اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی سیستان‌وبلوچستان:

توسعه فضای سبز بهترین راه مقابله با بیابان‌زایی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان گفت: برای مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات سوء آن، توسعه فضای سبز و درختکاری بهترین روش است.

توسعه فضای سبز بهترین راه مقابله با بیابان‌زایی است

نبی یاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: 28 کانون بحرانی بیابان با مساحتی بالغ بر یک میلیون هکتار در استان سیستان‌وبلوچستان وجود دارد.

وی افزود: در کل استان اقداماتی‌ در زمینه مقابله با تاثیرات سوء بیابان انجام شده که 65 هزار هکتار نهال کاری، 31 هزار هکتار مالچ پاشی، احداث بالغ بر 3 هزار و 280 کیلومتر بادشکن حاشیه مزارع و بالغ بر هزار و 400 کیلومتر بادشکن غیرزنده و همچنین بذرپاشی و بذرکاری در مساحتی بیش از 200 هزار هکتار از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، اداره‌کل منابع طبیعی ‌و آبخیزداری استان 20 میلیارد تومان اعتبار در قالب 24 طرح و 141 پروژه را اجرا و در دست اجرا دارد که از این میزان، 6میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی در قالب 3 طرح و 17 پروژه است و از نتایج حاصل از آن می‌توان به حدود 1000 هکتار نهال کاری، بیش از 3 هزار هکتار آبیاری و مراقبت از نهال کاری‌های سال‌های قبل و حدود 1000 کیلومتر بادشکن حاشیه مزارع نام برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه رویکرد اساسی این اداره‌کل، مشارکت مردم در عرصه‌های بیابانی است، بیان داشت: اعتقاد ما بر این است که کاهش اثرات سوء بیابان تنها از طریق توسعه فضای سبز و درختکاری در منطقه محقق می‌شود و این امر فقط از طریق مشارکت مردمی امکان‌پذیر است.

یاری ادامه داد: در این راستا سال گذشته، به منظور افزایش انگیزه کشاورزان، بادشکن حاشیه مزارع با توزیع نهال جنگلی و مثمر ایجاد شد و اکنون با مشارکت مردم نگهداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از کانون‌های بحرانی استان، اقدامات بسیار خوبی‌ در مقابله با بیابان‌زایی ‌و کاهش خطرات احتمالی‌ آنها صورت پذیرفته که از جمله این مناطق می‌توان به شن‌زار نیاتک در شمال استان، کانون بحران شمال بمپور، منطقه سیف آباد در نیکشهر و کانون بحرانی محدوده آب شیرین کن شهرستان کنارک اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان به اعتبارات و مصوبات هیئت دولت در راستای اهداف منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: اعتبارات اختصاص یافته شامل فعالیت‌های آبخیزداری و اقدامات مربوط به تثبیت شن و مقابله با بیابان‌زایی است.

یاری گفت: تمامی مصوبات سفرهای استانی نیز تاکنون محقق شده و یا در دست اقدام است به طوری که اعتبارات پیش‌بینی شده به منظور تثبیت شن و مقابله با بیابان‌زایی برای 10 سال در نظر گرفته شده و هر ساله در دست اقدام است.

وی بیان کرد: برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی در کانون توجه دولتمردان به‌ویژه مسئولان استانی قرار دارد لذا امیدواریم اعتبارات مربوط به این بخش در سال‌جاری دو برابر شود که این امر نشان از تلاش، همت و پشتکار مسئولان و خادمان این مجموعه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان گفت: با توجه به محدودیت‌های منطقه مثل کمبود آب در شرایط خشکسالی و... و با توجه به اینکه بهترین وسیله برای ‌کاهش اثرات سوء حرکت شن‌های روان و بیابان‌زایی، توسعه درختکاری و پوشش سبز است از مردم استان خواسته می‌شود در هر جایی که عرصه تولید دارند حتی در حاشیه مزارع به این کار مبادرت ورزند تا شاهد کاهش اثرات زیان‌بار بیابان باشیم.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول