اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای اولین بار

گنجینه کتاب نویسندگان اردبیل افتتاح شد

خبرگزاری فارس: برای اولین بار و با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استاندار و جمعی از مسئولان گنجینه کتاب نویسندگان استان اردبیل افتتاح شد.

گنجینه کتاب نویسندگان اردبیل افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که صبح امروز در محل کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اظهار داشت: این مجموعه با همت نویسندگان و اصحاب فرهنگ و هنر تدارک دیده شده است تا به عنوان یک گنجینه ارزشمند برای نسل‌های آینده باقی بماند.

صادق فرهمند امین با برشمردن اهداف راه‌اندازی این گنجینه خاطرنشان کرد: در طول تاریخ دانشمندان و مشاهیر متعددی در این استان ظهور کرده و حیات مبارک داشته‌اند که نظیر آن محقق اردبیلی است که سعی کردیم آثار این انسان‌های فاخر و ماندگار را از گذشته‌های دور در این مجموعه جمع‌آوری کنیم.

وی یادآور شد:‌ در دو دهه اخیر حرکت‌های خوب و ارزشمندی در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق افتاده است که ما با جمع‌آوری آثار آنها سعی خواهیم کرد نسل‌های آینده نیز از این گنجینه ارزشمند استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: در این گنجینه عظیم سعی خواهد شد آثار نویسندگان استان در زمینه دفاع مقدس جمع‌آوری شده و از توانمندی مراکز علمی و دانشگاهی در بارور شدن این مجموعه استفاده شود.

فرهمند امین افزود: ما در موضوعات مختلف به ویژه علوم پایه، شیمی، روانشناسی و مسائل دینی و قرآنی کتاب‌های ارزشمند نوشته شده را در این مجموعه جمع‌آوری کردیم تا همه از این ظرفیت مطلوب استفاده کنند.

این مسئول تاکید کرد: گنجینه کتاب نویسندگان اردبیل طوری طراحی شده است تا ظرفیت و توان غنی استان در حوزه آثار مکتوب به نمایش گذاشته شده تا برای نسل‌های آینده و جوانان و نوجوانان انگیزه‌ای مضاعف شود.

شاخص فضای کتابخانه‌ای اردبیل 2.97 متر‌مربع است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عضو شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 66 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان فعالیت می‌کند، بیان داشت: تا سال 86 فضای کتابخانه‌ای استان 14 هزار و 945 متر‌مربع بود که به ازای هر 100 نفر 1.21 متر‌مربع را شامل بود.

فرهمند امین ادامه داد: ‌با حمایت دولت نهم و دهم این فضا به سرعت توسعه یافته به طوری که با بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی این استان به مساحت 10 هزار متر‌مربع و کتابخانه تازه‌کند پارس‌آباد این فضا به 25 هزار و 125 متر‌مربع افزایش یافت که به ازای هر 100 نفر سرانه 2.6 درصد را شامل بود.

وی تصریح کرد: در هفت سال گذشته ما با یک رشد 75 درصدی در توسعه فضای کتابخانه‌ای روبرو بودیم.

11 پروژه کتابخانه‌ای در دست اجراست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه شش پروژه کتابخانه‌ای در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است، گفت: فضای کتابخانه‌ای استان با این پروژه‌ها به 28 هزار و 715 متر‌مربع رسید.

فرهمند امین افزود: در حال حاضر 11 پروژه کتابخانه‌ای نیز در حال احداث است که در چهار شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار، نمین و خلخال کتابخانه مرکزی در حال احداث می‌باشد.

وی عنوان کرد:‌ ما از این لحاظ جزو شش استان برتر کشور هستیم که صاحب کتابخانه مرکزی در استان و چهار شهرستان دیگر می‌باشیم که به سرعت شاهد تکمیل شدن آنها خواهیم بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل یادآور شد: با افتتاح این 11 پروژه فضای کتابخانه‌ای استان به 37 هزار متر‌مربع می‌رسد که ما به شاخص 2.97 متر‌مربع به ازای هر 100 نفر خواهیم رسید.

فرهمند امین شاخص استاندارد جهانی در این زمینه را 4 متر‌مربع اعلام کرد و ابراز داشت: امیدواریم تا سال 1404 به این چشم‌انداز دست یابیم.

این مسئول درخصوص عضویت مردم اردبیل در کتابخانه‌ها نیز خاطرنشان کرد: 31 هزار نفر از جمعیت استان تا سال 89 عضو کتابخانه‌ها بودند که تاکنون این رقم با رشد 150 درصدی به 78 هزار نفر رسیده است که 6 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل به سایر شاخص‌ها نظیر شبکه کتابخوانان حرفه‌ای، مسابقات آنلاین مکتوب و ... اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های خوبی را در این زمینه در سطح استان شاهد هستیم.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول