اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای تحکیم بنیان خانواده

پیوند آموزه‌های دینی با علوم روانشناسی ضروری است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، پیوند آموزه‌های دینی با علوم روانشناسی روز در دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی و آموزش خانواده را در راستای تحکیم بنیان خانواده و تربیت نسل جدید ضروری دانست.

پیوند آموزه‌های دینی با علوم روانشناسی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک طاهره‌بیگم سیدی عصر امروز در جلسه اختتامیه طرح رحمت شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اجرای طرح رحمت (برگزاری مهارت‌های زندگی با رویکرد دینی) را از طرح‌های اثرگذار و موفق در جامعه ذکر کرد و اظهار کرد: در سال گذشته طرح رحمت در شهرستان قزوین و البرز اجرا شد که امسال نیز در فاز نخست در شهرستان آبیک برگزار و در فاز دوم در شهرستان بویین زهرا اجرا می‌شود.

وی افزود: اساتید حضور یافته در دوره‌های آموزشی طرح رحمت از طلاب سطح دو حوزه علمیه هستند و مطالب دوره‌های آموزشی مربیگری خود را در نزد اساتید شهر مقدس قم گذرانده‌اند که برگرفته از آیات الهی و احادیث در حوزه وظایف زن، جایگاه همسرداری و فرزندپروری است.

این مسئول ادامه داد: اگر در اوایل انقلاب مشکلات اقتصادی بزرگ‌ترین مشکل مردم بود، ولی تربیت فرزندان راحت‌تر بود و این در حالی است  که امروز آسان‌ترین مشکل، مشکلات اقتصادی است چراکه مسائل تربیتی و پرورش نسل امروز بسیار سخت‌تر از وضعیت اقتصادی است که باید با نگاه علمی نیز به موضوع فرزندپروری و هم به همسرداری پرداخته شود و خانواده‌ها این مهم را مورد توجه قرار دهند.

ضعیف شدن اعتقادات ریشه اصلی طلاق در جامعه است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ریشه اصلی و مهم افزایش آمار طلاق در جامعه را ضعیف شدن بنیه اعتقادی و ایمانی افراد جامعه عنوان کرد و گفت: اگر در گذشته آمار طلاق پایین بود به این دلیل بود که سطح اعتقادی زوجین و پایبندی آنان به زندگی بیشتر بود.

سیدی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی بدون رویکرد دینی در جامعه اجرا می‌شد که سبب شد حقوق زنان به زنان آموزش داده شود ولی تکالیف آنها گوشزد نشود که به همین دلیل موازنه حق تکلیف به هم خورد و دانستن حقوق بدون تکلیف سبب اتفاقات ناگواری شد که افزایش آمار طلاق از جمله آنهاست.

وی تصریح کرد: گرچه در اجرای طرح رحمت چالش‌هایی بوده و نواقص و مشکلاتی داشته ولی آشنایی خانواده‌ها با مشاوره خانواده، مراجعه خانواده‌ها به متون تخصصی و دینی و سوق دادن افراد به شرکت در دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی بسیار مؤثر بوده است.

فرهنگ مشاوره در جامعه نهادینه شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با تأکید بر اینکه فرهنگ مشاوره باید در جامعه نهادینه و پررنگ شود افزود: برخی از اصول مشاوره ذکر شده از سوی کارشناسان و دانشمندان غربی با شرع، اصول شرع و فرهنگ ایرانی و اسلامی همخوانی ندارد ولی به کارگیری مطالب عنوان شده از متون دینی در رفع مشکلات زندگی بسیار راهگشا و در کاهش آمار طلاق تأثیرگذار است.

سیدی ادامه داد: مراکز مشاوره حکم راهنمایی را دارند و افراد جامعه نباید با دید منفی به مراکز مشاوره نگاه کنند، لذا در سطح استان قزوین درصدد هستیم با همکاری و هم‌فکری مسئولان بهزیستی مراکز مشاوره را تقویت کنیم و دوره‌هایی را در قالب طرح‌های مشاوره‌های خانوادگی با رویکرد دینی برگزار کنیم که با فرهنگ خانواده‌ها مطابقت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان استانی با تأسی از دستورالعمل‌های مسئولان کشوری در تلاش هستند اجرای دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی را در سطح جامعه اجرایی کنند و تمام اقشار جامعه  را از این دوره‌ها بهره‌مند سازند.

این مسئول بیان کرد: بخشی از اعتبارات رفاهی ادارات اگر در زمینه دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی به کارمندان اختصاص یابد علاوه بر افزایش روحیه نشاط و تعاملات در کارمندان، بازدهی آنان به ادارات بازگردانده می‌شود که بسیار مطلوب و اثرگذار است.

مدیرکل امور بانوان استانداری قزوین اذعان کرد: گرچه اجرای طرح رحمت به دلیل ثبت نام افراد، ایاب و ذهاب اساتید، تنظیم ساعات کاری اساتید و حضور و غیاب کار سختی بود ولی امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن فاز دوم طرح رحمت در استان باشیم.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول