اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت دانشگاه ادیان و مذاهب

درسنامه دین‌شناسی منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب درسنامه دین‌شناسی به همت دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شد.

درسنامه دین‌شناسی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آموزش دین و دین‌شناسی، الهیات و دین‌شناسی، مطالعه دین در درون جوامع، منظرهای اجتماعی و فرهنگی، مردم دین را چگونه تجربه می‌کنند، داوری در باب دین، ارزیابی‌ها و منظرهای انتقادی و مطالعه دین در بستر آن منظرها و نتایج از جمله موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

فصل نخست کتاب مباحث مقدماتی نظیر منظرهای مختلف در تعریف دین، تفاوت آموزش دینی و دین‌شناسی، تفاوت الهیات و دین‌شناسی و الگوهایی در مطالعه دین را مطرح می‌کند.

فصل دوم کتاب به تبیین منظرهای سنتی در مطالعه دین پرداخته و از مهم‌ترین تلاش‌ها، شخصیت‌ها و آثار موجود در این زمینه بحث می‌کند.

فصل سوم این کتاب دارای عنوان منظرهای اجتماعی و فرهنگی است و به بحث در رویکردهای جامعه‌شناختی، مردم‌شناختی، سیاسی و اقتصادی می‌پردازد.

فصل چهارم منظرهای پدیدارشناختی و روان‌شناختی را در خود جای داده و در این فصل ضمن بحث مقدماتی درباره ربط و نسبت پدیدارشناسی دین با روانشناسی دین دیدگاه‌های متفکران برجسته در این دو حوزه را مطرح می‌کند.

فصل پنجم حاوی رویکردهای انتقالی در باب دین است که در دو بخش اصلی رویکردهای فمنیسمی و عامیانه مطرح شده است.

فصل آخر این کتاب به ارائه رویکردهای تاریخی و تطبیقی در مطالعه دین اختصاص پیدا کرده و در پایان چند مسئله روش‌شناختی در دین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: تحقیق درباره دین به طور کلی از جانب دو گروه صورت می‌گیرد. نخست متدینان و باورمندان به دین که به منظور کسب آگاهی و شناخت بهتر دین خود به مطالعه و تحقیق درباره آن می‌پردازند و سپس اندوخته‌های خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

در بخشی دیگر از پیشگفتار تصریح شده است: گروه دوم کسانی هستند که ممکن است اعتقادی به دین نداشته باشند ولی برای شناخت دین در جامعه و مقایسه آن با ادیان یا دین دیگر یا به هر دلیل دیگر به مطالعه دین می‌پردازند.

در ادامه آمده است: مقصود و هدف از این نوع تحقیق در دین بسیار گسترده و متنوع است و شامل اهداف سیاسی و اجتماعی تا اهداف آکادمیک علمی است.

در بخشی دیگر از پیشگفتار تصریح شده است: پیشینه نوع دوم تحقیق در دین به سده‌های نخست اسلامی می‌رسد که از جدیدترین آثاری که در خصوص این علم در غرب انتشار یافته و اکنون به زبان فارسی برگردانده شده همین کتاب پیش روست که در واقع مدخلی بر نحوه مطالعه و تحقیق در دین است.

کتاب «درسنامه دین‌شناسی» در 366 صفحه توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب چاپ شده و در تیراژ هزار عدد و قیمت 6 هزار و 200 تومان در اختیار عموم قرار گرفته است.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول