اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش بیابان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور:

مناطق بیابانی ایران سرشار از جاذبه است

خبرگزاری فارس: رئیس بخش بیابان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: مناطق بیابانی ایران سرشار از جاذبه‌های توریستی و گردشگری هستند.

مناطق بیابانی ایران سرشار از جاذبه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمد خسروشاهی ظهر امروز در سومین همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران در اراک اظهار داشت: با بهره‌گیری درست و اصولی از این جاذبه‌ها  می‌توان درآمد قابل توجهی برای عمران و آبادانی مناطق بیابانی کسب کرد و موجب تحول در منطقه شد.

وی با بیان  اینکه مناطق بیابانی پرظرفیت‌ترین مناطق برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی هستند اظهار داشت: در مناطق بیابانی کشور حدود 2/5 تا 4/5 کیلو وات در ساعت بر متر مربع انرژی خورشیدی وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی است.

وی تصریح کرد: استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در مناطق کویری نهفته است که می‌توان با بهره‌گیری درست از این ظرفیت‌ها این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

رئیس بخش بیابان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه با استفاده و بهره‌گیری از استعدادهای کویر می‌توان از خطرات و اثرات سوء این پدیده طبیعی جلوگیری کرد خاطر نشان ساخت: متأسفانه امروز کمتر توجهی به ظرفیت‌های اقتصادی نهفته در مناطق کویری شده و این در حالی است که اگر چه در مناطق کویری به دلیل استقرار آب و هوای خشک و نامساعد امکان رشد و نمو گونه‌های گیاهی وجود ندارد، اما کویر در برخی از زمینه‌های اقتصادی دارای پتانسیل‌های بهره‌دهی خوبی است که باید از این پتانسیل‌ها به نحو احسن بهره‌برداری کرد.

خسروشاهی با تاکید بر اینکه به دلیل وسعت زیاد و اثرگذاری بالای مناطق بیابانی نمی‌توان این مناطق را در برنامه‌ریزی‌ها و کلان‌نگری‌های مدیریت کشور نادیده گرفت اظهار داشت:  بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر 40 هزار پارچه از روستاهای کشور به سیستم خورشیدی مجهز شوند، سالانه معادل یک میلیارد و 200 میلیون لیتر نفت صرفه‌جویی می‌شود که ارزش ریالی آن بالغ بر 60 میلیارد ریال است، این در حالی است که می‌توان از مناطق بیابانی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بهره لازم را برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: استان مرکزی یکی از 18 استان بیابانی کشور است و در حال حاضر یک ششم مساحت استان بیابانی است.

یوسف یوسفی افزود: در حال حاضر 21 درصد سطح استان دارای اقلیم خشک و 64 درصد نیمه خشک می‌باشد و از مساحت صد درصدی استان 15 درصد تحت عنوان اقلیم مرطوب و سرد در ارتفاعات وجود دارد.

انتهای پیام/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول