اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

4.2 درصد جمعیت سیستان‌وبلوچستان سالمند هستند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: براساس سرشماری سال 90، 4.2 درصد کل جمعیت استان سیستان‌وبلوچستان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

4.2 درصد جمعیت سیستان‌وبلوچستان سالمند هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سیدمهدی طباطبایی اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 90، درصد سالمندی در استان سیستان‌وبلوچستان نسبت به سایر استان‌های کشور رشد کمتری دارد و این استان، جوان‌ترین استان کشور شناخته شده است.

وی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی سالمند افزود: پیری به معنای بازنشستگی، پدر و مادر بزرگ شدن، یا رسیدن به یک سن خاص سالمندی نیست بلکه پیری یک فرآیند مادام‌العمر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سالمندان به دلیل تجارب و اندوخته‌های زندگی به عنوان پشتوانه‌های فرهنگی جوامع نام برد و توجه و احترام و تکریم سالمندان را جزء فرهنگ عموم ادیان و مکاتب عنوان کرد.

طباطبایی خاطرنشان کرد: سالمندی با انباشت خردمندی همراه بوده و فرصتی است که فرد می‌تواند تجربیاتش را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

وی تصریح کرد: امروزه به دلایل مهمی از جمله کاهش مرگ و میر ناشی از پیشرفت دانش پزشکی، بهداشت، آموزش و پرورش و افزایش نرخ امید به زندگی با رشد فزاینده افراد مسن‌تر از 60 سال در جهان روبه‌رو هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب که در حال حاضر حدود 580 میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند، گفت: براساس پیش‌بینی این رقم در سال 2020 به یک میلیارد نفر خواهد رسید.

طباطبایی اضافه کرد: امروزه جمعیت 60 سال و بالاتر جهان تقریبا با جمعیت کودکان زیر پنج سال جهان برابری می‌کند.

وی رعایت اصول بهداشتی از قبیل فعالیت‌های بدنی مناسب و منظم، داشتن برنامه غذایی صحیح را به عنوان راه‌های به تأخیر انداختن عوارض پیری برشمرد و یادآور شد: تا سال 1400 بیش از 10 درصد جمعیت کشور ایران بالای 60 سال سن خواهند داشت.

رئیس مرکز بهداشت سیستان‌وبلوچستان برآورده‌کردن نیازهای فرهنگی (از قبیل رعایت حریم و حرمت سالمندان از طرف خانواده، اجتماع و دولت) را از مهم‌ترین نیازهای  سالمندان بیان کرد.

طباطبایی بر اساس سرشماری سال 90 از جمعیت استان به عنوان جمعیتی جوان یاد کرد و افزود: 4.2 جمعیت تحت پوشش دانشگاه را سالمندان تشکیل می‌دهند.

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 با هدف مشارکت فعال زنان و مردان سالخورده در تمامی سطوح جوامع با محوریت زندگی سالم و طول عمر بیشتر به عنوان سالمندی و سلامت قرار گرفته است.

همه ساله اول اکتبر مصادف با 9 مهر ماه به عنوان «روز جهانی سالمند» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول