اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به ابلاغیه اخیر رئیس جمهور:

نظارت نمایندگان بر عملکرد مجریان دخالت نیست

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قزوین در مجلس، نظارت نمایندگان بر عملکرد قوه مجریه از جمله عزل و نصب‌ها را قانونی دانست و گفت: نظارت نمایندگان بر عملکرد مجریان در سطوح مختلف مدیریتی به معنای دخالت در امور اجرایی کشور نیست.

نظارت نمایندگان بر عملکرد مجریان دخالت نیست

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به ابلاغیه جدید رئیس جمهور در خصوص دخالت نداشتن نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب‌های دولتی اظهار کرد: اخیراً رئیس جمهور محترم طی نامه‏‌ای به همه مسئولان اجرایی کشور دستور داده‌ که با توجه به اصل تفکیک قوا و لزوم اعمال مدیریت متمرکز در امور اجرایی کشور و ضرورت تحقق وعده‌‏های دولت به مردم، ضمن تعامل سازنده و فعال با نمایندگان مجلس، زمینه ایجاد هرگونه شائبه در خصوص دخالت در عزل و نصب‏‌ها با خواست نمایندگان مجلس را از بین ببرند و مسئولیت انتصابات انجام شده در حوزه مدیریت خود را شخصاً بر عهده بگیرند که در غیر این صورت با آن‏ها برخورد خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در این‏که مسئولیت اجرا بر عهده مجری است، شکی نیست و حتماً اگر افتخاراتی هم به واسطه اجرای خوب کسب شود، نصیب مسئول اجرایی خواهد شد؛ هرچند اگر کاستی‏‌هایی هم در این خصوص باشد، به پای آن‏ها نوشته می‏‌شود و این اصلاً درست نیست که ما افتخارات را نتیجه مدیریت شایسته خود بدانیم و در مقابل، ناکامی‌‏ها و قصور را متوجه یک بخش دیگری از حاکمیت کرده و به اصطلاح رایج این روزها فرافکنی کنیم.

حسینی در ادامه با طرح یک پرسش تأکید کرد: بنده هم با نظر رئیس جمهور محترم موافقم و به ایشان حق می‏‌دهم که از مجموعه تحت مدیریتش بخواهد با شجاعت مسئولیت کارهایشان را بپذیرند، همچنین هرگونه دخالت افراطی نمایندگان مجلس در امور مدیریت اجرایی و عزل و نصب‏‌ها را مضر می‏‌دانم؛ اما سخن من با بالاترین مسئول اجرایی کشور این است: مگر دادن مشورت به مدیران اجرایی برای کمک به انتخاب نیروهای فعال و لایق اشکال دارد؟

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس افزود: مگر نه این است که خود مسئولان اجرایی هم برای انتخاب فرد اصلح با رایزنی و مشورت به نتیجه می‏‌رسند، پس چه اشکالی دارد یکی از طرف‏‌های مشورت، نمایندگانی باشند که برخواسته از رأی مردم هستند و از نزدیک در جریان تصمیمات متخذه توسط مسئولان دولتی و اثر آن بر حوزه انتخابیه و بازخورد آن از طرف مردم قرار دارند؟

عضو کارگروه هنر، رسانه و گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر اصل تفکیک قوا برای هر یک از قوا، حیطه مسئولیت و اختیارات مشخص و مستقلی تعریف کرده است، اما قدرت اعمال محدودیت‏‌هایی را برای هر یک از قوا بر دیگری قائل شده است تا از جمع شدن و انحصار قدرت در یک قوه جلوگیری کند و به نوعی توازن و تعادل را در قوای کشور ایجاد کند که نقش نظارتی نمایندگان مجلس دقیقاً ناظر به همین بخش است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در خانه ملت در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: گرچه یکی از ابزارهای نمود نقش نظارتی نمایندگان، طرح سئوال و استیضاح در مجلس است، ولی آیا قرار است هرگونه اختلافی و در هر سطحی به صحن علنی مجلس کشیده شود؟

وی ادامه داد: مثلاً اگر یک دهیاری کارش را به خوبی انجام نمی‏‌دهد و نماینده مجلس در هر مواجهه‏‌ای با مردم آن روستا مدام مورد واخواست قرار می‏‌گیرد، اگر از بخشدار آن منطقه بخواهد مسئولیت دهداری را به کسی بدهد که از عهده کار برآید، این مفهومش دخالت در کار اجراست؟ آیا مردم آن بخش یا منطقه باید آنقدر صبر کنند تا مسئول اول اجرایی کشور به دادشان برسد؟

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول