اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد

ضرورت توسعه و تحکیم پیوندهای علمی و پژوهشی در جهان

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه تبریز، ضرورت توسعه و تحکیم ارتباطات و پیوندهای علمی و پژوهشی در جهان را به ویژه با کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار داد.

ضرورت توسعه و تحکیم پیوندهای علمی و پژوهشی در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پرویز آژیده بعدازظهر امروز در پنجمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام با اشاره به پیشینه درخشان تبریز در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های علمی اظهار کرد: این شهر در تاریخ کهن خود دانشگاه جامع ربع رشیدی را به ثبت رسانده و به شهر شهدای محراب و سه علامه مشهور است ضمن آنکه مهد قهرمانان تاریخ‌ساز است که مقبرةالشعرایش مدفن بیش از 400 شاعر و عارف نامدار است.

وی در ادامه موضوع توسعه علمی در جمهوری اسلامی ایران را یک اولویت اساسی خواند و گفت: برای نمونه برخی از شهرهای تابعه استان آذربایجان‌شرقی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند اسلامی فاقد دبیرستان بودند ولی امروز دارای چند مرکز آموزش عالی هستند.

آژیده به گسترش رشته‌های دانشگاه تبریز به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون 33 درصد از جمعیت دانشجویی این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: تا سال گذشته 96 رشته کارشناسی، 147 رشته گرایش کارشناسی ارشد و 98 رشته گرایش دکترا در دانشگاه تبریز دایر شده است در حالیکه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها دو رشته کارشناسی ارشد در این دانشگاه برقرار بود و هیچ رشته دکتری وجود نداشت.

آژیده گفت: قطعاً توفیقات به دست آمده در این عرصه‌ها از یک‌سو مرهون حاکمیت علما، فقها و اندیشمندان در جمهوری اسلامی و از طرف دیگر به خاطر الهام جوانان از درس خودباوری معلم، معمار بزرگ و الهی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران بوده است.

وی به اهمیت و ضرورت توسعه و تحکیم ارتباطات و پیوندهای علمی و پژوهشی در جهان به ویژه با کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: کنگره حاضر یکی از مصادیق این امر است، اسلام مشوق نشر دانش بوده و مرزهای جغرافیایی و سیاسی را نه تنها مانع آن نمی‌داند بله کسب علم را ورای مرزهای جغرافیایی و سیاسی یک فریضه شمرده و همگان را به آن تشویق می‌کند.

آژیده با بیان اینکه از منظر مکتب فطرت محور و کلان‌نگر اسلام انحصارطلبی در علم، فکری باطل و اندیشه‌ای غلط بوده و نشان از خست و خفت است، گفت: ولی امروز مدعیان کاذب حقوق بشر، این فطرت‌ستیزان مستکبر کار را به جایی رسانده‌اند که تحریم علمی و ترور دانشمندان و عالمان را نه تنها مجاز بلکه مایه فخر و مباهات خود می‌دانند.

وی افزود: متأسفانه به موازات توسعه علم و فناوری در غرب، اخلاق و معنویت نه تنها از رشد معنی‌دار برخوردار نیست بلکه فقر اخلاقی به حدی خودنمایی می‌کند که اهانت به رسول گرامی حضرت محمد(ص) این اشرف مخلوقات و کائنات را نشانه مدنیت و آزادی بیان می‌دانند، مدنیتی که به‌حق باید جاهلیت مدرن نامیده شود.

رئیس دانشگاه تبریز از دانشمندان و صاحبنظران جهان اسلام خواست تا با قرین ساختن علم و ایمان به عنوان مصلحان بشریت امروزی در همه عرصه‌ها نقش‌آفرین بوده و با یافته‌های علمی و قضاوت منصفانه بتوانند غرض‌ورزی‌ها و حیله‌گیری‌های سیاسی سلطه‌جویان گستاخ را نقش بر آب کنند همانگونه که در مورد نام خلیج فارس با اسناد معتبر علمی دانشمندان و جغرافیدانان توطئه‌های تفرقه‌انکنانه دشمنان را خنثی کرده و بیش از پیش آنان را در اهدافشان ناکام کردند.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول