اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کاروان تعزیه‌خوانان کرمانی در کربلا خبر داد

اجرای 2 تعزیه توسط هنرمندان کرمانی در کربلا / استقبال عراقی‌ها از شبیه‌خوانی ایرانی‌ها

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی کاروان اعزامی تعزیه‌خوانان کرمانی وابسته به حوزه هنری استان کرمان به کربلای معلا گفت: تعزیه خوانان حوزه هنری کرمان در کربلای معلا مجلس تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) اجرا کردند.

اجرای 2 تعزیه توسط هنرمندان کرمانی در کربلا / استقبال عراقی‌ها از شبیه‌خوانی ایرانی‌ها

ثارالله انکوتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به حضور هیئت تعزیه کرمان در کربلای معلا اظهار داشت: این هیئت در سومین روز از حضور در کربلای معلا مجلس تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) را اجرا کردند.

وی با بیان اینکه هنرمندان حسینی در سه روز اقامت خود در کربلای معلا دو مجلس تعزیه را اجرا کردند، ابراز داشت: آخرین مجلس تعزیه شب گذشته 15 مهر ماه و همزمان با سومین روز از حضور این کاروان در کربلا مجلس تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) شبیه‌خوانی شد.

انکوتی با اشاره به اینکه این مراسم در محل خیمه‌گاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد: این مجلس تعزیه یک مجلس تعزیه غریب است که در آن داستان شهادت نازدانه امام حسین (ع) و همچنین حضور اسرا و اهل بیت حضرت (ع) در کاخ یزید ملعون و آن خطبه معروف حضرت زینب (س) شبیه‌خوانی‌ می‌شود.

وی از استقبال مردم عراق و همچنین خادمان اماکن زیارتی از مجالس تعزیه اجرا شده در کربلای معلا خبر داد و تصریح کرد: خادمان اماکن زیارتی با در نظر گرفتن مسائل امنیتی در هنگام اجرای تعزیه اقدامات تدارکاتی برای اجرای یک مجلس تعزیه باشکوه را با اقبال گرم انجام می‌دهند و به تعزیه‌خوانان به عنوان ذاکران اباعبدالله التماس دعا می‌گویند.

انکوتی افزود: این در حالی است که مجالس تعزیه اجرا شده به زبان فارسی است و عرب‌ها کمتر متوجه متن نسخه‌های تعزیه می‌شوند و فقط از روی حرکات و نحوه پوشیدن لباس تعزیه‌خوانان داستان تعزیه را دنبال می‌کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به ثبت ملی تعزیه جا دارد با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان مربوطه و با توجه به ظرفیت بالای هنرمندان حسینی استان کرمان در اجرای تعزیه، اجراهای بیشتری در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای مسلمان انجام شود.

به گزارش فارس، کاروان 40 نفره تعزیه‌خوانان کرمانی امروز صبح کربلای معلا را به قصد زیارت مرقد مطهر امامان معصوم در سامرا و کاظمین ترک می‌کنند.

پایان پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول