اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای فاز نخست فاضلاب کاشان و اما و اگرها

خبرگزاری فارس: اجرای فاز نخست طرح بزرگ فاضلاب کاشان سؤالاتی را در ذهن شهروندان این شهرستان متبادر ساخته است.

اجرای فاز نخست فاضلاب کاشان و اما و اگرها

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، طرح بزرگ فاضلاب کاشان به عنوان یکی از طرح‌های ملی و کلان صنعت آبفای کشور محسوب‌ می‌شود که از محل اعتبارات دولت، منابع داخلی و تسهیلات بانک توسعه اسلامی تأمین بودجه شده است.

این طرح شامل چهار مدول تصفیه‌خانه و 650 کیلومتر شبکه جمع‌آوری و 12 کیلومتر خط انتقال است که اجرای هر مدول فاضلاب بیش از 100 هزار شهروند را پوشش می‌دهد و طبق برنامه زمان‌بندی شده تا سال 1405، 400 هزار نفر جمعیت شهری کاشان زیر پوشش این شبکه قرار می‌گیرند.

طرح مطالعاتی پروژه فاضلاب شهری کاشان از سال 76 آغاز شده و در سال 81 نیز موافقتنامه طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ و از سال 85 به مرحله اجرا رسیده ‌است.

اما با این همه بهر‌ه‌برداری از فاز نخست طرح فاضلاب کاشان بازتاب‌های مختلفی را از سوی مردم این شهرستان به همراه داشته است.

اگرچه مدت‌هاست که نشانه‌های اجرای طرح فاضلاب در کندوکاری‌های معابر و خیابان‌های این شهرستان قابل مشاهده است و اثرات محسوسی را در زندگی روزمره شهروندان به ویژه در امر عبور و مرور به همراه داشته اما کاشانی‌ها این همه را تنها با امید داشتن شبکه‌ای مناسب و اصولی برای دفع فاضلاب‌ها و حفظ منابع آب زیرزمینی تحمل می‌کنند.

اما آنچه که در فاز نخست اجرای طرح فاضلاب کاشان در شهرک انقلاب این شهرستان موجب نارضایتی و اعتراض مردم شده انتشار بوی نامطبوع فاضلاب به ویژه در ساعات ابتدایی و انتهایی روز است.

انتشار این بوی نامطبوع آنچنان شهروندان این منطقه را آزار می‌دهد که طی تماس‌های مکرر با خبرگزاری فارس در کاشان نارضایتی خود را از آن اعلام داشته‌اند.

یکی از شهروندان شهرک انقلاب کاشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان بیان کرد: این بوی نامطبوع از واقعیت‌های پنهان این پروژه است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود می‌تواند به یک معضل بزرگ زیست محیطی و اجتماعی برای شهر کاشان تبدیل شود.

محمد حسین‌زاده افزود: پس از روان شدن فاضلاب این منطقه در شبکه، انتشار بوی بسیار بد و آزاردهنده شرایط بدی را برای ساکنان به همراه داشته که اقدام فوری مسئولان را در راستای حل این مشکل می‌طلبد.

به گفته وی به دلیل تجمع فاضلاب و ایستایی آن در شبکه، تعدادی تانکر برای روان‌سازی اقدام به تخلیه آب در شبکه کرده و این روشی است که هر روز ادامه دارد اما آنچه برطرف نمی‌شود بوی بد و متعفنی است که در فضای این منطقه متصاعد می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان منطقه شهرک انقلاب کاشان نیز خاطرنشان کرد: تصور اینکه اجرای این پروژه در تمام نقاط شهر چنین وضعیت نامطلوب زیست‌محیطی را به وجود آورده، بسیار نگران‌کننده است و اگر این پروژه با همین روند ادامه داشته باشد باید منتظر بروز مشکلات جدی در پایان این طرح برای این شهر باشیم.

حمید محمدی اذعان کرد: بر اساس آنچه در حال حاضر از خروجی طرح فاضلاب شهر کاشان مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی باید دست به کار شوند و اجازه ندهند تا سرعت در اجرای طرح موجب بروز معضل بزرگ زیست‌محیطی در این شهر شود که در غیر اینصورت تبعات بهداشتی و اجتماعی آن بسیار گران تمام می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب کاشان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، مشکل انتشار بوی نامطبوع را در شرایط فعلی اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه خط انتقال اصلی فاضلاب در شهرک انقلاب قرار گرفته و در واقع ابتدای بهره‌برداری پروژه در این منطقه است لذا تا زمانی که کل طرح به مرحله اجرا نرسد فاضلاب در شبکه جریان نمی‌یابد و این امر طبیعی است.

ابوالفضل صدرائیه با اشاره به قطور بودن لوله‌های شبکه در این منطقه به دلیل اصلی بودن این خطوط خاطرنشان کرد: این لوله‌ها برای عبور فاضلاب تمام شهر در نظر گرفته شده اما در حال حاضر تنها فاضلاب منطقه شهرک انقلاب از این لوله‌ها عبور می‌کند بنابراین فرآیند خود شست‌وشویی صورت نمی‌گیرد که برای حل این مشکل هر روز با استفاده از تانکر آب این فرآیند را به جریان می‌اندازیم.

به گفته وی با راه‌اندازی شبکه بلوار مادر که آن نیز از خطوط اصلی فاضلاب کاشان است و اتصال آن به شبکه شهرک انقلاب ورودی فاضلاب افزایش یافته و فرایند خودشستشویی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل آبفای کاشان زمان حل مشکل انتشار بوی نامطبوع در شهرک انقلاب را تا پایان سال‌جاری اعلام کرد و خواستار مشارکت بیشتر مردم در این طرح برای برطرف شدن هرچه زودتر این مشکل شد.

بدیهی است که خبرگزاری فارس در کاشان با اشراف بر این موضوع که طرح بزرگ فاضلاب کاشان از طرح‌های ضروری و لازم‌الاجرا برای این شهرستان به شمار می‌رود و تاکنون تمام توان خود را نیز در اطلاع‌رسانی در این زمینه به کار برده، بازتاب این مشکل را تنها با هدف توجه دادن مسئولان به این نقیصه، برطرف کردن آن در مراحل ابتدایی و انعکاس نظر آنها در این خصوص به مردم مطرح ساخته است.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول