اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت//

خشکسالی و کمبود آب اولویت کرمان است

خبرگزاری فارس: خشکسالی و کمبود آب اولویت کرمان است و برگزاری جشنواره روش‌های نوین آبیاری ضرورت دارد.

خشکسالی و کمبود آب اولویت کرمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جشنواره گل‌محمدی و خرما در کرمان هر ساله برگزار می‌شود و جشنواره‌های پسته و گردو در راه هستند، اما خشکسالی و کمبود آب در استان کرمان سبب از بین رفتن بخش زیادی از سطح زیر کشت این محصولات شده و لازم است جشنواره‌ای در مورد روش‌های نوین آبیاری در استان کرمان برگزار کنیم.

استان کرمان با وجود هشدارهای مکرر در مورد بروز خشکسالی و لزوم تامین آب مورد نیاز در زمینه تأمین آب به حال خود رها شده است و تنها هر از چندگاهی خبری در مورد انتقال آب و طرح‌های مطالعاتی منتشر می‌شود که گویی هیچ‌گاه مطالعاتش به پایان نمی‌رسد.

همان طور که می‌دانیم استان کرمان در تولید 10 محصول رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، اما این استان که 11 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، 14 سال پیاپی با خشکسالی مواجه است و در حالی که طی سال گذشته میزان بارندگی در دیگر نقاط کشور سیر صعودی به خود گرفت، اما بارندگی در سال گذشته و سال زراعی جاری به مراتب نسبت به سال قبل کاهش یافته است و ضرورت دارد که مسئولان استان کرمان با برگزاری همایش و جشنواره استفاده از روش‌های نوین آبیاری، راه‌های استفاده بهینه از آب در کشاورزی را سامان دهند.

یک واقعیت تلخ در استان کرمان در حال روی دادن است به طوری که بر اثر کم‌آبی شدید محصولاتی نظیر پسته و گردو و حتی نخلستان‌ها‌ که مقاوم‌ترین درختان در مقابل بی‌آبی هستند نیز در حال خشک ‌شدند و اکنون بخش صنعت نیز که کمتر از دو درصد آب استان کرمان را به خود اختصاص داده است، با کم‌آبی شدید مواجه شده است.

با توجه به اینکه همچنان انتقال 180 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌های کارون در دستور کار مسئولان قرار دارد و این خبر برای مردم کرمان خوشحال‌کننده است، اما خبر بد این است که این طرح نیز در مرحله مطالعات قرار دارد.

با توجه به تولید 70 درصد پسته جهان در استان کرمان که به طور متوسط برای هر درخت در استان 12 هزار لیتر در سال آب مصرف می‌شود و این مورد سبب افزایش خروج آب‌های زیر زمینی شده، فشار بیش از حد به سفره‌های آب زیرزمینی در این زمینه مسئله‌ساز شده است.

با توجه به روند بسیار نگران‌کننده خشکسالی بر کشاورزی استان کرمان راه‌اندازی سریع پایگاه ملی خشکسالی در استان کرمان ضروری است و بدون شک در حال حاضر که عملا اقدامی برای حل مشکل خشکسالی در کرمان صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد طرح‌های مطرح‌ شده زمان‌بر است، مدیریت مصرف آب بسیار اهمیت دارد و باید در جشنواره‌ها از محورهای اصلی باشد.

................................................

حسین حکمتی کارشناس ارشد آب

................................................

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول