اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

اجرای طرح پالایشگاه آب در کشور ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اجرای طرح پالایشگاه آب را از ضروریات امروز کشور دانست.

اجرای طرح پالایشگاه آب در کشور ضروری است

عباس رجایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: ایران یک کشور خشک و نیمه خشک است که برای مسئله آب در پهنه این سرزمین باید فکر اساسی صورت بگیرد و فکر اساسی زمانی مفهوم پیدا می‌کند که با خلق آب جدید برای مصارف چهارگانه کشور باشد.

وی با بیان اینکه صنعت، کشاورزی، آب شرب و سهم زیست‌محیطی مصارف چهارگانه آب کشور را شامل می‌شوند تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از مسئله آب در کشور به اندازه مطلوب استفاده کنیم، وزارت نیرو معتقد است بر اساس نظر تخصصی کارشناسان از مجموعه روان‌‌آب‌ها و مجموعه آب‌هایی که جزو نزولات آسمانی است، کشور می‌تواند تنها 130 میلیارد متر مکعب آب استحصال کند و بیش از این امکان‌پذیر نیست، که من مخالف این بحث هستم و معتقدم باید برای افزایش میزان استحصال آب برنامه‌ریزی دقیقی کرد.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم طراحی تامین آب در افق 20 سال آینده بیان کرد: یکی از راه‌های تامین آب این است که ما بازچرخانی آب در داخل کشور را داشته باشیم، معنی این حرف این است که از پساب‌های تولید شده در شهرها استفاده کنیم که اگر در همه شهرها درست محقق شود، حدود 45 میلیارد مترمکعب آب حاصل از پساب مجدد به عرصه آب کشور اضافه می‌شود.

رجایی گفت: استفاده از رودخانه‌های مرزی و واردات آب از کشورهای همسایه از طرح‌هایی به شمار می‌روند که هم‌اکنون برای تامین آب مطرح هستند و می‌توان روی آنها کار کرد.

وی با بیان اینکه برای آبادانی سرزمین‌های جمهوری اسلامی باید به صورت جدی به موضوع ایجاد منابع جدید آب پرداخته شود خاطر نشان کرد: یکی از این راه‌ها استفاده از سه دریای خزر، عمان و خلیج فارس است و از آنجا که ای‌سی و سختی این آب‌ها بالا است و به صورت عادی قابل استفاده در صنعت و کشاورزی و شرب نیستند، باید راهکارهایی برای پایین آوردن ای‌سی و سختی آب این مناطق به وجود آورد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: روش‌هایی که در حال حاضر در دنیا مطرح است روش‌های مقرون به صرفه برای مصارف مختلف نیست و طبیعتا باید روش‌های مناسب‌تر و مطلوب‌تر و بهتری را دنبال کرد، به ویژه اینکه در حوزه کشاورزی باید شرایط را طوری فراهم کرد که گیاه‌های مقاوم‌تر به شوری در استفاده از این آب‌ها مدنظر قرار گیرند.

رجایی تصریح کرد: اگر ای‌سی آب کمتر از 1000 باشد برای کشاورزی معمولی مورد استفاده است و اگر بخواهیم بالاتر از این استفاده کنیم و هزینه شیرین کردن آب را پایین بیاوریم، طبیعتا باید گیاهان مقاوم به شوری را دنبال کنیم که همزمان با این بحث پالایشگاه‌های آب مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های آب یعنی تاسیساتی که علاوه بر اینکه آب را شیرین می‌کنند، شرایطی را فراهم کنند تا بتوانیم از ذخایر معدنی محلول در آب استفاده کنیم و در عین حال از طریق این پالایشگاه‌ها بتوانیم خط لوله انتقال آب به داخل کشور و به فلات مرکزی کشور را نیز داشته باشیم.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم کار کشاورزی رونق گرفته و ارزش افزوده خوبی برای کشور در این بخش داشته باشیم بدون شک از این طریق ارزش افزوده بیشتری نصیب ما خواهد شد.

رجایی با بیان اینکه طراحی پالایشگاه آب و خط لوله آب در شرایط موجود امری ضروری است گفت: این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده و مطالعاتی نیز پیرامون آن صورت گرفته که مطالعات نشان می‌دهد امکان‌سنجی‌های اولیه مثبت و قابلیت لازم برای اجرای این طرح وجود دارد.

وی افزود: یکی از ماموریت‌های جدی و جدید وزارت‌ نیرو مطالعه دقیق‌تر پیرامون این موضوع است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما اگر بخواهیم استفاده مطلوب از این بحث داشته باشیم باید برای فلات مرکزی، کشت گلخانه‌ای و کشت فشرده برنامه‌ریزی کنیم چرا که در این مناطق از نظر انرژی وضعیت مطلوب‌تری وجود دارد، چون آب و هوا گرم است و بخشی از حرارت مورد نیاز برای گلخانه‌ها را داریم.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم استقبال مردم از مناطق بیابانی، مراتع خیلی فقیر و مناطقی که شن‌های روان دارند گفت: معمولا استقبال خوبی از سوی مردم از این مناطق صورت نمی‌گیرد و عملا جمعیتی در این مکان‌ها حضور ندارد، ما باید بتوانیم این مناطق را از این طریق آباد کنیم، البته این موضوع از دیدگاه امنیت ملی نیز اهمیت بسزایی دارد و از نظر تراکنش جمعیت هم برای کشور اثرات مطلوبی دارد چرا که از نظر بعد امنیتی وقتی جمعیت را مستقر کردیم در جایی که جمعیتی حضور ندارد دیگر این مناطق محل امنی برای قاچاقچیان و امثال‌ آنها نخواهد بود.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول