومیت است.

وی افزود: کتک با خودش تحقیر می‌آورد و فرزندانی که کتک می‌خورند شخصیت‌های تلافی‌جویانه پیدا می‌کنند و از آنجایی که نمی‌توانند در این سن والدین خویش را کتک بزنند، پدر و مادر آزاری پیدا می‌کنند.

فردوسی اعتماد به نفس و افزایش آن در بچه‌ها را خیلی مهم ارزیابی کرد و در تعریف این واژه آن را احساس رضایت بچه‌ها از خودشان در ابعاد مختلف خواند و خطاب به والدین گفت: هیچ‌گاه از ظاهر فرزند خود ایراد نگیرید، در حضور دیگران با فرزند خود به خوبی صحبت کنید، از فرزندتان طنز نسازید و شکایت فرزند خود را پیش دیگران نبرید جز مشاور و مسئولان مدرسه که در این صورت اعتماد به نفس خانواده و اجتماع در فرزندتان ایجاد خواهد شد و آدمی خواهد شد که به خودش متکی است و ترسو و خجالتی نیست.

استاد مشاوره با اشاره به یکی از دلایل کاهش ازدواج تصریح کرد: از آنجایی که فرزندان مانند گذشته به همراه والدین در مهمانی‌ها شرکت نمی‌کنند و ارتباطات هم کم شده، بچه‌ها به لحاظ اجتماعی رشد نمی‌کنند و خیلی چیزها را هم یاد نمی‌گیرند که البته باید در نظر داشت صله رحم به معنی تجمل و اسراف‌گرایی نیست و با یک دعوت عصرانه هم می‌توان صله رحم ایجاد کرد.

‌انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول