اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

کتاب قرآن و فرهنگ عصر نزول منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: کتاب قرآن و فرهنگ عصر نزول به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آینده‌ای نزدیک چاپ می‌شود.

کتاب قرآن و فرهنگ عصر نزول منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب قرآن و فرهنگ عصر نزول دارای موضوع قرآن و وحی بوده و در مقام مهم‌ترین، معتبرترین منبع در بین منابع اسلامی از دوران شکل‌گیری در کانون مخالفان اعم از مشرکان و اهل کتاب قرار گرفته است.

این کتاب دارای چهار فصل است که در فصل نخست این نوشتار پس از بیان کلیات و مفهوم‌شناسی واژه‌‌های کلیدی نخست به جلوه‌های فرهنگی عصر نزول در قرآن اشاره شده است.

در فصل دوم پس از بیان مبانی نظری مستشرقان درباره دیدگاه اقتباس به طور خاص دیدگاه کشیش و قرآن‌ پژوه لبنانی یوسف حداد بررسی و نقد شده است.

یوسف حداد‌ فردی است که در بین مستشرقان با 20 سال سابقه کار درباره قرآن بیشترین فعالیت پژوهشی را در این زمینه انجام داده و در همین زمینه آثار فراوانی به جای گذاشته است.

در فصل سوم دیدگاه قرآن کلام بشری یا خاستگاه الهی بررسی یا نقد شده که دیگراندیشان وطنی و جهان عرب به شدت از آن طرفداری می‌کنند.

محورهای اصلی بحث در این فصل عبارتست از بررسی و نقد مبانی نظری دیدگاه دیگراندیشان، پیامدهای این دیدگاه و سرانجام تبارشناسی این نظریه است.

در فصل چهارم ضمن دفاع از نزول تاریخی و حضور فراتاریخی قرآن که برآمده از برهان بوده به تبیین مبانی نظری این دیدگاه و برخی از مهم‌ترین دستاوردهای آن پرداخته شده است.

کتاب قرآن و فرهنگ عصر نزول پژوهشی است در قلمرو نحوه تعامل قرآن با فرهنگ عصر نزول وحی است و هدف نویسنده این بوده که دیدگاه استشراق مستشرقان را در بوته نقد و بررسی قرار دهد و سپس دیدگاه قرآن، کلام بشری با خاستگاه الهی از دیگراندیشان مسلمان را ارزیابی و سرانجام دیدگاه قرآن درباره نزول تاریخی و فراتاریخی که برآمده از قرآن و برهان است را تبیین کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: مفسران متقدم تنها به صورت پراکنده و گذرا و در ذیل تفسیر برخی از آیات قرآن چگونگی ارتباط این کتاب آسمانی با فرهنگ عصر نزول را بررسی کرده و معاصران همچنین به این موضوع به صورت عمیق، دقیق و فراگیر توجه نکرده‌اند.

در ادامه آمده است: بسیاری از مستشرقان با انکار اصل وحیانی بودن قرآن و نزول آن از منبع غیبی نظریه اقتباس را مطرح کرده‌اند.

کتاب قرآن و فرهنگ عصر نزول توسط حسین فقیه به رشته تحریر درآمده که در 432 صفحه با قیمت 8 هزار و 800 تومان و تیراژ هزار عدد به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آینده چاپ می‌شود.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول