اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی:

ادبیات باید با فلسفه آشتی کند

خبرگزاری فارس: عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: ادبیات باید با فلسفه آشتی کند.

ادبیات باید با فلسفه آشتی کند

احمد خاتمی امروز در حاشیه اختتامیه جایزه ادبی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: فاصله گرفتن ادبیات از فلسفه می‌تواند آسیب جدی به این حوزه وارد کند.

عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: در دانشگاه‌های ما درسی که به علوم عقلی مرتبط باشد و سایه‌ای بر سر دانشجوی ادبیات ایجاد کند، وجود ندارد.

وی گفت: شیراز مهد تمدن ایران اسلامی و پایگاه هنر، فرهنگ و ادب فارسی است.

خاتمی افزود: شیراز می‌تواند در ادبیات، فلسفه و حتی رشته‌های مختلف هنری دارای مکتب خاص خود باشد اما شرایط لازم برای ایجاد مکاتب را ایجاد نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: برای در نظر گرفتن یک مکتب ادبی دو راه وجود دارد یکی اینکه با تسامح و سهل‌انگاری همان سبک‌های ادبی را به مکتب تعبیر کنیم که احساس می‌کنم در برخی از مقالات اتفاق افتاده و یا می‌توان نگاهی علمی به موضوع داشت.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده شهید بهشتی با بیان اینکه برگزیدن راه دوم رسالت دانشگاهیان است، تصریح کرد: باید شرایط لازم برای ایجاد مکتب‌ها که ویژگی اصلی آن جهان‌بینی منحصر به فرد آنهاست، ایجاد شود.

خاتمی افزود: هنگامی که به سمت مکتب می‌رویم، جهان‌بینی و جهان‌شناسی شاعر و ادیب مطرح است و اینکه آیا هر جهان‌بینی و جهان‌شناسی می‌تواند مکتبی ادبی باشد، خود موضوع بحثی تازه است.

وی با اشاره به اینکه هر خالق اثری جهان‌بینی خاص خود را دارد، تصریح کرد: در شعر نیز اندیشه جایگاه خود را دارد اما مکتب تنها اندیشه، جهان‌بینی و جهان‌شناسی شاعر نیست بلکه باید نوعی هنجارشکنی در متن باشد و این حرف با حرف‌های متعارف روزگار شاعر و نویسنده نیز باید متفاوت باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه لوازم ذکر شده شروط لازم به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: شرط دیگر مکتب ادبی این بوده که از این جهان‌بینی دیگران نیز پیروی کنند و اگر دیگران تبعیت نکنند، مکتب ادبی شکل نگرفته است.

وی با اشاره به جایگاه حافظ و سعدی تصریح کرد: اینان از بزرگان شعر و ادب فارسی هستند که هر کدام را می‌توان صاحب مکتبی دانست.

عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: آنچه امروز در نظریه‌های ما مطرح شده بیشتر مقوله سبک بوده و مبانی مکتب ادبی است.

وی با بیان اینکه در استفاده از اصطلاحات باید حواسمان جمع باشد، گفت: مکتب می‌تواند سبک را در برگیرد، زمانی که صحبت از مکتب ادبی می‌کنیم و به دنبال معرفی آن به جهان نیز هستیم، باید لوازم و ابزار را فراهم کنیم.

این مثنوی‌پژوه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین لوازم شکل‌گیری مکتب‌های ادبی تقویت اندیشه و جهان‌بینی است.

وی با بیان اینکه دروس عقلی در مقاطع سه‌گانه دانشگاه کمتر ارائه می‌شود، گفت: امروز بزرگ‌ترین آفت در عرصه ادبیات، جدایی دانشجویان از حوزه فلسفه است و در هیچ یک از مقاطع سه‌گانه تحصیلی در دانشگاه‌های کشور درسی که با علوم فلسفی مرتبط باشد، نداریم.

عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: باید احساس نیاز برای برنامه‌ریزان داخل و خارج از نظام دانشگاهی اتفاق بیفتد و امروز نیز فرصتی است تا اندیشه‌های پنهان را در مکاتب ادبی جاری کنیم و هیچ کس نمی‌تواند در هیچ مقطعی، مکتبی بیافریند مگر اینکه شرایط را فراهم کند.  

وی در پایان گفت: حتی ادیبانی مانند مولانا که با فلسفه سر ستیز داشتند نیز با فلسفه آشنایی کافی داشته‌اند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول