اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد

کشاورزی حفاظتی راهکار اصلی مبارزه با خشکسالی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی کشاورزی حفاظتی را راهکار اصلی مبارزه با خشکسالی در اراضی استان عنوان کرد.

کشاورزی حفاظتی راهکار اصلی مبارزه با خشکسالی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران حرکت به سمت پایداری و عبور از دروازه کشاورزی حفاظتی را راهکاری مناسب برای مبارزه با پدیده خشکسالی و عوامل اقلیمی ناسازگار دانست.

وی اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی به دلیل آنکه در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و محدودیت آبی، مشکل جدی به شمار می‌رود باید به دنبال شیوه‌ها و روش‌هایی باشیم که بتوانیم همبستگی بین تولید و شرایط محیطی را کاهش دهیم به طوری که تولید محصولات کشاورزی وابسته به اقلیم به این شدت و با این همبستگی بالا نباشد.

ایرانی‌‌فام افزود: هر چقدر بتوانیم شیوه‌ها و روش‌هایی را به کار بگیریم که از تاثیرپذیری تغییرات شرایط اقلیمی (تغییرات میزان بارندگی و دمایی) در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بکاهد، می‌توانیم به سمت تولید پایدار کشاورزی در استان حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد کشاورزی به سمت پایداری در تولید نباید هدف ما افزایش تولید و یا رکورد زدن تولید محصولات کشاورزی باشد بلکه باید در این عرصه، کشاورزی نمونه باشد که تولیدش پایدار و در دراز مدت از نوسانات تولیدی کمی برخوردار شود، بنابراین توسعه پایدار به معنای این است که عملکرد ما در واحد سطح، در یک بازه زمانی مشخص به گونه‌ای باشد که از تغییرات اقلیمی تاثیر نپذیرد و دچار مشکل نشود.

ایرانی‌فام بکارگیری سیستم‌های زراعی نوین را زمینه‌ای برای حذف عوامل ناپایدار دانست و تاکید کرد: لازمه تحقق پایداری در تولید، مدیریت جدید در سیستم‌های کشاورزی است که بتوانیم اصول ناپایداری، مانند عدم تناوب و کشت تک محصولی، شخم‌های بی‌رویه و عدم به‌جا گذاری بقایای گیاهی در زمین‌های کشاورزی را با توسعه کشاورزی حفاظتی از بین ببریم.

وی با بیان اینکه نباید منابع خاکی را دستکاری کنیم، ادامه داد: بهم زدن خاک و شخم‌های پی در پی موجب فرسایش خاک، آمدن شوری به سطح خاک، افزایش فرسایش آبی و بادی، کاهش موادآلی می‌شود از این رو با بر جا گذاشتن بقایای محصولات در سطح خاک، فعالیت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک افزایش می‌یابد که به اصطلاح خاک زنده می‌شود که در این زمینه لازم است تجهیزات و ماشین‌آلات جدید خاک‌ورزی و کشاورزی حفاظتی جایگزین دستگاه‌های از رده خارج شود و ضمناً ضروری است دستگاه‌های فرسوده از رده خارج و با دستگاه‌های نو جایگزین شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حرکت به سمت پایداری و عبور از دروازه کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای مبارزه با پدیده‌هایی مانند سرما‌زدگی، سیل و طوفان خشکسالی و عوامل اقلیمی ناسازگار است، افزود: در این راستا در سال گذشته فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و مقداری از مزارع استان تحت پوشش کشاورزی حفاظتی قرار گرفته است و این امر موجب شده عملیات کشاورزی ضمن نوسانات تولیدی کمتر، مقاوم‌تر به خشکسالی بوده و با حداقل هزینه‌ها صورت گیرد. 

انتهای پیام/و20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول