اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت محققان دانشگاه محقق اردبیلی

رویای کشت در مناطق بیابانی به واقعیت تبدیل شد

خبرگزاری فارس: به همت محققان دانشگاه محقق اردبیلی و در سایه دستیابی به روش‌های جدید، رویای کشت و کار در مناطق بیابانی به واقعیت تبدیل شد.

رویای کشت در مناطق بیابانی به واقعیت تبدیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جمعی از محققان دانشگاه محقق اردبیلی عصر امروز در جلسه‌ای با هدف تبیین روش‌های جدید کشت و زرع در مناطق کم آب و بیابانی اظهار داشتند: در سایه تلاش و فعالیت‌های مختلف تحقیقی، علمی موفق شدیم روشی را ابداع کنیم تا با استفاده از شیوه هیدروپونیک کشت و زرع در مناطق بیابانی و شوره‌زار را میسر کنیم.

مریم نیرومند یکی از این محققان و پژوهشگران برجسته دانشگاه محقق اردبیلی که خود کارشناس باغبانی و خاک‌شناسی است در این ارتباط گفت: ‌با توجه به اینکه بشریت در بدو خلقت به کشاورزی روی آورده و توانسته است نیازهای خود را از این طریق تأمین کند، ضرورت دارد این مسئله با گستردگی خاص رونق بگیرد چراکه با زمین و آب محدود نمی‌توان برای همیشه نیاز غذایی انسان را از طریق کشت و زرع موجود تأمین کرد.

وی با اعلام اینکه وسعت زمین‌های زراعی در کشورمان مشخص بوده و امکان افزایش آن نیز وجود ندارد، تصریح کرد:‌ یقیناً با رشد فزاینده جمعیت در آینده مردم با مشکلات غذایی روبه‌رو می‌شوند که با توجه به این موضوع و اهمیت تأمین غذای مورد نیاز بحث کشاورزی و توسعه همه‌جانبه آن امری ضروری است.

نیرومند خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم زمین‌های زراعی را با شیوه موجود کشت، داشت و برداشت کنیم هرگز با این محدودیت نمی‌توانیم نیاز غذایی را تأمین کنیم که از این رو کشت در بیابان‌ها و صحراها و مناطق شوره‌زار و دارای شرایط خاص یک امر ضروری و مهم است.

وی اضافه کرد: برای حل این مشکل بیش از این کشت گلخانه‌ای را پیشنهاد می‌کردند تا از این طریق بتوانند برخی از نیازمندی‌ها را تأمین کنند اما در حال حاضر تولید گیاهان و کشت و زرع باید به صورت عادی و در شرایط طبیعی صورت بگیرد.

به گزارش فارس، در این بین مرکز آموزش تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی جایی که محققان این دانشگاه توانستند برای نخستین بار در کشور با استفاده از روش هیدروپونیک کشت در زمین شور و کویری را جامه عمل پوشانده و توانستند بعد از سال‌ها تحقیق، کشتی متناسب و سازگار با آب‌های شور انجام دهند.

کشت هیدروپونیک کشت گیاهان در شرایط خاص مناطق شور و کم آب است که در این نوع کشت تلاش بر این است که کاشت به عنوان بستر کشت از محیط رشد گیاه حذف شود تا مواد دیگری مثل شن و ماسه جایگزین خاک شود.

در این‌گونه کشت ماسه شسته بیشتر مد نظر است و هیچ‌گونه مواد غذایی همراه آن نیست و در این سیستم تمام عناصر غذایی به مقدار مورد نیاز گیاه در اختیار آن است.

انجام این کار هر چند سخت و طاقت‌فرسا است ولی خستگی برای محققان جوان ایرانی بی‌معنا است به طوریکه برای اولین بار این کار در سطح کشور صورت گرفته و با تغییرات اعمال شده محققان اردبیلی توانستند از مطالعات خود جواب بگیرند.

البته آبی که برای تهیه محلول غذایی استفاده می‌شود هشت تا 12 درصد شورتر از حالت طبیعی است و محققان دانشگاه محقق اردبیلی موفق شدند در سال تولید ملی انتظارات را برآورده کنند و با تکیه بر توانمندی خود به این امر مهم دست یابند که انتظار می‌رود حمایت مسئولان دلگرمی را برای آنها به ارمغان آورد.

کشت به روش هیدروپونیک با توانایی تولید دو برابر تمام هزینه‌های اضافی را در دو سال جبران می‌کند و همه اینها یعنی تبدیل شدن یک تحقیق به فرصت بالندگی.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول