اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

«جهاد و حقوق بین‌الملل معاصر» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: کتاب «جهاد و اصل منع توسل به زور در اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر» به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر می‌شود.

«جهاد و حقوق بین‌الملل معاصر» منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «جهاد و اصل منع توسل به زور در اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر» شامل سه بخش است که در فصل نخست آن مفاهیم بنیادین در حقوق بین‌الملل اسلام و بین‌الملل معاصر تبیین می‌شود.

عنوان بخش دوم این کتاب جایگاه جهاد و اصل منع توسل به اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر است که شامل فصل‌های جایگاه جهاد در حقوق بین‌الملل اسلام، جایگاه اصل منع توسل به زور در حقوق بین‌الملل معاصر، بحث تطبیقی جایگاه جهاد و اصل منع توسل به زور در حقوق بین‌الملل معاصر و بحث تطبیقی جایگاه جهاد و اصل منع توسل به زور است.

عنوان بخش سوم کتاب موارد استثنای اصل منع توسل به زور از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر بوده که مباحثی را در زمینه توسل به زور در برابر تجاوز نظامی به دیگری، توسل به زور به منظور دفاع از حقوق انسانی در اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر، تروریسم از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر و سلاح کشتار جمعی تبیین می‌کند.

نویسنده این کتاب به صورت اجمالی به این مطلب اشاره داشته که عملیات روانی و تبلیغاتی اروپا و آمریکا برای ایجاد موج جدید اسلام‌هراسی سبب رشد پدیده اسلام‌ستیزی به معنای تقابل با اسلام و فرهنگ اسلام‌گرایانه در برخی جوامع شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: گسترش اسلام در اروپا و آمریکا و همچنین بیداری اسلامی در جهان عرب به این پدیده بیشتر دامن زده است.

در ادامه این مقدمه خاطر نشان شده است: برداشت ناصواب از برخی از آموزه‌های اسلام همچنین که از القائات سوء یا عملکرد نادرست برخی گروه‌ها سرچشمه می‌گیرد در پیدایش این پدیده اثر گذاشته است.

در بخشی دیگر آمده است: اصل منع توسل به زور در حقوق بین‌الملل معاصر به صورت یکی از قواعد بنیادین جامعه بین‌المللی درآمده است.

نویسنده در رویکرد تطبیقی، نسبت قانون جهاد در اسلام را با اصل منع توسل به زور در حقوق بین‌الملل معاصر بررسی و نظریه جدیدی از نگاه اسلام به عنوان صلح مبتنی بر عدالت و دعوت عرضه کرده‌ است.

در بخشی از این کتاب آمده است: حقوق جامعه بین‌المللی مجموعه قواعد و مقرراتی بوده که در جامعه بین‌المللی حاکم است و مقصود از اسلامی بودن حقوق بین‌الملل یا حقوق بین‌الملل اسلام بیان دیدگاه اسلام درباره قواعد و مقررات بین‌الملل یا حاکم بر جامعه بین‌المللی است.

در ادامه تصریح شده است: برخی از نویسندگان گفته‌اند حقوق بین‌الملل مجموعه از قواعد حقوقی است که بر روابط بین‌المللی یک کشور اسلامی حکومت می‌کند ولی باید توجه داشت مقصود از این عنوان مطالعه تطبیقی و مقایسه‌ای نیست.

کتاب «جهاد و اصل منع توسل به زور در اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر» اثر حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در 584 صفحه تنظیم شده و در آینده به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در تیراژ یک‌هزار عدد وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/آ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول