اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

طرح خاک‌ورزی حفاظتی در 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فناوری‎های مکانیزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال زراعی 92-91 کاربرد خاک‌ورزی حفاظتی به بالاتر از 10 هزار هکتار در استان می‌رسد.

طرح خاک‌ورزی حفاظتی در 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، روح‌الله فاطمی پیش از ظهر امروز در جمع کشاورزان این استان، اظهار داشت: استفاده از ماشین‌آلات حفاظتی باعث می‎شود تعداد تردد ماشین‌آلات کاهش پیدا کند و هزینه تولید محصول به کمتر از نصف کاهش یابد.

وی افزود: علاوه بر آن خاک زراعی محفوظ و آب مصرفی به صورت بهینه استفاده می‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دستگاه‎های قابل کاربرد در این سیستم دستگاه کشت مستقیم است، گفت: با این دستگاه بدون عملیات خاک‌ورزی کاشت بذر انجام می‎شود که در نتیجه از فرسایش خاک جلوگیری و در کنار آن از تبخیر و هدر رفتن آب جلوگیری می‎شود.

رئیس اداره فناوری‎های مکانیزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: انتظار می‎رود در سال زراعی 92-91 کاربرد خاک‌ورزی حفاظتی به بالاتر از 10 هزار هکتار در استان برسد.

وی با بیان اینکه نخستین بار خاک‎‌ورزی حفاظتی در سال 89 با 300 هکتار آغاز شد، گفت: در سال 90 این رقم به بیش از 2 هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

فاطمی با بیان اینکه خاک‌ورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ منابع کشاورزی به منظور افزایش و پایداری تولید محصولات همراه با حفظ محیط زیست است، گفت: کشاورزی حفاظتی به مجموعه‌ای از روش‌ها مانند نگهداری بقایای گیاهی در سطح خاک، تناوب زراعی، کاربرد کود سبز، کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه و ماشین‌های کشاورزی گفته می‎شود.

وی افزود: زمانی که ترکیبی از این روش‎ها به کار برده شود، صرفه‎جویی در وقت و انرژی و تقویت منابع آب و خاک را در پی خواهد داشت.

رئیس اداره فناوری‎های مکانیزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در عملیات خاک‎ورزی حفاظتی، به علت افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک، قابلیت عملکرد محصول نیز افزایش می‌یابد و نگهداری بخشی از بقایای گیاهی در خاک مشخصه‌ای است که خاک‌ورزی حفاظتی را از روش‎های سنتی و متداول متمایز می‎کند.

وی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: خاک‌ورزی حفاظتی در واقع عملیات حفاظت کننده خاک است و در این شیوه خاک زیر و رو نمی‌شود و رفت و آمد کشاورز و ماشین‌آلات مرتبط در زمین کشاورزی کمتر می‎شود، ضمن اینکه بافت خاک نیز به هم نمی‌خورد.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول