اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/فارس گزارش می‌دهد/

گرانی سوخت و کود سبب تعطیلی برخی از گلخانه‌های فردوس شده است

خبرگزاری فارس: گرانی سوخت و کود سبب تعطیلی برخی از گلخانه‌های شهرستان فردوس شده است.

گرانی سوخت و کود سبب تعطیلی برخی از گلخانه‌های فردوس شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، قرار گرفتن بخش زیادی از کشور ایران در قلمرو اقلیم خشک و نیمه خشک و کاهش بارندگی‌ها در دهه گذشته، دولتمردان را در سال‌های اخیر به سمت ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری در این زمینه سوق داده است.

طی چند سال گذشته بیش از 45 واحد گلخانه‌ای در سطح شهرستان فردوس احداث شده و آغاز به کار کرده است که به مرور زمان و با افزایش قیمت نهاده‌های بخش کشاورزی و همچنین حذف یارانه این بخش در حال حاضر برخی از این گلخانه‌ها تعطیل شده و غیرفعال است.

*گلخانه‌داران حمایت نمی‌شوند

یکی از گلخانه‌داران شهرستان فردوس در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: با هدف اشتغال‌زایی در شهرستان، سرمایه خود را برای احداث گلخانه هزینه کردم و با گذشت چند سال از احداث گلخانه هنوز با مشکلات زیادی در این ارتباط مواجه هستم.

محمداصغر جهانی که به عنوان نخستین گلخانه‌دار شهرستان فردوس مدت 10 سال به فعالیت در این بخش مشغول است، گفت: وقتی برای دریافت کود به جهاد کشاورزی مراجعه کردم متوجه شدم که اسمم در لیست گلخانه‌داران شهرستان ثبت نشده است.

وی افزود: برای احداث گلخانه متحمل زحمات زیادی شدم و در حال حاضر به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت در گلخانه هستیم تا بتوانم دیرکرد تسهیلات بانک کشاورزی را پرداخت کنم.

این گلخانه‌دار تصریح کرد: تاکنون حمایتی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان نشده‌ام.

جهانی با اشاره به هزینه‌ بالای کود و سوخت و همچنین عدم وجود نیروی کارگر در شهرستان گفت: در حال حاضر 15 نفر از این گلخانه امرار معاش می‌کنند و در صورت عدم حمایت مسئولان بخش کشاورزی قادر به اداره کردن گلخانه نیستم.

وی با اشاره به افزایش قیمت کود و بذر افزود: قیمت هر دانه بذر خیار 190 تومان است که گلخانه‌داران باید این بذر را با دلار 2 هزار و 500 تومان خریداری کنند.

جهانی نبود نیروی کارگر، معوق شدن وام‌های کشاورزی و افزایش میزان دیرکرد تسهیلات، انتقال گلخانه‌داران به مجتمع گلخانه‌ای و همچنین عدم تامین سوخت به اندازه کافی را از جمله مشکلات گلخانه‌داران شهرستان فردوس عنوان کرد.

یکی دیگر از گلخانه‌داران شهرستان فردوس به خبرنگار فارس گفت: از کشاورزان هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود.

محمدحسن ذوالفقاری افزود: مدت سه سال است که همه زندگی خود را صرف احداث گلخانه‌ کردم‌ ولی هنوز نتوانسته‌ام درآمد مناسبی از این محل کسب کنم.

وی تصریح کرد: برای محصولات گلخانه‌ای استفاده از کود ضروری است ولی با گذشت یک سال هنوز از سوی جهاد کشاورزی هیچ‌گونه کودی به گلخانه‌داران داده نشده است در حالی ‌که در برخی از شهرهای همجوار علاوه بر کود، تسهیلات ارزان‌ قیمت نیز به کشاورزان پرداخت شده است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته در شهرک صنعتی زمین‌هایی برای احداث گلخانه به صورت استیجاری در اختیار گلخانه‌داران شهرستان فردوس قرار داده شده است، گفت: برای احداث گلخانه هزینه‌های زیادی در این زمین‌ها انجام شده ولی در حال حاضر جهاد کشاورزی قصد انتقال گلخانه‌های شهرک صنعتی به 500 متر بالاتر در مجتمع گلخانه‌ای را دارد که با این اقدام همه هزینه‌های انجام شده از بین می‌رود.

وی خواستار ادامه فعالیت گلخانه‌داران در شهرک صنعتی شد و افزود: با انتقال گلخانه‌ها به مجتمع گلخانه‌ای دیگر هیچ‌یک از گلخانه‌داران قادر به ادامه فعالیت نیستند چرا که باید متحمل ضرر زیادی در این ارتباط شوند و از طرفی آب مجتمع گلخانه‌ای شور بوده و برای کاشت محصول خیار مناسب نیست.

*نیمی از گلخانه‌های فردوس غیرفعال است

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فردوس نیز با اشاره به احداث 45 واحد گلخانه‌ای در این شهرستان گفت: با افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه کود، نیمی از گلخانه‌های شهرستان فردوس غیرفعال شد.

عباسعلی غلامی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون چند بار از گلخانه‌های سطح شهرستان بازدید کردیم و مشکلات گلخانه‌داران را مورد بررسی قرار دادیم و روزانه نیز ناظر گیاه‌پزشکی از گلخانه‌های شهرستان بازدید می‌کند.

وی از احداث مجتمع گلخانه‌ای در زمینی به مساحت 30 هکتار خبر داد و تصریح کرد: در این مجتمع 32 قطعه 4 هزار متری در اختیار فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و شرکت تعاونی‌های مهر کشاورزی قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس با اشاره به افزایش قیمت کود طی چند ماه گذشته یادآور شد: افزایش قیمت کود در ماه‌های گذشته سبب کمبود آن شد که در حال حاضر با حذف یارانه کود، این کمبود برطرف شده و هر کیسه کود با افزایش سه برابری و با قیمت 20‌ هزار تومان توسط عامل رسمی شهرستان به فروش می‌رسد.

غلامی از پرداخت نامحدود تسهیلات کشاورزی به کشاورزان خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به کشاورزان شهرستان وجود ندارد ولی چون زمین‌های شهرک صنعتی متعلق به خود گلخانه‌داران نیست و شهرک صنعتی اجازه توسعه را به آنها نمی‌دهد تنها برای تجهیز گلخانه تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی سهمیه سوخت گلخانه‌های شهرستان را مشخص دانست و افزود: در زمان کشت محصول میزان سوخت به ازای هر مترمربع مشخص شده و براساس دستورالعمل موجود و تأیید ناحیه پخش فرآورده‌های نفتی در سامانه انجام می‌شود.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول