اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شهید مطهری فلسفه را از غربت خارج کرد

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید مطهری تشخیص داد که پرداختن به مسائل نظری و فلسفی یک ضرورت عام محسوب می‌شود به همین دلیل با اقدام خود فلسفه را از غربت خارج ساخت.

شهید مطهری فلسفه را از غربت خارج کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام احمد احمدی در نشست خبری همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی شهید مرتضی مطهری که پیش از ظهر امروز در بنیاد علمی شهید مطهری قم برگزار شد با اشاره به کتاب گران‌سنگ اصول فلسفه و روش رئالیسم اظهار کرد: این کتاب در زمان جنگ جهانی دوم نگارش یافت و شهید مطهری نیز حواشی مبسوطی بر آن به رشته تحریر درآورد.

وی افزود: اصول فلسفه و روش رئالیسم جایگاه مهمی دارد زیرا مباحث اساسی فلسفه در آن مطرح شده است و در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز مفاهیم موجود در آن تدریس می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همایش اندیشه‌های فلسفی شهید مرتضی مطهری به منظور یادآوری این کتاب عظیم و ضرورت وجود آن برگزار خواهد شد گفت: لزوم وجود فلسفه و مسائل پیرامونی آن از جمله پرسش‌هایی است که در این همایش به آن پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: فلسفه اسلامی، جایگاه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در تفکر فلسفی معاصر، جایگاه عرفان در اندیشه فلسفی شهید مطهری، نوآوری‌های فلسفی استاد در اصول فلسفه و نیز مقایسه روش و آراء فلسفی شهید مطهری و فیلسوفان جدید غربی از جمله موضوعات عام این همایش است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری با اشاره به موضوعات خاص این همایش بیان داشت: خداشناسی، منطق و معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی اصول موضوعات بوده و مباحثی چون امکان و چگونگی تصور خدا، براهین توحید، برهان نظم و بررسی نقدها، لوازم قول به اصالت وجود، علت و تقسیمات آن، برهان تضایف بر اتحاد عاقل و معقول، اعتبارات ماهیت، شهید مطهری و نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، جایگاه فطرت در معرفت‌شناسی شهید مطهری و نسبت معرفت‌شناسی با دانش‌های دیگر از موضوعات فرعی آن محسوب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: شهید مطهری انسان بسیار شجاعی بود که در آن دوران از حوزه علمیه رهسپار دانشگاه شد و بیشتر کتاب‌های وی نیز در مقابله با افکار فیلسوفان غربی نوشته شده است.

احمدی با بیان اینکه شهید مطهری خداشناسی فطری بود گفت: اساتید بزرگ وی یعنی علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) نیز همین ویژگی را داشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهید مطهری در دوران پیش از انقلاب تشخیص داد که پرداختن به مسائل نظری و فلسفی یک ضرورت عام محسوب می‌شود به همین دلیل با اقدام خود فلسفه را از غربت خارج ساخت.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که در خصوص فلسفه وجود دارد بیان داشت: در گذشته تصور می‌شد که فلاسفه با شریعت میانه‌ای ندارند و منکر دین هستند هر چند بسیاری از مفاسد اجتماعی کنونی حاصل فلسفه غربی است اما شهید مطهری متشرعی بود که به اندازه فقها به مسائل و احکام مقید بود و در کنار آن به فلسفه می‌پرداخت.

انتهای پیام/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول