اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مربی رشته ورزشی پیلاتس بانوان در آبادان:

ورزش سلامی دوباره به سلامتی است

خبرگزاری فارس: مربی رشته ورزشی پیلاتس بانوان در آبادان گفت: با ورزش و حرکات ساده نرمشی به سلامتی خود سلام دوباره بگوئید.

ورزش سلامی دوباره به سلامتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا ورزش به یکی از اصلی‌ترین امور روزانه بدل شده به طوری که همه گروه‌ها و رده‌های سنی جمعیتی این کشورها روز خود را بدون انجام حرکات ورزشی به پایان نمی‌رسانند.

این موضوع در بعضی از کشورهای در حال پیشرفت یا به عبارتی پیرامونی نیز در حال رشد و شکوفایی هرچه بیشتر است که نمونه بارز این مهم در کشورهای حوزه خلیج فارس قابل مشاهده است.

انجام حرکات ساده ورزشی یا اختصاص ساعاتی از روز به ورزش‌های تخصصی و قدرتی، تنظیمی پایدار برای سلامتی اقشار خاص جامعه به خصوص سالمندان و بانوان است.

در ایران بیشتر جمعیت کشور به خصوص دختران و زنان جوان حرکات ورزشی و یا انجام یک رشته تخصصی ورزشی را مستلزم صرف هزینه‌های گزاف می‌دانند در صورتی که انجام حرکات ساده برای افزایش گردش خون و سلامتی عضله‌های قدرتی بدن در خانه و در خلال امور روزمره نیز امکانپذیر است.

در این میان زنان و دخترانی در گوشه گوشه شهرستان آبادان مشاهده می‌شوند که با اتکا به نفس و دوری از هرگونه اتلاف وقت همزمان با حفظ زندگی خانوادگی و انجام وظایف روزمره در قبال فرزندان و همسر خود ورزش را جزیی از زندگی روزمره خود دانسته و در این راه نیز موفقیت‌های فراوانی کسب کرده‌اند.

نرگس تنگسیری متولد آبادان است و ورزش را از سن 9 سالگی آغاز کرده و به صورت حرفه‌ای 15 سال است که در ورزش به خصوص رشته آمادگی جسمانی با گرایش‌های ایروبیک و پیلاتس مشغول به فعالیت است.

آنچه در زیر مطالعه می‌کنید حاصل گفت‌وگو خبرنگار ورزشی فارس با این بانوی آبادانی در خصوص مزایای ورزش و حرکات ورزشی در سلامتی انسان‌ها به خصوص زنان و دختران شهرمان است.

 

*خبرگزاری فارس: خانم تنگسیری ورزش را از چه سالی آغاز کردید؟

- از سن 9 سالگی ورزش را آغاز کرده و در این سال‌ها ابتدا ورزش ژیمناستیک را برگزیده و یک سال و نیم در این ورزش به صورت حرفه‌ای فعالیت کردم؛ سپس در سن 11 سالگی شنا را در کنار این ورزش شروع کرده اما به صورت تخصصی ورزش شنا را دنبال نکردم.

*خبرگزاری فارس: بعد از سن 11 سالگی ورزش ژیمناستیک را ادامه دادید؟

- در سن 14 سالگی در کنار ژیمناستیک جذب والیبال شده و سه سال پیاپی را به ورزش والیبال اختصاص داده و سپس آمادگی جسمانی و ورزش مادر را برای ادامه فعالیت تخصصی خود انتخاب کردم.

*خبرگزاری فارس: عناوین ورزشی خود را بیان کنید؟

- در طول سال‌ها فعالیت ورزشی موفق به کسب مقام‌های مختلف و برتر استانی و کشوری در رشته‌های آمادگی جسمانی شده و سپس با تشکیل زندگی مشترک در شاخه مربیگری فعالیت ورزشی خود را ادامه دادم؛ در حال حاضر نیز داوری درجه 2 آمادگی جسمانی، داوری درجه 2 ایروبیک را داشته و از بنیانگذاران ورزش صبحگاهی بانوان در آبادان هستم همچنین تنها مربی دارای کارت مربیگری فدراسیون ورزشی کشور در رشته ورزشی پیلاتس در شهرستان آبادان محسوب می‌شوم.

خبرگزاری فارس: هدف شما در تمام این سال‌ها از دنبال کردن ورزش چه بوده است؟

- در نخستین گام و با تفکر بر روی راز آفرینش و خلقت انسان و جهان دنبال کردن یک هدف مشخص در زندگی را می‌توانم از مهم‌ترین اهداف خود برای گام گذاشتن در این راه معرفی کنم.

*خبرگرای فارس: و اهداف بعدی شما.....

- کسب نقطه اوج در سلامتی جسمانی و روحی، کسب تجربه‌های متفاوت و مثبت در سالیان متمادی از زندگی، برداشتن گام‌های محکم در زندگی مشترک خانوادگی و اجتماعی خود، آموزش ورزش به دیگر بانوان شهر و کسب احساس لذت در دیدن بالندگی شاگردانم، از مهم‌ترین اهداف من در ادامه راه زندگی حرفه‌ای در رشته‌های مختلف ورزشی بوده است.

*خبرگزاری فارس: به چه شکل بین زندگی حرفه‌ای ورزشی و خانوادگی خود تقسیم کار کرده و ورزش را به طور حرفه‌ای دنبال کردید؟

- به همه دختران و زنان جوانی که تازه در این راه گام برداشته‌اند پیشنهاد می‌کنم در نخستین قدم برنامه ریزی را فراموش نکرده و با تقسیم ساعات‌های شبانه روز خود به انجام کارهای مفید تناسب و هماهنگی لازم را در دنبال کردن ورزش‌های تخصصی و زندگی خانوادگی برقرار کنند.

*خبرگزاری فارس: در حال حاضر چه رشته ورزشی را دنبال می‌کنید؟

- مربی رشته ورزشی پیلاتس برای بانوان در آبادان، همچنین مربی رشته‌ای آمادگی جسمانی نیز هستم.

*خبرگزاری فارس: در خصوص فعالیت  خود در رشته ورزشی پیلاتس توضیح دهید....

- در اواخر سال 85 زیر نظر خانم عطری و فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود را در رشته ورزشی پیلاتس آغاز کردم و تقریبا سه سال زیر نظر انجمن پیلاتس استان خوزستان فعالیت کرده و در حدود یک سال است کارت فدراسیون را دریافت کرده‌ام.

*خبرگزاری فارس: ورزش پیلاتس به چه شکل است؟

- پیلاتس ورزشی است که روح و جسم را همزمان نشانه گرفته و در انجام حرکات موازی با سلامتی اندام‌های مختلف درگیر در حرکات ورزشی پیلاتس ذهن نیز هوشیار شده و بدن را نیرومند می‌کند.

*خبرگزاری فارس: پیلاتس در واقع ورزش قدرتی به حساب می‌آید؟

- بله در عین آنکه ورزش قدرتی محسوب می‌شود روح و ذهن را به آرامش رسانده و با انجام حرکات تعادلی بر روی انعطاف اندام‌ها و استقامت عضلانی ورزشکار کار کرده و به نوعی علم کنترلوژی بدن محسوب می‌شود.

*خبرگزاری فارس: چه کمبودهایی را در راه ورزش آبادان می‌بینید؟

- در همه دنیا مسلما کمبودهایی در راه ورزش به خصوص ورزش‌های حرفه‌ای مشاهده می‌شود اما اگر اشخاص به خصوص بانوان علاقه مند به انجام حرکات ورزشی باشند مشکلات را نادیده گرفته و با حضور در مکان‌هایی چون پارک‌ها، میادین ورزشی مختلف و فضای سبز، ورزش‌های صبحگاهی همگانی که هیچ هزینه‌‌ای نداشته دنبال کرده و سلامت جسم و ذهن، تناسب اندام، برقراری ارتباطات بیشتر اجتماعی، رفع بیماری‌های اعصاب و افسردگی را برای زندگی خانوادگی و خود به ارمغان می‌آورند.

 

*خبرگزاری فارس: بسیاری از بانوان برای تناسب اندام به ورزش روی آورده و در صورتی که اضافه وزن داشته باشند صبر و تحمل کافی را برای رسیدن به اندام دلخواه با حرکات ورزشی ندارند، چه پیشنهادی برای این بانوان دارید؟

- به نظر من پایه و اساس حرکات ورزشی از مدرسه شروع شده و باید آموزش‌های کافی برای انجام حرکات ورزشی و دلایل انجام این حرکات از مدرسه برای دانش‌آموزان توضیح داده شود و دبیر ورزشی دلایل اصلی انجام حرکات ورزشی را در ذهن دانش‌آموزان نهادینه کند.

*خبرگزاری فارس: در این خصوص بیشتر توضیح دهید...

- به طور مثال دانش‌آموزان باید با دلایل اصلی حرکتی مانند دراز نشست آشنا بشوند که این حرکت عضلات شکمی و کمری را تقویت کرده بنابراین برای انجام ورزش دراز و نشست ترغیب شده و در دوران بزرگسالی نیز آن را دنبال کرده و نتایج این بحث نهادینه شدن حرکات ورزشی و دنبال کردن ورزشی مانند دراز و نشست در بزرگسالی بوده و بافت‌های چربی نواحی شکم و کمر برای افراد کاهش یافته و دلسردی نسبت به ورزش نیز از بین می‌رود.

خبرگزاری فارس: بنابراین شما یکی از دلایل دلسردی ورزشی را در دوران کودکی و نوجوانی جست و جو می‌کنید؟

- بله فکر می‌کنم یکی از دلایل اصلی این موضوع باشد زیرا دانش‌آموزی که به درستی از دلایل ایجاد درسی به نام ورزش آگاه نبوده و این درس را فقط زمانی برای مطالعه دروس دیگر یا کسب فقط یک نمره می‌داند با این تفکر بزرگ شده در دوران بزرگسالی و در صورت تجمع بافت چربی به استقبال ورزش آمده و چنانچه نتیجه لازم را در مدت محدود کسب نکند جذب تبلیغات کاذب و پودرهای لاغری یا چاقی می‌شوند.

خبرگزاری فارس: از مزایا و یا معایب قرص‌ها و پودرهای لاغری صحبت کنید...

- اکثر به اتفاق قرص‌ها و کپسول‌های لاغری اعتیادآور بوده و بدن را در کوتاه مدت یا دراز مدت نسبت به این پودرها نیازمند می‌کند بنابراین بدن حساس شده و دچار اعتیاد می‌شود.

*خبرگزاری فارس: چه ورزشی را به خانم‌های دارای پوکی استخوان، دردهای کمری، آرتروز یا سیاتیک پیشنهاد می‌کنید؟

- در نخستین گام باید به خانم‌ها به خصوص در سنین بعد از 50 سالگی پیشنهاد کنم که مرتب بودن دوران قاعدگی و ترشح به موقع هورمون‌های استروژن و زنانگی در کاهش عوارض پوکی استخوان بسیار دخیل است که معمولا خانم‌ها توجه‌ای به این موضوع ندارند در گام بعدی انجام به موقع تست‌های پوکی استخوان را فراموش نکنند، سپس ورزش‌هایی را که سرعت گردش خون را افزایش داده و با دم و بازدم‌های مختلف ماهیچه‌ها و عضلات را به حرکت درمی‌آورد فراموش نکنند اما حرکاتی که سبب جهش و پرش می‌شود را فراموش کنند، در هنگام حرکات ورزشی پاشنه‌ها محکم به زمین کوبیده نشود، از پرش‌های غیر مترقبه خودداری کنند، ورزش‌های حرکت درمانی انجام دهند که پیاده روی مناسب‌ترین ورزش‌ برای خانم‌های دارای پوکی استخوان است.

خبرگزاری فارس: سخن پایانی برای بانوانی که ورزش را کنار گذاشته‌اند....

- سلامتی را هدف اصلی ورزش خود قرار دهند، رژیم‌‌های غذایی سالم را در دستور کار برنامه‌های هفتگی غذایی خود قرار دهند، تنها هزینه را مدنظر نداشته بلکه ساعاتی از روز را به خود اختصاص دهند زیرا سلامتی خانواده‌های ایرانی در گرو سلامتی یک خانم و دختر ایرانی است، اعتماد به نفس داشته و برای کسب تناسب اندام از طریق ورزش حوصله بیشتری به خرج دهند، برای خود هدف و برنامه بلند مدت داشته و به فکر ترقی و پیشرفت باشند، هزینه ورزش را از زندگی خود کسر نکرده و آن را مانند هزینه پوشاک و خوراک در ماه برای خود لحاظ کنند و در پایان باید گفت ورزش را فراموش نکنند.

_________________

مصاحبه: ورده پورعبدی

__________________

انتهای پیام/و10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول