اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری کرمان:

کرمان از پیش‌قراولان تعمیم هنر تعزیه در کشور است

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری استان کرمان گفت: به همت گروه‌های تعزیه استان، کرمان یکی از پیش‌قراولان تعمیم و گسترش هنر نمایشی مذهبی تعزیه در کشور است.

کرمان از پیش‌قراولان تعمیم هنر تعزیه در کشور است

عباس سالاری در حاشیه مراسم افتتاحیه هفتمین سوگواره تعزیه شهر محی‌آباد کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به همت گروه‌های تعزیه استان، کرمان یکی از پیش‌قراولان تعمیم و گسترش هنر نمایشی مذهبی تعزیه در کشور است.

وی هنر اسلامی تعزیه را نمایشی توأم‌ با درجات بالایی از عشق و اخلاص‌ معرفی و عنوان کرد: هنر دینی تعزیه در بسیاری موارد، این هنر را از سایر هنرها متمایز ساخته است و توأم بودن سه رکن کلام، موسیقی و حرکت‌، حزن‌انگیزی و تراژیک بودن از مهم‌ترین این وجه تمایزها است.

سالاری با اشاره به اینکه تعزیه به دلیل دارابودن بُعد مذهبی و قدسی و ارتباط تنگاتنگ با شعائر مذهبی از ارزش بسیار بالایی نسبت به سایر هنرها برخوردار است، خاطرنشان کرد: این وی‍ژگی تعزیه به دلیل ایمان و اخلاص متولیان، تعزیه‌خوانان و تماشاگران است که صرفا به انگیزه‌های معنوی و عبادی در مراسم تعزیه شرکت می‌کنند.

وی تعزیه را یکی از پر مخاطب‌ترین هنرها عنوان کرد و گفت: هنر کاملا اسلامی تعزیه ابراز محبت به خاندان رسالت را به خوبی به نمایش می‌گذارد که در نهایت با جلب رضای خداوند و نیل به پاداش اخروی‌ همراه است.

رئیس حوزه هنری استان کرمان تصریح کرد: برگزاری سوگواره‌های تعزیه در استان به صور گوناگون و متعدد، یک حرکت فرهنگی در راستای استمرار باورهای آیینی و آداب و رسوم مذهبی و اعتلای هر چه بیشتر آیین تعزیه است.

سالاری با اشاره به اجرای تعزیه‌خوانان کرمانی در کشور عراق و شهرهای مقدس نجف و کربلا گفت: اجرای تعزیه در این شهرها بسیار مورد استقبال زائران و مجاوران حرمین شریفین در کشور عراق واقع شد و به لطف خداوند با انعکاس خوبی در سطح بین‌المللی همراه شده است.

به گزارش فارس، آیین افتتاحیه هفتمین سوگواره تعزیه شهر محی‌آباد کرمان که با حضور جمع زیادی از ارادتمندان به اهل بیت (ع) و علاقمندان به هنر دینی تعزیه برگزار شد با اجرای تعزیه شهادت حضرت علی‌اکبر (ع) همراه بود.

انتهای پیام/ل20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول