اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

شیخ رجبعلی خیاط با پرهیزگاری و پایداری پاداش خود را گرفت

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه بزرگان دین پرهیزگار و مقاوم بودند، گفت: شیخ رجبعلی خیاط نیز فردی مقاوم و پرهیزگار بود و بارها مورد امتحان الهی قرار گرفت و در نهایت پیروز شد.

شیخ رجبعلی خیاط با پرهیزگاری و پایداری پاداش خود را گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، مراسم «هبوط تا ملکوت» به‌مناسبت پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت شیخ رجبعلی نکوگویان با سخنرانی حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر هاشمی در ابن بابویه شهرستان ری برگزار شد.

سید علی‌اکبر هاشمی اظهار داشت: انسان سه نوع رابطه دارد. نخست رابطه با خود، ارتباط با خداوند و سوم رابطه‌ با مردم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بسیاری از انسان‌ها در ارتباط با مردم موفق عمل می‌کنند اما در رابطه با خود و خدای خود ضعف دارند و باید بدانیم کسانی می‌توانند به باطن عالم برسند که در ارتباط با خود موفق باشند و به نفس خود مسلط شوند.

عوامل موفقیت یوسف پیامبر (ع)

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) فرمودند «هر کسی خودش را بشناسد، خدایش را نیز می‌شناسد.» طبق آیات قرآن کریم حضرت یوسف (ع) نتیجه موفقیت خود را دو چیز می‌داند نخست، پیشه کردن تقوا و دیگر عامل صبر کردن و ما باید ببینیم چرا صبر بعد از تقوا آمده است؟

هاشمی یادآور شد: جوانان هوشیار باشید که جهان کفر بر علیه تقوا و اسلام متحد شده‌اند و ما موظفیم که به‌عنوان یک انسان مسلمان در مسئله تقوای خود مقاوم و صابر باشیم زیرا پاک بودن و پیشه کردن تقوا کار راحتی نبوده و دشواری‌های خاص خودش را دارد.

مقاومت و پایداری در راه خدا از تأکیدات قرآن است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جمله «ما را به راه مستقیم هدایت کن» در سوره حمد بیان داشت: چرا در نماز از خداوند می‌خواهیم ما را به راه مستقیم هدایت کند؟ ریشه لغوی کلمه مستقیم، استقامت در برابر بدی‌ها است و در واقع این آیه بدان معناست که خدایا ما را به راه پایداری و مقاومت هدایت کن. عزیزان من مسلمان شدن سخت نیست ولی مسلمان ماندن دشوار است. چرا یوسف عزیز مصر شد چون رنج کشید و مقاومت کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: در حالات شیخ رجبعلی خیاط می‌خواندم که او نیز در جوانی گرفتار شهوت بود اما مقاومت کرد و به خدا گفت خدایا چند بار تو مرا امتحان کردی و این بار من می‌خواهم تو را امتحان کنم و ببینم که تو در آخرت با من چه می‌کنی؟

هاشمی در ادامه تأکید کرد: خداوند اجر محسنان را ضایع نمی‌کند و همان‌طور که مشاهده کردید خداوند مزد شیخ را به او داد و این جمعیت عظیم را بعد از نیم قرن به اینجا کشانده است.

مرگ برای بزرگان دین همانند رهائی از قفس است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رتبه عالی شیخ رجبعلی خیاط در دنیا و آخرت ابراز داشت: امروزه انسان‌های فراوانی مزار این عالم را زیارت و حاجات خود را از او می‌گیرند. دوستان یادتان باشد بزرگان اهل معرفت که از دنیا می‌روند، تصرف‌شان به این عالم بیشتر می‌شود زیرا در دنیا اعضا و جوارح خود را کنترل کرده‌اند و وقتی از دنیا می‌روند مانند این است که از قفسی آزاد شده‌اند.

وی ادامه داد: چرا حضرت علی (ع) در هنگام جان سپردن فرمودند «به خدای کعبه رستگار شدم» زیرا این دنیا را مزاحم خود می‌دانست و هم‌چنین حضرت در حدیث دیگری فرموده‌اند که «دنیا زندان مؤمن است.»

هاشمی افزود: این درست است که ما به‌خاطر شهادت ائمه و بزرگان دین ناراحت می‌شویم اما در واقع آنها خوش‌حال هستند. به‌عنوان مثال حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) و سایر ائمه از دنیا لذتی نمی‌بردند و چیزی نمی‌خواستند اما طبق فرموده خداوند لذت‌ اولیای خداوند در بهشت جاودان شروع می‌شود.

سوره ضحی آرام‌بخش است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر خواندن مکرر سوره مبارکه ضحی اظهار داشت: بر خواندن سوره مبارکه ضحی مداومت کنید چرا که این سوره آرام‌بخش است و روایتی از معصوم نقل شده که «هر وقت دلتان گرفت سوره‌های ضحی و انشراح را تلاوت کنید.»

وی در تفسیر سوره مبارکه ضحی تشریح کرد: خداوند به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «ای پیغمبر قسم به شب و ... تو را فراموش نکرده‌ام و می‌خواهم بشارتی به تو بدهم که آخر کارت از اول آن بهتر می‌شود.» روزی پشت سر پیامبر 10 نفر نماز می‌خواندند اما امروز یک میلیارد و نیم انسان در نماز خود به پیامبری حضرت محمد (ص) گواهی می‌دهند و این وعده الهی می‌باشد که محقق شده است.

هاشمی در ادامه تشریح سوره ضحی عنوان کرد: خداوند در ادامه می‌فرماید «تو برای من بیا و من آن‌قدر به تو می‌بخشم که راضی شوی.» وقتی ما بمیریم فرزندان‌مان می‌گویند وقت رفتن بر بالای قبر والدین‌مان را نداریم اما امروز بعد از نیم‌قرن این همه جمعیت برای مراسم یادبود یک فرد به ظاهر خیاط به قبله تهران آمده‌اند و در واقع صبر و پایداری شیخ مسبب اصلی این اتفاق است.

داستان عجیب زغال‌فروش نجفی

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان داستان جالبی خاطرنشان کرد: فرد زغال‌فروشی در نجف از خیابانی عبور می‌کرد، بچه‌ای را دید که در حال پرت شدن از پشت بام بود که بلافاصله گفت «بچه بایست» و آن کودک نیز روی هوا معلق ماند و فرد زغال‌فروش او را به زمین آورد. مردم دور او جمع شده و وی را خدا خطاب کردند و پرسیدند تو که هستی؟ فرد زغال‌فروش در پاسخ به مردم گفت «من خدا نیستم و کاری هم نکردم فقط 60 سال به خدا گفتم چشم، یک‌بار هم خداوند به من گفت چشم.»

ماجرای معراج پیامبر گرامی اسلام (ص)

هاشمی با اشاره به اتفاقات معراج پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار داشت: خداوند در ارتباط با حوادث رخ داده در معراج در سوره مبارکه اسراء می‌فرماید «پیغمبرم را به آسمان‌ها بردم.»

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند در نخستین آیه از این سوره عنوان می‌کند که «ای مردم! من کاری به چهره، مسئولیت و ... او نداشتم، من او را به‌خاطر عبد بودنش به معراج بردم.» از این آیه متوجه می‌شویم که ما هم می‌توانیم به معراج برویم به شرطی که عبد خوبی باشیم.

غرور تنها عامل رانده شدن شیطان از درگاه حق بود

وی با تأکید بر اینکه انسان باید غرور کاذب خود را کنار بگذارد، عنوان کرد: شیطان به‌خاطر تکبر خود و گفتن جمله من از او (آدم) بهترم از درگاه حضرت حق رانده شد و عبادات 6 هزار ساله خود را تباه کرد.

هاشمی در ادامه یادآور شد: پیامبر در جزیره اعراب لقبی داشت و به‌خاطر آن بود که به معراج رفت و آن عنوان «امین» بود. خداوند فرمود مردم تو را قبول دارند و من نیز به‌واسطه آن، اسرار خودم را به تو نشان داده و قرآن را بر قلب تو نازل می‌کنم.

اسرار خداوند در سینه آل محمد (ص) است

استاد حوزه و دانشگاه در بیان ویژگی‌های شیخ رجبعلی نکوگویان بیان داشت: مرحوم شیخ رجبعلی خیاط نیز امین خدا و مردم در زمین بود. ما نمی‌دانیم پاک بودن چه‌قدر زیباست. مضمون یکی از فرازهای زیارت جامعه کبیره به این صورت است که «خداوند در علم خودش محمد و آل محمد (ص) را برگزید و اسرارش را به‌خاطر امین بودن آنها در سینه این خاندان قرار داد.»

وی در ادامه با بیان داستانی ادامه داد: روزی شخصی نزد من آمد و گفت خوابی را برای من تعبیر کن. من هم در پاسخ به آن فرد گفتم من در بیداری چه کردم که اکنون بتوانم خواب تو را تعبیر کنم. عزیزان چرا بعضی از افراد خواب‌ها را به درستی تعبیر می‌کنند؟ چون لذت‌های دنیوی را برای خشنودی خداوند ترک کردند و پروردگار نیز پرده‌ها را از مقابل چشم‌هایشان کنار زد و آنها نیز به خداوند تعهد دادند که خدایا ما زیبایی‌های شواهد خود را دفن می‌کنیم.

ماجرای انتخاب نام توسط پیامبر برای خودش

هاشمی ابراز داشت: خداوند به پیامبر (ص) فرمود «ای پیغمبر من! نام تو در آسمان‌ها احمد و در زمین محمد (ص) است.» سپس خطاب به پیامبر فرمود «اما خودت دوست داری من با چه نامی صدایت کنم؟» سپس پیامبر پاسخ داد « دلم می‌خواهد مرا عبد صدا کنی.»

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به داستانی درباره مرحوم شیخ رجبعلی خاطرنشان کرد: روزی فردی نزد شیخ آمد و گفت ای شیخ بزرگ از خداوند متعال بخواه تا مواظب من باشد زیرا من خودم را هر لحظه در خطر می‌بینم. آن فرد در ادامه گفته که من از سیل، زلزله و ... دیگر بلایا نمی‌ترسم بلکه جوارح بدن خود را در معرض خطر می‌بینم و می‌ترسم هر لحظه گوش، چشم و زبانم مرا به سمت گناهی بکشانند و اعمال خوبم را نابود کنند و شیخ نیز برای او دعایی کرد.

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول