اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه امام خمینی(ره) صورت می‌گیرد

بررسی مقایسه‌ای فلسفه اسلامی و غربی با حضور محققان حوزوی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: سلسله نشست‌های فلسفه اسلامی به منظور بررسی مقایسه‌ای فلسفه اسلامی و غربی با حضور محققان حوزوی در مدرسه فیضیه قم برگزار می‌شود.

بررسی مقایسه‌ای فلسفه اسلامی و غربی با حضور محققان حوزوی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمود نمازی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از برگزاری سلسله نشست‌هایی در مدرسه فیضیه قم با عنوان «فلسفه اسلامی» با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی خبر داد.

وی با بیان اینکه شبهات و چالش‌های زیادی فلسفه اسلامی را تهدید می‌کند، تبیین و اثبات عقلانی معارف دینی، تامین فهم حقایق دینی و دفاع از موضع دین در برابر مکاتب الحادی را از اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد و گفت: فلسفه اسلامی می‌تواند عرفان‌های نافی عقل را به چالش بکشد که این موضوع با حضور حجج اسلام احمد واعظی، فنایی و عباسی در نشست سوم مورد بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد.

قائم مقام مدیرگروه فلسفه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: یافتن نگاهی کل‌نگر و نظام‌مند به هستی و واقعیت‌های مختلف آن، تامین پایه‌های فکری تولید علم و جنش نرم‌افزاری، اثبات نادرستی مبانی جهان‌بینی‌ها و مکاتب اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انحرافی و فهم و تحلیل عقلی و ابطال نظریه‌های نادرستی که در شاخه‌های علوم انسانی و علوم تجربی عرضه می‌شود از دیگر اهداف این نشست‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سلسله‌مند بودن این نشست‌ها افزود: عنوان نشست بعدی «فلسفه اسلامی و فهم معارف دین» است که در آن نقش فلسفه در تبیین و توضیح آموزه‌های دینی و نیز فهم نظام‌مند مورد مطالعه تجربی بررسی خواهد شد.

نمازی «فلسفه اسلامی و فلسفه مضاف» را عنوان نشست بعدی ذکر کرد و گفت: تأثیر فلسفه اسلامی در شکل‌گیری دیگر فلسفه‌ها و نیز تأثیرات آن در علوم مختلف موضوع این نشست خواهد بود که طی آن، رابطه فلسفه اسلامی با اخلاق، حقوق، سیاست، علوم، اجتماع و فلسفه دین غربی با حضور آقایان خسرو پناه، فتحعلی خانی و مصباح در نشست بعدی بررسی می‌شوند.

وی اظهار کرد: اصالت فلسفه اسلامی و ارتباط آن با فلسفه یونانی و نسبت آن با فلسفه‌های شرقی مانند فلسفه ایران و هند در نشست ششم با حضور آقایان قمی، علی مصباح و فتحعلی خانی به بحث و بررسی گذاشته خواهند شد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: سه نشست نخست به طور یقین امسال برگزار می‌شوند ضمن اینکه قرار است فایل نرم‌افزاری موضوعات در وب سایت مؤسسه قرار گرفته و جزوات مربوطه نیز در سایت قبس قرار می‌گیرد.

وی در خصوص نتایج این نشست‌ها گفت: این سلسله بحث‌ها مسائلی را مورد بررسی قرار می‌دهند که امروز به عنوان مهم‌ترین شبهات و چالش‌های حوزوی و دانشگاهی مطرح است.

نمازی با اشاره به سابقه 100 ساله دانشگاه‌ها در ایران و تدریس 70 سال ترجمه علوم انسانی دوره رنسانس به دانشجویان بیان داشت: امروز روان‌شناسی موجود در دانشگاه‌ها قائل به وجود و بقای روح نیست در حالیکه این مسئله رکن اساسی دین و معاد محسوب می‌شود و این جزو چالش‌های جدی دانشگاه‌هاست.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مبنای معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی علوم انسانی دانشگاه‌های ما بر اساس مبانی دوره رنسانس است اظهار کرد: عقل محض و مستقل مورد تایید غرب نیست در حالیکه فلسفه اسلامی موجودات را به دو دسته مادی و معنوی تقسیم کرده و بیان می‌کند که وجود خداوند و ملائکه از جنس مادی نیست.

وی حاصل رنسانس را معرفت نسبی دانست و افزود: این در حالی است که اسلام عقیده دارد که معرفت‌شناسی دارای گزاره‌های تردیدناپذیر است.

نمازی ادامه داد: معرفت‌شناسی اسلامی از راه دلایل عقلیه به هدف‌مندی جهان و نیاز انسان به انبیای الهی می‌رسد و فلاسفه بزرگ اسلامی تلاش زیادی برای توسعه این اندیشه کردند در حالیکه تمام علوم غربی بر اساس تجربه‌گرایی حاصل شده‌اند.

وی با بیان اینکه نظام مضاربه اسلامی برتری‌های زیادی نسبت به نظام بهره غربی دارد عنوان داشت: امنیت اقتصادی، تولید کار، افزایش تولید و اشتغال از مزایای نظام مضاربه اسلامی محسوب می‌شود.

نشست «چیستی فلسفه اسلامی» پنجشنبه 13 مهر ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه و فنایی اشکوری، از ساعت 9 تا 12 در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول