اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز:

دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی درآمدهای خود را افزایش دهند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی درآمدهای اختصاصی خود را افزایش دهند.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی درآمدهای خود را افزایش دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی رستمی صبح امروز در نشست کمیته هماهنگی طرح و برنامه دانشگاه‌های غرب و شمال‌غرب کشور خواستار تلاش‌ها برای افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی شد و گفت: فضای آرمانی دانشگاه‌ها در حال حاضر با حرکت آنها به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و گسترش ارتباط با صنعت و جامعه محقق می‌شود.

وی تحقق این امر را نتیجه تدوین صحیح برنامه‌ها در سطوح مختلف دانست و افزود: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از بودجه متمرکز دانشگاه‌ها صرف هزینه‌های نیروی انسانی، فعالیت‌های به اصطلاح اورژانسی دانشجویی و نظایر آن می‌شود در حالی که ما باید تلاش کنیم این بودجه‌ای که به صورت سرمایه‌ای از پدران ما به ارث رسیده را به شکل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای نسل آینده شکوفا کنیم.

رستمی با تاکید بر اینکه بودجه دانشگاه‌ها باید با اولویت‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها هزینه‌کرد شوند، خاطرنشان کرد: البته باید در نظر داشت در برخی برنامه‌‌های استراتژیک دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جمله آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی به مسائلی که می‌تواند در کسب درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها موثر باشد، توجه بیشتری لازم است.

رستمی افزود: در همین موضوع، باید ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به فعالیت آنها در اجرای طرح‌های مرتبط با صنعت و جامعه مربوط شود.

وی با تأکید بر بودجه‌ریزی عملیاتی، یکی از اصولی‌ترین مسائل در این زمینه را توانمندسازی نیروی انسانی برشمرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از دانشگاه‌های معتبر با توانایی جذب نیروی انسانی متخصص و بدون محدودیت گام‌های خوبی را برای توسعه خود بر می‌دارند بدین لحاظ ما باید در کنار اولویت‌دهی اساسی بودجه متمرکز دانشگاه‌ها به موضوع زیرساخت‌ها و حمایت از برنامه‌های استراتژیک به بحث توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی نیز به طور جدی توجه کنیم.

دبیر کمیته هماهنگی طرح و برنامه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غرب و شمال‌غرب کشور نیز هدف از برگزاری این نشست را بررسی چگونگی تشکیل کمیته بودجه، هماهنگی طرح و برنامه در سطح این منطقه و نیز آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و گفت: در راستای اجرای بند «ب» ماده 2 و تبصره ماده 10 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تحقق تمرکززدایی در فعالیت‌های اجرایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم و تنظیم حدود اختیارات حوزه ستادی وزارت در امور بودجه‌ریزی عملیاتی، مدیریت هزینه، مباحث تشکیلاتی و ساختاری و  نحوه نظارت بر فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه‌ها کمیته هماهنگی طرح و برنامه، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مد نظر قرار گرفته است.

مهرداد خان‌ماکو با اشاره به اینکه در این راستا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سطح کشور به شش منطقه تقسیم شده است، افزود: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غرب و شمال‌غرب تحت پوشش وزارت علوم تحقیقات و فناوری شامل 21 دانشگاه و مرکز آموزش عالی تحت عنوان منطقه شش تقسیم‌بندی شده است.

وی افزود: برای تحقق اهداف تشکیل کمیته هماهنگی طرح و برنامه آیین‌نامه‌ای در هفت ماده با هماهنگی  مناطق  شش‌گانه تدوین شده که در این نشست مقرر است نقطه نظرات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غرب و شمال‌غرب کشور جمع‌بندی و به مرکز انتقال یابد.

مدیر بودجه، تشکیلات، تحول اداری و بهره‌وری دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: بحث پیرامون چگونگی عملیاتی کردن موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه در سطح دانشگاه‌های منطقه شش و انتقال نقطه نظرات دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی در خصوص تلفیق پایه‌های سنواتی، ارتقای اعضای غیر هیئت علمی و تطبیق آن با مقررات از دیگر مباحث این نشست است.

خان‌ماکو همچنین به موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی طی برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: حرکت بر اساس بودجه‌ریزی عملیاتی و اعمال هزینه‌ها بر مبنای قیمت تمام شده به طور جدی مورد توجه وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوده هر چند به مرحله نهایی نرسیده ولی در سال‌های آینده به طور کامل اجرایی شده و اثرات مطلوب خود را نشان خواهد داد.

در  ادامه این نشست مدیران بودجه و تشکیلات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غرب و شمال‌غرب کشور نقطه نظرات خود را در موضوعات این نشست بیان کردند.

بر پایه این گزارش در این جلسه مقرر شد نشست بعدی کمیته هماهنگی طرح و برنامه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غرب و شمال‌غرب کشور در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان برگزار شود.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول