اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

استراتژی توسعه کشاورزی بر اساس فناوری‌های جدید باشد

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: استراتژی توسعه کشاورزی باید بر اساس فناوری‌های جدید، آگاهانه، علمی و کاربردی باشد.

استراتژی توسعه کشاورزی بر اساس فناوری‌های جدید باشد

محمود قریب امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما در حوزه دانشگاه به دو جنبه کمی و کیفی تولید و اعداد و ارقام ارائه شده در این زمینه با حساسیت خاص نگاه کرده و مسائل را رصد می‌کنیم چرا که معتقدیم رشد کمی و کیفی این بخش بسته به مدیریت مناسب و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه محصول تولید شده در مزرعه با کمترین افت به دست مصرف‌کننده برسد باید در حوزه تولید و عملیات کشت از تکنولوژی‌های جدید و کار‌آمد استفاده کنیم ولی عملکرد ما در برخی از حوزه‌ها نشان می‌دهد از این امر غفلت کرده‌ایم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل یادآور شد: ما باید در به کارگیری تکنولوژی‌های موثر و مفید بیشتر تلاش کرده تا یک افزایش راندمان تولید و بهره‌وری را شاهد باشیم.

قریب گفت: تکنولوژی زمانی مفید است که در تولید تبلور پیدا کند و دانشگاه‌های ما نیز در عرصه آموزش و پژوهش از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است ولی سخن اینجاست که آیا تحقیقات دانشگاهی در عرصه عمل و کار چقدر موثر واقع شده و در تولید می‌توانیم بستر و زمینه یک حرکت و پویایی را فراهم آوریم.

این مسئول حلقه مفقوده در تولید بخش کشاورزی را بی‌توجهی به حوزه ترویج و تحقیق توصیف کرد و در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل افزود: دانشگاه می‌تواند حلقه رابط این مسائل و برخی نارسایی‌ها باشد تا بتوان در سایه آن امر کشاورزی و توسعه همه جانبه آن را احیا کرده و به تقویت آن کمک کرد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل بیان داشت: هر چقدر تولید‌کننده با حداقل افت بتواند محصول را به دست مصرف‌کننده برساند به همان میزان به بهره‌وری و سود‌آوری بیشتر کمک خواهد کرد و ضرورت دارد در افزایش راندمان آبیاری و کاهش استفاده از کود و سموم شیمیایی و توجه به تکنولوژی‌های جدید بتواند عرصه تولید را به میدان باروری بیشتر تبدیل کند.

قریب از سرمایه، صنعت، زیر‌ساخت فرهنگی و اجتماعی و همچنین پژوهش و تحقیق و فناوری به عنوان چهار‌ عنصر توسعه همه جانبه بخش کشاورزی یاد کرد و ادامه داد: در معادله دو طرفه استفاده از تکنولوژی در بخش کشاورزی و امر تحقیق و پژوهش آنچه ضروری به نظر می‌رسد بهره‌گیری از شیوه‌ها و روش‌های جدید کشت، داشت و برداشت است که انتظار می‌رود با هدف پایین آوردن خسارات و تلفات در این حوزه به افزایش بهره‌وری همت شود.

وی تولید در بخش کشاورزی را همراه با ریسک توصیف کرد و گفت: برای به حداقل رساندن این ریسک ضرورت دارد از شیوه‌ها و روش‌های جدید علمی و تحقیقاتی استفاده شود.

استاد دانشگاه‌های اردبیل در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل تصریح کرد: ما نباید استفاده از مکانیزاسیون جدید را تنها در حد عدد و رقم و بیان برخی مسائل محدود و محصور کنیم در حالی که ما امروز در بخش کشاورزی برای ارتقای این بخش به حمایت‌های همه جانبه در بخش دولتی و خصوصی نیاز داریم.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول