اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی وزارت علوم:

300 پژوهشکده در مراکز دانشگاهی کشور وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزیر علوم، تحقیقات، فناوری از وجود 300 پژوهشکده در مراکز دانشگاهی کشور خبر داد و گفت: تنها 30 تا 40 مرکز از این تعداد روی محصولی خاص برنامه‌ریزی کرده و فعال است.

300 پژوهشکده در مراکز دانشگاهی کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، محمد مهدی‌‌‌نژادنوری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ملایر با بیان اینکه شورای عالی عطف به عنوان بالاترین مرجع هماهنگی و سیاست‌گذاری در تصویب طرح‌های کلان در کشور و زیر نظر رئیس جمهور و با معاونت وزیر علوم است، افزود: این شورا در دوره جدیدی که فعال شده اقدامات خوبی را در دست اجرا دارد که مهم‌ترین آن تصویب 38 طرح کلان در کشور است که بیش از 60 دانشگاه در آن مشارکت دارند.

وی به مهم‌ترین این طرح‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها هواپیمای جت 150 نفره است که امروز در کشور نیاز به صندلی‌های هوایی زیاد است و باید در این زمینه به استقلال لازم برسیم.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیگر طرح کلان را خودروی کلاس B عنوان کرد و افزود: با توجه به قدمت خودروسازی در کشور ما داشتن یک دانشگاه بنیادی در خصوص ساخت خودروی پیشرفته برای کشور ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: مشکلات و تغییرات آب و هوایی، امنیت اجتماعی، سایبری و... از دیگر طرح‌ها است که برای همه این طرح‌ها ظرف سه تا پنج سال آینده مبلغی حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و در دانشگاه‌های کشور با راهنمایی و کارفرمایی دستگاه‌های اجرایی در کشور اجرایی می‌شوند.

مهدی‌‌نژادنوری تصریح کرد: چنانچه این پروژه‌ها با اختصاص ردیف بودجه مستقل و با کیفیت و سرعت لازم به اتمام برسند، در این صورت شاخص علمی و فناوری کشور در افق چشم‌انداز در رتبه‌های یک تا دهم جهان قرار خواهد گرفت و این در حالی است که در حال حاضر رتبه علمی کشورمان در جهان شانزدهم و در منطقه رتبه نخست را دارد.

وی در ادامه به تأکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با بخش صنعت اشاره کرد و افزود: در این راستا تفاهمنامه‌ای با وزارتخانه‌ها منعقد شده و بعد از آن وارد تعریف و اجرای پروژه شده‌ایم.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزیر علوم افزود: در حال حاضر، برای اجرای این پروژه‌ها با وزارت دفاع عقد قرارداد شده که بیش از 60 دانشگاه کشور در این زمینه فعال شده‌اند.

وی گفت: همچنین طرح زیاده برداشت از مخازن نفتی از دیگر طرح‌هایی است که اگر محقق شود، با برداشت یک درصد، 750 میلیارد دلار به سرمایه ملی کشور اضافه خواهد شد و در این زمینه می‌توان رکوردی بی‌نظیر در دنیا ثبت کرد.

مهدی‌نژادنوری در ادامه از انعقاد قرارداد اجرای 16 پروژه با وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان خبر داد و عنوان داشت: در این راستا انعقاد شش پروژه با اعتبار 120 میلیارد تومان با محیط زیست و سایر وزارتخانه‌ها از دیگر اقدامات وزارت علوم در زمینه پروژه‌ها و طرح‌های کلان خواهد بود.

وی همچنین در خصوص دوره‌های دکترای پژوهش‌محور نیز افزود: بنا بر تأکیدات رهبری مبنی بر اینکه 90 درصد پایان‌نامه‌ها و مقاله‌ها باید در جامعه کاربردی شود، در این زمینه درصدد هستیم تا پژوهش‌های دانشگاهی را تقویت کنیم.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزیر علوم، تحقیقات، فناوری اظهار داشت: دوره‌های دکترای پژوهش‌محور باید در رفع نیاز جامعه باشد و ارتباط جامعه و صنعت را تقویت و موجب شود صنایع و دستگاه‌های اجرایی به سمت دانشگاه‌ها توجه کرده و ارتباط خود را تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در دور اول 500 دانشجوی دکترا پذیرفته شده است، گفت: امسال با آیین‌نامه تکمیلی که به امضای وزیر علوم خواهد رسید، دوره‌های دکترای پژوهش‌محور به شکل نمایی افزایش خواهد یافت که امسال یک هزار نفر در این دوره‌ها پذیرش شده‌اند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه در 31 استان از کشور پارک علم و فناوری فعال است، افزود: در این راستا باید نسبت به تثبیت و گسترش پارک‌های علم و فناوری اقدام کنیم و در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک‌ها فعال هستند و در افق برنامه پنج‌ساله این شرکت‌ها باید از 3 هزار شرکت به 20 هزار برسند.

وی در پایان سخنانش از وجود 300 پژوهشکده در دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی کشور خبر داد و گفت: تنها حدود 30 یا 40 مرکز از این تعداد روی محصولی خاص برنامه‌ریزی کرده و فعال است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول