اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد

ساخت اسکله مسافری‌گردشگری بندرانزلی

خبرگزاری فارس: مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان از ساخت اسکله مسافری‌گردشگری در بندر انزلی خبر داد و گفت: آبان امسال این اسکله به بهره‌برداری می‌رسد.

ساخت اسکله مسافری‌گردشگری بندرانزلی

فرهاد منتصر کوهساری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی کسب جایزه ملی بهره‌وری را موفقیت بزرگ اداره کل بنادر و دریانوردی استان دانست و اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان همگام با سند چشم‌انداز 1404، افتخار دارد در مدت سه سال متوالی به عنوان دستگاه پیشرو در سند چشم‌انداز نظام، موفق به کسب جایزه ملی بهره‌وری شود و بهره‌وری موجود در بنادر گیلان با استفاده از فناوری روز همگام با حمایت از تولید ملی است.

این مسئول، با بیان اینکه این موفقیت در توسعه اقتصادی منطقه نقش موثری به همراه دارد، افزود: انجام مطالعات راهبردی و جذب منابع دولت همراه با منابع انسانی کارآمد و حضور شرکت‌های مجرب بخش خصوصی منجر به این موفقیت شده و در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز برای پیشرفت، توسعه و بالندگی اقتصاد کشور از سال 87 با مکلف کردن خود در راستای منویات گهربار مقام معظم رهبری به عملکرد جدیدی دست یافته است.

وی، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را یکی از مولفه‌های بسیار ارزشمند آغاز یک حرکت گروهی در راستای حمایت از تولیدات داخل ارزیابی کرد و ادامه داد: با هم‌آوایی موجود بین سازمان‌های موازی از جمله اداره کل بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد، گمرک، پایانه‌ها، کشتیرانی، استاندارد و شرکت‌های پویای بخش خصوصی، بندرانزلی می‌تواند یک پایه بسیار مناسب برای حمایت از تولید داخل و مانع خروج ارز از کشور محسوب شود ضمن اینکه ظرفیت موجود در این بندر موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه فعالیت‌های صادراتی قلمداد می‌شود، بنابر این بهره‌وری موجود در بنادر گیلان همگام با حمایت از تولید ملی است.

منتصر کوهساری، ساخت بندر آستارا و بهره‌برداری آن در سال تولید ملی و حمایت از کار را پایه‌ تولید ملی دانست و افزود: با ساخت این بندر نقش مهمی در قیمت تمام شده برای هر تن کالا و اشتغال پایدار ایجاد می‌شود و اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی اقتصادی را به همراه دارد.

وی، توسعه زیرساخت‌های بندری را از عوامل موثر در رونق اقتصادی همراه با بازاریابی مناسب و کسب استعدادهای منطقه ارزیابی کرد و یادآور شد: یکی از زیرساخت‌های مناسب که موجب رونق اقتصادی در چین شده است، ساخت 33 کیلومتر پل در دریا بود، در حالی که در سال 57 یک شرکت ایرانی پل آستانه‌ را با کیفیت بسیار مناسب در آن مقطع احداث می‌کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه ما دارای ظرفیت‌‌های بسیار زیاد در زمینه انواع سازه‌های ساختمانی و دریایی از جمله بندرسازی هستیم، تصریح کرد: شناسایی تقاضای بازار جهانی و مطالعه راهبردی در زمینه نیازهای اساسی کشورهای هدف صادراتی از مولفه‌های بسیار حیاتی توسعه شبکه‌های حمل و نقل دریایی است زیرا وقتی بازارهای هدف شناسایی و آسیب شناسی جدی در زمینه برخی از کالاهای صادراتی صورت گیرد می‌توان به تقاضای کشورهای هدف پی برد.

وی ابراز کرد: اکنون با ظرفیتی که در جمهوری اسلامی ایران به ویژه بنادر و دریانوردی استان فراهم است می‌توان از توانمندی بخش خصوصی ایرانی برای ساخت بنادر در کشورهای روسیه فدراتیو از جمله بنادر اولیا، اکتائو، ماخاچ کالا در قزاقستان، باکو، آذربایجان و ترکمن باشی و... برنامه‌ریزی کرد و این کشورها بستر مناسبی برای ایجاد مراکز تجاری و بازرگانی برای ایرانیان محسوب می‌شوند.

وی، خاطرنشان کرد: سال گذشته از دو هزار و 200 فروند کشتی که در بندر انزلی پهلوگیری شد حدود یک‌هزار و 800 کشتی خالی به کشورهای همجوار تردد کردند.

منتصرکوهساری، با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه پیش رو ‌باید با هدف زنجیره تامین صورت گیرد، بیان کرد: در این‌باره بازار خزر بازار بسیار بزرگی در بحث صادرات، ترانزیت مواد نفتی و ترانزیت غلات و مواد اولیه برای کشورهای حاشیه دریای خزر شمرده می‌شود

وی، سرمایه انسانی را از کارآمدترین بخش‌های یک دستگاه و یا سازمان دانست و خاطرنشان کرد: امروزه با توجه اینکه در دنیا سیستم IT به عنوان یک شبکه فراگیر در بازاریابی و بازار شناسی نقش موثری دارد اما دیگر منابع انسانی رمز موفقیت شاهکارهای اقتصادی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، توسعه بندرانزلی و ایجاد بنادر کوچک در استان را الزامی دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون بازار مناسبی در اطراف ایران وجود دارد که در بحث ترانزیت، گندم، فولاد، سوخت می‌توانیم بنادر خود را به بنادر تخصصی تبدیل کنیم.

وی، ظرفیت و توانمندی بندرانزلی به عنوان بندر نخست عملیات تخلیه و بارگیری کشور را بسیار حائز اهمیت نامید و یادآور شد: انزلی هم‌اکنون 150 میلیارد تومان قرارداد مناقصه به پیمانکار را در اختیار دارد که 40 میلیارد تومان سال گذشته در انزلی سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته منتصر کوهساری، برای پنج پست اسکله مبلغ 50 میلیارد تومان مناقصه به پیمانکار، در حال انعقاد قرارداد است که از این تعداد سه اسکله عمومی، دو اسکله سوختی در حال اجراست.

وی، افزود: قرارداد جداگانه ساخت یک پست اسکله تفریحی، گردشگری و مسافری به مبلغ یک میلیارد و 420 میلیون تومان منعقد شده که تا آبان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره به توانمندی بندرانزلی در اقتصاد کشور، متذکر شد: بندرانزلی در سال 84 دارای 35 هکتار مساحت بود و هم‌اکنون به 100 هکتار افزایش یافته که در ماه ظرفیت پذیرش 200 فروند کشتی را دارد و سالانه بیش از دو هزار فروند کشتی در این بندر پهلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول