اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

رشد 30 درصدی بودجه آب و خاک کشور در مقایسه با سال گذشته

خبرگزاری فارس: معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: کل بودجه آب و خاک کشور در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته از رشد 30 درصدی برخوردار بوده است.

رشد 30 درصدی بودجه آب و خاک کشور در مقایسه با سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید رحیم سجادی ظهر امروز در نشست کارگروه ستاد اجرایی توسعه کشاورزی شهرستان ملکان با اشاره به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری در کشور اظهار کرد: از 3 میلیون و 500 هزار هکتار اراضی زراعی کشور یک میلیون و 200 هزار هکتار به آبیاری تحت‌فشار تبدیل شده و در بودجه سال آتی، اعتبارات بخش آب و خاک از رشد مناسبی برخوردار است.

وی تاکید کرد: دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه در تامین امنیت غذایی کشور، از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی است.

 معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای آبیاری تحت‌فشار در مزارع و باغات، لوله‌گذاری، اجرای شبکه‌های فرعی و مرمت قنوات از مهم‌ترین محورهای مورد نظر این معاونت در بخش کشاورزی است. 

سجادی تصریح کرد: اعتبارات فصل کشاورزی و منابع طبیعی در سطح ملی در سال 89 مبلغ 21 هزار و 255 میلیارد ریال بوده و در سال 90 با رشد 37 درصدی به رقم قابل توجه 29 هزار و 79 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اعتبارات آذربایجان‌شرقی در بخش آب و خاک در سال 89 یکصد و 60 میلیارد ریال بوده که در سال 90 این میزان به 750 میلیارد ریال افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در بودجه سال 91 به بیش از 900 میلیارد ریال برسد.

 معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: این امر نشان‌دهنده اهمیت توسعه بخش کشاورزی در کشور و توسعه هرچه بیشتر زیرساخت‌های آن برای رسیدن به توسعه پایدار در بخشی است که در حال حاضر اهمیت و ارزش ایجاد امنیت غذایی در کشور، کمتر از سایر امنیت‌های لازم برای جامعه نیست.

وی، تدوین خط‌مشی‌های مربوط به فعالیت‌های آب و خاک، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی در چارچوب سیاست‌های کلان کشور، مطالعه و شناخت وضع موجود، بررسی و تجزیه تحلیل نارسایی‌ها، نقاط قوت و ضعف  همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به آب و خاک، توسعه مکانیزاسیون و صنایع کوچک بخش کشاورزی و تعیین خط‌مشی‌های مربوط به توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی کوچک در کنار تهیه و تدوین شاخص‌ها، ضوابط، معیارها و استانداردهای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی را ازجمله وظایف مهم این معاونت برشمرد.

سجادی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در آذربایجان‌شرقی در امر توسعه‌بخشی به طرح‌های بخش آب و خاک، امکان افزایش اعتبارات برای این بخش مهم کشاورزی با توجه به کارهای زیربنایی انجام یافته در بخش آب و خاک محتمل است.

 وی گفت: این معاونت تلاش دارد با توسعه اجرای کانال‌های فرعی آبیاری، علاوه بر جلوگیری از پرت آب، راه را برای توسعه بیشتر کشاورزی از محل صرفه‌جویی آب هموار کند.

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از 16 هزار هکتار اراضی آبی موجود در سطح شهرستان ملکان، 11 هزار هکتار آن به باغات انگور اختصاص یافته است، اضافه کرد: به دلیل جایگاه ویژه این محصول در اقتصاد کشاورزی شهرستان، معاونت آب و خاک و صنایع وزارت، با هدف توسعه هرچه بیشتر کشاورزی این شهرستان، از ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری این محصول با نگاه صادراتی حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندان سرمایه‌گذار می‌توانند با پشتیبانی این معاونت با استفاده از تسهیلات کم‌بهره‌ بانکی نسبت به ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی این محصول، اقدامات لازم را با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان به انجام رسانند. 

سجادی در ادامه حمایت از ایجاد و تقویت تشکل‌های مربوط به آب و خاک در چارچوب سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: طراحی، ساماندهی، استقرار و بهینه‌سازی نظام بهره‌برداری از آب و خاک همچنین مطالعه برنامه‌ریزی و نظارت بر صدور مجوزهای ایجاد، توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در راستای سیاست‌های صنعتی کشور بخش دیگری از وظایف این معاونت در توسعه بیش از پیش بخش کشاورزی ایران اسلامی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ع10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول