اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهشی دانشگاه پیام‌نور کرمان خبر داد

سرانه پایین پژوهش در تولید ناخالص ملی

خبرگزاری فارس: مدیر پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه پیام نور استان کرمان با بیان اینکه فرهنگ پژوهش باید در جامعه نهادینه شود، گفت: سهم سرانه پژوهش در تولید ناخالص داخلی ایران بسیار پایین است.

سرانه پایین پژوهش در تولید ناخالص ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اصغر امینی بعد از ظهر امروز در آیین پایانی دهمین همایش ملی شیمی اظهار داشت: خبر دستیابی ایران به مقام 16 علمی دنیا با 23 هزار و 673 مقاله رویداد مسرت‌بخشی است.

وی بیان کرد: ایران قبل از برنامه افق سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله به جایگاه علمی مورد نظر رسیده است.

امینی تصریح کرد: استادان دانشگاه و دانشجویان که 3.1 درصد از جامعه علمی کشور را تشکیل می‌دهند در پیشرفت علمی ایران سهم مهمی دارند.

امینی با اشاره به اینکه دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه عدالت و پیشرفت است، ابراز داشت: پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که پژوهش‌ها کاربردی شود و نیازهای جامعه را برطرف کند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت با تلاش پژوهشگران و اندیشمندان محقق می‌شود، افزود: پژوهش به عنوان یک فرآیند است.

امینی با اشاره به اینکه امروز نسل سوم دانشگاه به منصه ظهور آمده است، بیان داشت: دانشگاه‌های آموزش‌محور و پژوهش‌محور کمرنگ شده‌اند و دانشگاه‌های کارآفرین در دنیا به پیشرفت و بالندگی خود ادامه می‌دهند.

وی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم پژوهش را به عنوان زیربنای  توسعه قرار دهیم و توسعه متوازن و پایدار داشته باشیم به این امر نیاز است که پژوهش‌ها نیازمحور باشد.

امینی اذعان داشت: امروز بدون شک کشورهایی که تکنولوژی را صادر می‌کنند، کشورهایی هستند که علم را توسعه می‌دهند و در این زمینه پیشرفت می‌کنند.

وی گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان یک ابردانشگاه و بزرگترین شبکه آموزش عالی ایران در فاز نخست توسعه‌ای به پهنای ایران را داشته است.

این مسئول اظهار داشت: دانشگاه پیام نور در فاز دوم پژوهش‌ها را کاربردی می‌کند و یکی از دانشگاه‌های دارای درجه بالای علمی است.

امینی با اشاره به این سخن امیرالمومنین (ع) که می‌فرماید "هیچ سنتی بالاتر از تحقیق نیست"، عنوان کرد: انسان در هر راه و مسیری باید با پژوهش و تحقیق گام بردارد.

وی تصریح کرد: فرهنگ پژوهش باید در جامعه نهادینه شود، زیرا سهم سرانه پژوهش در تولید ناخالص داخلی ایران بسیار پایین است.

امینی بیان داشت: بخش خصوصی در ایران به صورت شایسته وارد عرصه پژوهش نشده است و فقط 20 درصد بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها هزینه می‌شود و باید دید که 80 درصد باقیمانده آن در کجا خرج می‌شود.

وی با بیان اینکه 32 درصد از مستندات علمی ما هیچ ارجاعاتی ندارد، افزود: 20 درصد از پژوهش‌های ما نیازهای جامعه را برآورده می‌کند و کمتر از یک درصد پژوهش‌ها تجاری‌سازی شده است.

امینی گفت: با توجه به اینکه نسل سوم دانشگاه، دانشگاه کارآفرین است، اگر ما پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را توسعه دهیم و در مجاورت دانشگاه‌ها داشته باشیم، به طور قطع به این مهم دست می‌یابیم.

وی ابراز داشت: ایران در صنعت نانو پیشرفت داشته است و رتبه نهم دنیا را به دست آوردیم و در صنایع نوین به موفقیت‌های بسیاری دست یابیم این امر در دیگر رشته‌ها هم امکان‌پذیر است.

امینی از فعالیت 232 شرکت دانش‌بنیان در بخش نانو در ایران خبر داد و بیان کرد: این شرکت‌ها موجب توسعه دانشگاه‌های ما می‌شوند.

وی با اشاره به رشد مقالات علمی در دانشگاه پیام نور استان کرمان خاطر نشان کرد: در سال جاری 84 مقاله از سوی این استادان و دانشجویان این دانشگاه ارائه شده است که به نظر می‌رسد با این دانشگاه جزو پنج دانشگاه برتر پژوهشی ایران قرار گیریم.

امینی بیان داشت: تعداد طرح‌های پژوهشی و علوم دانشگاهی دانشگاه پیام نور استان کرمان از 33 طرح به 55 مورد افزایش یافته است که 70 درصد رشد را نشان می‌‌دهد.

وی ابراز داشت: اگر مراکز رشد راه‌اندازی شود، جوانان الفبای صنعت و تجارت را یاد می‌گیرند و مهارت‌های فردی برای کارآفرینی را به دست می‌آورند.

به گزارش فارس، دهمین همایش ملی شیمی از 19 تا 21 مهر ماه در محل دانشگاه پیام نور مرکز کرمان برگزار شد.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول