اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عصر امروز در خمین

همایش دو روزه «مولانا معلم معنا» به کار خود پایان داد

خبرگزاری فارس: همایش دو روزه «مولانا معلم معنا» بعد از ظهر امروز و با حضور رئیس دانشگاه سوره و اساتید برجسته کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین به کار خود پایان داد.

همایش دو روزه «مولانا معلم معنا» به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رئیس مؤسسه سروش مولانا در مراسم اختتامیه این همایش گفت: شخصیت مولانا به گونه‌ای است که برای دنیای جدید حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و گذشت زمان هرگز گرد کهنگی را بر افکار و اندیشه این شخصیت بزرگ نخواهد نشاند.

ایرج شهبازی افزود: ما نمی‌توانیم به زور کسی را بزرگ کنیم و حافظه تاریخی ملت‌ها در طول تاریخ دروغ نمی‌گوید، انتخاب‌های نادرست نمی‌کند، از بین چند هزار شاعری که در کشور ایران اسلامی می‌زیسته‌اند، کمتر از 10 نفر توانسته‌اند در ردیف جاودانگان شعر و ادب و فرهنگ و هنر قرار گیرند که یکی از آنها حضرت مولانا است.

وی تصریح کرد: مولانا به خوبی توانسته ‌است در اشعار خود راه رسیدن به کمال انسانی را به انسان بیاموزد، مولانا در کتاب مثنوی معنوی خویش بیان می‌کند که انسان با ارتباط با دیگران می‌تواند به اوج و کمال انسانی دست یابد.

رئیس مؤسسه سروش مولانا تاکید کرد: مولوی در مثنوی خود به این نکته اشاره دارد که انسان‌ها آیینه تمام‌نمای یکدیگر هستند و در پرتو با هم بودن بسیاری از نقاط ضعف و قوت خویش را شناخته و با رفع این نقاط به سعادت و کمال می‌رسند.

شهبازی ادامه داد: در افکار و اندیشه‌های مولانا به خوبی می‌توان این نظریه را درک کرد که این شخصیت ارزنده تاکید دارد آنچه در جهان بیرون می‌گذرد بازتابی از روح درون آدمی است و حوادث تلخ و شیرین بر روحیه انسان‌ها تاثیر مستقیمی دارند.

رئیس پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مبنای همه فهم‌ها و علوم به اصل ظهور بازمی‌گردد گفت: چگونگی شخصیت مخاطب، زمان، انگیزه‌ها، میزان اطلاعات و شرایط اجتماعی هر دوره‌ای با نوع کلام و گفتار گوینده ارتباط مستقیم دارد، نوع کلام گوینده نشان از رکن اساسی کشف نیت و قصد از هر مکتب لفظی و ادبی است.

غفور خویینی با بیان اینکه انسان‌ها به دنبال دینی هستند که بتواند پاسخ جامع و کاملی به سئوالات، شبهات و نیازهای امروز آن‌ها بدهد، اظهار داشت: اسلام به لحاظ ماهیت، قلمرو، روانشناسی، هستی‌شناسی، کلام و مباحث دارای این ویژگی است.

رئیس پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقی ادامه داد: اگر ما بتوانیم به این سئوال اساسی که دین برای زندگی است یا انسان برای دین پاسخ دهیم، می‌توانیم مکتب تفکری خود را مشخص کنیم.

همایش مولانا معلم معنا در سه محور دینی، ادبی و فرهنگی_ اجتماعی برگزار شد که محور دینی در قالب موضوعات خداشناسی مولانا، قرآن در مثنوی، انسان‌شناسی مولانا، مفهوم زندگی و مرگ از دیدگاه مولانا، هستی‌شناسی مولانا، اخلاق از دیدگاه مولانا، دعا و نیایش در مثنوی، نقش مولانا در پایه‌ریزی اندیشه عرفان اسلامی در بعد جهانی‌سازی، نقش مولوی در ترویج اندیشه اسلامی و ایرانی در جهان معاصر، نقش مولوی در فهم قرآن و حدیث از دیدگاه عرفانی در جهان معاصر، نقش مولوی در معرفی عرفان اسلامی به جهان معاصر و نقش مولوی در گفت‌وگو میان ادیان برگزار شد.

 همچنین محور ادبی این همایش با موضوعات مثنوی و نظریه‌های ادبی، آثار مولانا در ابعاد ادبی عرفانی و کلامی، ویژگی‌ زبانی ادبی و داستان‌پردازی مولوی و شیوه‌های تعلیم مولوی (تمثیل‌سازی) برپا شد.

محور فرهنگی اجتماعی این همایش نیز شامل تاثیر اندیشه مولوی در گسترش هویت ملی در جهان معاصر، عوامل استقبال از اندیشه‌ مولوی در جهان و به خصوص آمریکا، پیام مثنوی معنوی به انسان امروز، مقایسه تطبیقی دیدگاه مولوی به زبان با دیدگاه معاصران، مفهوم مهر و عشق در آثار مولانا، مفهوم غم و شادی، گریه و خنده و لذت و درد از دیدگاه مولانا، مراتب عقل و عشق از دیدگاه مولانا، تجلی موسیقی در کلام مولوی، جلوه‌های طبیعت در مثنوی، مولوی اصلاح‌گری اجتماعی، فقر و غنای عارفانه در اندیشه‌های مولوی، روانشناسی در آثار مولوی و مقایسه تطبیقی آرای عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و آرای عرفانی حضرت مولانا بود.

نخستین همایش ملی «مولانا معلم معنا» با همکاری دانشگاه سوره، پژوهشکده امام خمینی(ره)، مؤسسه فرهنگی سروش مولانا، شورای شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین در دانشگاه آزاد اسلامی خمین برگزار شد.

در این همایش ضمن معرفی مقالات برتر از تندیس و یادمان نخستین همایش ملی مولانا معلم معنا، در محوطه بیرونی این دانشگاه رونمایی شد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول