اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور خبر داد

استفاده از تکنولوژی هسته‎ای برای تولید 4 رقم پنبه جدید در گلستان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور از تولید چهار رقم پنبه جدید در گلستان با استفاده از تکنولوژی هسته‎ای خبر داد.

استفاده از تکنولوژی هسته‎ای برای تولید 4 رقم پنبه جدید در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان قربانعلی روشنی پیش از ظهر امروز در جمع مدیران جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در 100 هزار هکتار از مزارع کشور پنبه کشت می‎شود و پیش‎بینی‎ها حاکی از آن است که سطح تولید این محصول به 200 تن برسد.

وی با تاکید بر اینکه کشت ارقام جدید پنبه هزینه‎های تولید را کاهش می‎دهد خاطر نشان کرد: این رقم زودرس با رقم تجاری ساحل که رقم دیررسی از پنبه است حدود 20 تا 30 درصد کاهش هزینه در زمینه نهاده‎های زراعی، آفت‎کش‎ها و نیاز آبی را در بردارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور از کاهش طول عمر این ارقام در حدود سه الی چهار ماه خبر داد و افزود: با استفاده از روش‎های قدیم میزان تولید پنبه از 2 الی 2.5 تن تجاوز نمی‎کرد اما با استفاده از ارقام جدید میزان تولید به 3.5 تن خواهد رسید.

روشنی ابراز داشت: ارقام جدید از متوسط ارقام تجاری موجود عملکرد بالاتری دارد و حدود 180 الی 200 کیلوگرم الیاف بیشتری نیز تولید می‎کنند.

وی با بیان اینکه ارقام پنبه موجود در کشور معضل دیررسی داشتند تصریح کرد: با استفاده از تکنیک‌های هسته‌ای توانستیم به ژنوتیپ‌ها و ارقام جدیدی برسیم که زودرس باشند تا رغبت کشاورزان به کشت ارقام جدید زیاد شود و از این طریق بتوانیم به صنعت پنبه کشور کمک کنیم.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور؛ هنوز اسمی برای ارقام جدید گذاشته نشده و فعلا با کدهای علمی شناخته می‎شوند.

روشنی خاطر نشان کرد: دو سال به صورت ملی در هشت منطقه کشور این گیاهان بررسی شدند و در نهایت چهار رقم برتر از لحاظ عملکرد، زودرسی، تحمل به بیماری و تحمل به تنش‎های محیطی انتخاب شدند که امسال در سه سایت و در سه استان کشور به صورت ترویجی و نمایشی کشت خواهد شد.

انتهای پیام/ع20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول