اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی گیلان:

گیلان رتبه نخست رشد سالمندی کشور را کسب کرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه 11 درصد جمعیت گیلان سالمند هستند و پیرترین استان کشور است، گفت: گیلان رتبه نخست رشد سالمندی کشور را کسب کرده است.

گیلان رتبه نخست رشد سالمندی کشور را کسب کرد

کیانوش کوچکی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی سالمندان در 10 مهر اظهار کرد: سالمندی مربوط به تمام مردم است و همه انسان‌ها روزی این مرحله از زندگی را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به نوع فیزیولوژی بدن نیاز به یک سری رفتارها و کارها در سالمندی است، افزود: سن بالای 60 سال را سالمند می‌گویند اما افرادی هستند که به دلیل نوع زندگی و بیماری زیر 60 سال نیز سالمند می‌شوند و تعدادی نیز با سن بالای 90 سال به گونه‌ای زندگی می‌کنند که از نظر رشد فیزیکی سالم هستند و بیماری ندارند.

مدیر کل بهزیستی گیلان سالم زندگی را یکی از موارد بسیار مهم در زندگی سالمندان دانست و تصریح کرد: وجود سلامت امید به زندگی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کشور به ویژه گیلان امید به زندگی افزایش یافته است، تصریح کرد: روزی کشور ما را جوان می‌گفتند اما اکنون رو به سالمندی پیش می‌رود.

کوچکی‌نژاد گیلان را سالمندترین و پیرترین استان کشور نامید و ابراز کرد: گیلان رتبه نخست رشد سالمندی در کشور را کسب کرده است و 11 درصد جمعیت استان سالمند هستند.

وی سالمندی را یک تهدید و نیز فرصت خوب نامید و خاطرنشان کرد: رشد سالمندی در گیلان نشانه افزایش امید به زندگی است اما اگر برای این موضوع تدبیر و  فکری نشود تبدیل به یک تهدید می‌شود.

این مسئول عمده‌ترین کار بهزیستی در زمینه سالمندی را توانبخشی خواند و بیان کرد: انواع توانبخشی شامل جسمی، روحی و اجتماعی است.

وی آموزش مهارت زندگی در سالمندی را بسیار مهم خواند و برگزاری آموزی‌های مهارت زندگی سالمندی در شهرستان‌های استان را یکی از برنامه‌های بهزیستی گیلان در آینده نزدیک عنوان کرد.

کوچکی‌نژاد سالمند آزاری را یکی از مشکلات این قشر عنوان کرد و افزود: برخی سالمندان توسط جامعه و خانواده‌های خود مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند که اگر به خواسته‌های آنها توجه نشود موجب آزار روحی برای سالمندان می‌شود.

وی با بیان اینکه 22 مرکز بهزیستی گیلان به 2 هزار سالمندان خدمات ارائه می‌دهد، تصریح کرد: تعدادی از این مراکز روزانه و نیز شبانه هستند که خدمات تغذیه‌ای، روحی و آموزش‌های دیگر را به سالمندان ارائه می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی گیلان از وجود مهد سالمندان در بهزیستی گیلان خبر داد و افزود: در این مهد، سالمندان می‌توانند روزها مراجعه کنند و غروب‌ها به خانه‌های خود بروند که گسترش این مراکز یکی از اهداف بهزیستی استان است.

وی مناسب سازی نشدن فضای عمومی استان برای سالمندان و معلولان را از دیگر مشکلات مهم عنوان کرد و یادآور شد: تنها 32 درصد اماکن عمومی استان مناسب‌سازی شده و بقیه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول