اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور:

دشمن توان حمله به ایران را ندارد/ نیروهای مسلح در اوج آمادگی

خبرگزاری فارس: فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق کشور با بیان اینکه دشمن توان حمله به ایران را ندارد، گفت: نیروهای مسلح در اوج آمادگی خود به سر می‌برند.

دشمن توان حمله به ایران را ندارد/ نیروهای مسلح در اوج آمادگی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امیر سرتیپ دوم ستاد محمد کاظم تارخ، ظهر امروز در نشستی خبری در محل قرارگاه عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور اظهار کرد: بعد از اتمام جنگ تحمیلی همواره با تهدیدات دشمن روبه‌رو بوده‌ایم و مراحلی بوده است که حتی انتظار جنگ را می‌کشیدیم، اما آمادگی نیروهای مسلح و پشتیبانی ملت از ما و همچنین رهبری خردمندانه و حکیمانه فرمانده معظم کل قوا اجازه تجاوز به کشور را به دشمن نداده است.

وی افزود: دشمن تا به حال توان حمله کردن به ما را نداشته و اکنون هم توان ندارد، نیروهای مسلح در اوج آمادگی خود به سر می‌برند و ما هم در شمال شرق کشور از توان و آمادگی بالایی برخورداریم و تمرینات نظامی ما به صورت مداوم صورت می‌گیرد.

تارخ همچنین در پاسخ به سئوالی دیگر در رابطه با حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس تصریح کرد: در استراتژی نظامی آمریکا دریا پایه است و همان طور که در سایر دریاهای جهان حضور دارد، در خلیج فارس هم حضور دارد و هر نیروی نظامی هم برنامه‎‏ها و رزمایش‎هایی را انجام می‎دهد.

وی افزود: ما از رزمایش‎های دشمن در منطقه و خلیج فارس نگران نیستیم و کشورهایی هم که با آنها همکاری می‎کنند توان قابل توجهی ندارند که بخواهند سبب نگرانی ما شوند.

فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق کشور در رابطه با حضور آمریکا در افغانستان نیز گفت: ما تمام تحرکات آمریکا در افغانستان را رصد می‎کنیم؛ مردم افغانستان از حضور آمریکایی‎ها در این کشور ناراضی هستند و امیدواریم روزی برسد که این کشور از حضور نیروهای خارجی پاک شود.

فرماندهی قرارگاه منطقه‎ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور همچنین در پاسخ به سئوالی دیگر در مورد انتقال پادگان‏های ارتش به خارج از شهر مشهد تاکید کرد: جابه‌جایی پادگان روندی خاص دارد و باید پادگان جدید ساخته شود سپس پادگان فعلی تخلیه شود که برای ساخت پادگان جدید نیاز به اعتبار داریم و این اعتبار باید از محل فروش اراضی فعلی تامین شود که اراضی فعلی هم باید به قیمتی به فروش برود که پاسخگوی نیازهای ساخت پادگان جدید باشد.

وی افزود: برابر امر فرمانده کل قوا که فرمودند راضی به ضرر کردن ارتش نیستم، مسئولان استان و مشهد هم باید روندی را در پیش بگیرند که ارتش ضرر نکند؛ ما برای انتقال پادگان پیش‌قدم بودیم و مذاکراتی هم با مسئولان استان و شهرداری مشهد داشته‎ایم اما باید عملیات احداث جدید فاز اجرایی شود تا پادگان انتقال یابد.

تارخ در ادامه در رابطه با میزان نقش و اثرگذاری ارتش در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: جنگ در شرایطی شروع شد که ارتش تضعیف شده بود و آمادگی لازم را نداشت؛ با پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی که لیبرال‎ها قدرت را در دست گرفتند، تنها ارگانی که انسجام خود را حفظ کرده بود ارتش بود و آنها به دنبال تضعیف آن بودند و دولت موقت در نخستین اقدام قراردادهای نظامی ارتش را به صورت یک‌طرفه لغو کرد و ما هنوز پول‎هایی که به آمریکا و سایر کشورها برای خرید هواپیمای اف 16، زیردریایی و سایر ادوات پرداخته بودیم را پس نگرفته‎ایم.

وی افزود: دولت موقت در دومین اقدام خود اعلام کرد که ما با هیچ کشوری جنگ نداریم و نیازی به سلاح نداریم و شروع به فروش تسلیحات ارتش کرد و در اقدام سوم برای تضعیف ارتش، تمامی نیروهای وظیفه که قاعده هرم ارتش هستند را مرخص کرد و 300 هزار نفر نیروی وظیفه ترخیص شدند و سپس انتقالات بی‎رویه صورت گرفت و بدون توجه به تخصص، افراد را به وطن خود فرستادند که این اتفاقات سبب استعفای سپهبد قرنی شد.

فرماندهی قرارگاه منطقه‎ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور تاکید کرد: با وجود اقدامات دولت موقت اما باز هم ارتش شایستگی‎های رزمی خودش را حفظ کرد و با وجود تمامی مشکلات، پس از شروع جنگ در سال اول بار مشکلات را به دوش کشید، از طرفی باید با دشمن می‎جنگیدیم و از طرف دیگر باید نیروهای مردمی را آموزش می‎دادیم، با همین حال در سال اول هم پیروزی‎های خوبی داشتیم.

وی افزود: از سال دوم جنگ عملیات‎های بزرگ ارتش شروع شد که عملیات ثامن الائمه جزوی از آنها بود که تا عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر طول کشید و در طی 4 عملیات 8 هزار و 300 کیلومتر مربع از خاک کشور از اشغال آزاد شد.

وی ادامه داد: ارتش در تمامی عملیات‏های دفاع مقدس، چه عملیات‏های مشترک ارتش و سپاه و چه عملیات‎های سپاه به عنوان پشتیبان حضور داشته است اما در صحبت‏ها و نقل خاطرات، معمولا فردی دیده می‎شود که سلاح به دست داشته است و آنهایی که درون تانک و یا هواپیما و ناو نشسته بودند کمتر دیده شده‎اند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول