اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت مدیره ایمیدرو اعلا‌م کرد

پیشرفت 90 درصدی طرح توسعه اسکله‌ منطقه ویژه خلیج فارس

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره ایمیدرو از پیشرفت 90 درصدی طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری منطقه ویژه معدنی فلزی خیلج فارس خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح ظرفیت اسکله دو برابر می‌شود.

پیشرفت 90 درصدی طرح توسعه اسکله‌ منطقه ویژه خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فریدون احمدی ظهر امروز در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بیان اینکه منطقه صنعتی یکی از مناطق مهم و قابل توجه در نوع خود در کشور به شمار می‌رود، اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس امروز به یکی از مناطق مهم در عرصه تولیدات فلزی و معدنی کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه خلیج فارس طی سال‌های اخیر به ویژه در حوزه احداث صنایع جدید وارد پروسه‌ای نو و پرسرعت شده است، افزود: بی‌گمان صنایع کشور در آینده از این منطقه بیشتر خواهد شنید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه یکی از بخش‌های اصلی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس که آن را از بسیاری از مناطق مشابه متمایز کرده است، اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله است، گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری در اسکله تا پایان سال‌جاری به دو برابر می‌رسد.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ظرفیت بارگیری و تخلیه این اسکله تاکنون سالانه 6 میلیون تن بوده که با اتمام طرح توسعه آن، این ظرفیت به 12 میلیون تن می‌رسد.

به گفته این مسئول، در حال حاضر به دلیل استقرار صنایع مختلف معدنی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، از طریق اسکله این منطقه می‌توان مواد اولیه را وارد و محصول نهایی و مازاد را صادر کرد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو افزود: میزان سرمایه‌گذاری در این طرح توسعه‌ای به بیش از 560 میلیارد ریال رسیده است.

احمدی از پیشرفت 90 درصدی، بخش سیویل طرح توسعه اسکله یاد شده خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با نصب تجهیزات مورد نیاز، این اسکله تا زمان مذکور به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تمام امور این اسکله از طراحی صنعتی و راه‌اندازی کاملا به دست مهندسان ایرانی انجام شده و می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، در 13 کیلومتری غرب شهر بندرعباس با وسعت 5 هزار هکتار واقع شده است.

اسکله‌های منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با طول 655 متر، عرض 38 متر و آبخور 14 متر تنها اسکله‌های تمام مکانیزه در کشور است که کشتی‌ها با ظرفیت 100 هزار تن در آن پهلو می‌گیرند.

برای اجرای این اسکله، 166 عدد شمع‌ (پایه‌های اسکله) با طول هر کدام 42 متر در سازه این اسکله به کار برده شده است.

از نکات جالب توجه در مورد کاربرد این اسکله این است که با وجود فاصله قابل توجه آن از محل احداث کارخانجات موجود در منطقه خلیج فارس، مواد به وسیله نوارهای نقاله از کشتی‌ها به واحدهای مورد نظر انتقال می‌یابد.

شیوه کار در این به نحوی است که مواد پایه فلزی که اغلب به شکل پودر هستند در این اسکله و به طور مکانیزه توسط پمپ‌هایی از مخازن کشتی‌های فله‌بر مکش شده و در روی نوار نقاله‌ای که بیش از دو کیلومتر طول دارد ریخته می‌شود تا با گذر از بزرگراه بندرعباس بندر رجایی (توسط یک روگذر)، مواد را به قلب منطقه برساند.

این سیستم کمک مزایای اقتصادی قابل توجهی را برای این منطقه و ترافیک غرب بندرعباس که واحدهای صنعتی متعددی از جمله بندر شهید رجایی و پالایشگاه در آن قرار دارد به ارمغان آورده است چرا که با وجود اسکله موجود و نوار نقاله مذکور برای حمل مواد فله پودری دیگر نیازی به کامیون نیست.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول