اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

شرح رساله ذهبیه منتشر شد

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از چاپ شرح رساله ذهبیه منسوب به امام رضا(ع) خبر داد.

شرح رساله ذهبیه منتشر شد

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به چاپ شرح رساله ذهبیه اظهار کرد: این رساله طب الرضا تالیف زین‌الدین بن حسین کلاتی بوده و منسوب به امام هشتم است.

وی خاطر نشان کرد: نکات پزشکی و دستوراتی در خصوص خوراک‌ها، آشامیدنی‌ها و پوشاک‌ها، داروهای مفید، حجامت، مسواک، حمام و... در این اثر ذکر شده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی عنوان داشت: به دلیل اینکه مأمون دستور داده این رساله را با آب طلا بنویسند به رساله ذهبیه معروف شده است.

وی ادامه داد: این کتاب دارای شروحی است که کلاتی به زبان فارسی برای امام رضا(ع) نوشته است.

اشکوری یادآور شد: این نسخه در دانشگاه اصفهان موجود بوده و در سلسله گنجینه‌های خطی شماره 26 قرار دارد.

کتاب رساله ذهبیه به کوشش یوسف بیگ‌باباپور و حمیده حجازی و به همت مجمع ذخایر اسلامی در 124 صفحه و با قیمت 8 هزار تومان منتشر شده است.

رسالۀ الذهبیه، المذهبه، طب الرضا و الذهبیه الطبیه منسوب به امام رضا(ع) یکی از رسایل معروف و پرنسخه در بهداشت فردی در بین رسایل پزشکی محسوب می‌شود. علامه مجلسی نیز در کتاب عظیم بحارالانوار (مجلد اسماء و العالم) متن این رساله را به طور کامل آورده است.

این رساله برای مأمون عباسی نگاشته شده و در آن دستوراتی در خصوص خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، پوشاک، داروهای مفید، حجامت، مسواک، حمام و... وجود دارد.

نزدیک به 150 نسخه از رساله ذهبیه در کتابخانه‌های ایران وجود دارد که ترجمه رسالة ذهبیه از محمد بن حسن مشهدی، ترجمة الذهبیه از ملا فیض‌الله عصاره شوشتری، شرح ذهبیه از محمد نصیر بن قاضی و ترجمة ذهبیه از ملا محمد مؤمن قزوینی الموتی از جمله نسخه‌های این رساله است.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول