اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از روند ساخت بندر چند منظوره آستارا

صدور مجوز مرز دریایی اسکله آستارا نیازمند اقدام دولت است

خبرگزاری فارس: اسکله آستارا نیازمند اقدام انقلابی و ماندگار دولت در صدور مجوز مرز دریایی برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری است.

صدور مجوز مرز دریایی اسکله آستارا نیازمند اقدام دولت است

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، بندر چند منظوره آستارا که اکنون آماده بهره‌برداری شده است، نزدیک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

این بندر نزدیک‌ترین مسیر در کریدور شمال‌ـجنوب و محل ترانزیت و حمل کالا بین آسیا و اروپا محسوب می‌شود.

بندر چند منظوره آستارا اقتصادی‌ترین مسیر برای انتقال مازاد مواد نفتی به ویژه غلات تولید شده در کشورهای روسیه و قزاقستان به مقصد کشورهای آفریقایی است که سیلوی 50 هزار تنی در محوطه این بندر به منظور تخلیه و بارگیری غلات به مقصد کشورهای آفریقایی احداث می‌شود.

با تکمیل و بهره‌برداری از بندر آستارا، استان‌های شمال غربی کشور و کشورهای حاشیه خزر و همچنین کشورهای ترکیه، ارمنستان و عراق می‌توانند با کوتاه‌ترین مسیر به بازارهای خود دست پیدا کنند.

بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های 2 هزار تنی پیش‌بینی شده و پس از تکمیل، پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود می‌شود.

بندر آستارا به ظرفیت نهایی 3 میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش‌بینی و طراحی شده که یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری دیگر کالا اختصاص می‌یابد.

*  آستارا قطب تجارت دریایی شمال کشور

با بهره‌برداری از مرحله نخست بندر چندمنظوره آستارا، توسعه شهرستان رونق یافته و آستارا به قطب تجارت دریایی شمال کشور تبدیل می‌شود.

بهره‌گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی در بین بنادر شمال کشور را حدود 160 کیلومتر در خشکی و 150 کیلومتر در مسافت‌های دریایی کاهش می‌دهد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استان‌های شمال و شمال‌غرب کشور دارد.

* بندر آستارا موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا می‌‌شود

احداث بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استان‌های شمال و شمال‌غرب کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا راه‌اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی می‌شود.

توسعه برخی خدمات در بخش‌های حمل و نقل، بارگیری و تخلیه و نیز توسعه فعالیت شرکت‌های تجاری و بازرگانی از جمله تاثیرات غیرمستقیم فعال شدن این بندر در غرب گیلان است.

* کاهش 50 تا 70 درصدی نرخ حمل کالا در بندر آستارا

با احداث بندر آستارا خط کشتیرانی در یکی از بنادر دریای خزر‌-ولگا‌ـبالتیک آغاز می‌شود و در شمال خزر وارد مصب ولگا شده و تمام طول رودخانه را می‌پیماید و در ساحل فنلاند وارد آب‌های دریای بالتیک می‌شود و از آنجا به آب‌های آزاد می‌رود و در واقع خط کشتیرانی خزر‌ ـ ولگا‌ ـ بالتیک کشورهای شمال اروپا را به بنادر دریای خزر متصل می‌کند و برای جمهوری اسلامی ایران نرخ حمل بار از این راه در مقایسه با راه آبی خلیج فارس 50 تا 70 درصد کاهش می‌یابد.

* نقطه وصل بندر آستارا به قاره آفریقا

بزرگ‌ترین انبار غلات جهان با بیش از 18 میلیون تن گندم در کشور قزاقستان قرار دارد و بالغ بر 5 میلیون تن گندم نیز در کشور روسیه است که این غلات از راه دریای سیاه و تنگه و دریای مدیترانه عبور می‌کند و با پیمودن راه بسیار دور به آفریقا می‌رسد که برای این کشور که مشتری عمده گندم است بیش از 50 درصد قیمت تمام شده گران تمام می‌شود اما با راه‌اندازی این بندر کریدور شمال‌ـجنوب فعال شده و بندر آستارا می‌تواند با ورود کشتی پنج هزار تنی و انتقال کالا به بندر امام خمینی (ره) قیمت حمل کالا تا 50 درصد را پایین‌تر تمام کند.

* لزوم اقدام انقلابی دولت در صدور سریع مجوز مرز دریایی اسکله آستارا

با توجه به اتمام فاز نخست اسکله آستارا و سرمایه‌گذاری چندین میلیون دلاری در این اسکله، می‌توان گفت در صورت عدم صدور به‌موقع مجوز مرز دریایی برای آغاز به کار این اسکله، تجهیزات بندری این اسکله بدون استفاده و باقی‌ماند و خاک می‌خورد و اسکله آستارا تنها تماشاچی توسعه بنادر در حاشیه دریای خزر می‌شود بنابراین اقدام انقلابی دولت در صدور سریع مجوز مرز دریایی برای آغاز به‌کار این اسکله می‌تواند تکمیل کننده اقدام تحسین برانگیز حمایت دولت در ایجاد اسکله آستارا خواهد بود تا با طنین‌انداز شدن سوت کشتی‌های بزرگ تجاری، سمفونی دل‌انگیز اقتصاد در کالبد و روح این منطقه و کشور دمیده شده و شوک بزرگی در توسعه و پیشرفت اقتصادی استان و شهرستان وارد می‌کند.

* اسکله آستارا آماده پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس با اشاره به آمادگی کامل اسکله آستارا در پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری اظهار کرد: تمام زیرساخت‌ها و اقدام‌های لازم برای پهلوگیری و تخلیه کالا در اسکله آستارا انجام شده است و فازهای بعدی را نیز پس از افتتاح فاز نخست سریعا آغاز می‌کنیم.

محمد صادق کاوه، با بیان اینکه تمام تجهیزات بندری در فاز نخست در اسکله آستارا استقرار یافته و آماده بهره برداری است افزود: با بهره‌برداری از فاز نخست اسکله آستارا شاهد توسعه اقتصادی چشمگیر در منطقه و کشور خواهیم بود که با اجرای فازهای بعدی این اسکله توسعه اقتصادی در منطقه چندین برابر می‌شود.

وی با قدردانی از توجه ویژه دولت خدمتگزار در راستای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و همکاری مستمر در فرایند ایجاد اسکله آستارا خاطرنشان کرد: دولت همواره تمام تلاش خود را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور به ویژه توسعه بندری انجام داده که یکی از اقدام‌های ارزشمند دولت خدمتگزار، حمایت ویژه در ایجاد اسکله آستارا است.

-------------------

بهمن کاظم‌زاده

------------------

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول