اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان امسال

ساختمان موزه مشارکتی شارقی بروجن بهره‌برداری می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از تکمیل ساختمان موزه باستان‌شناسی شارقی بروجن تا پایان امسال خبر داد.

ساختمان موزه مشارکتی شارقی بروجن بهره‌برداری می‌شود

مژگان ریاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: موزه باستان‌شناسی شارقی بروجن با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، شهرداری بروجن و شخص کاوه شارقی یکی از خیران شهرستان بروجن در حال ساخت است.

وی افزود: در حال حاضر این موزه از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی برخوردار است.

ریاحی از تکمیل ساختمان این موزه تا پایان زمستان سال جاری خبر داد و گفت: ساخت و نصب ویترین‌ها و نصب تجهیزات این موزه نیز همزمان با هفته میراث فرهنگی در روز 28 اردیبهشت سال آینده افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی است، گفت: موزه‌ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند، هر یک از این اشیاء در عین بی‌زبانی به هزار زبان سخن می‌گویند، چراکه اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه می دهند.

وی یادآور شد: موزه به مجموعه‌ای از آثار و اشیاء اطلاق می‌شود که در محل یا عمارتی نگه داری و در معرض نمایش گذاشته شوند، ایرانیان برای رهایی از آسیب بیگانگان گاهی گنجینه‌های گران‌بهایی مانند کلوزر، کلماکره و مجموعه سفال آبگینه گرگان را درون چاه‌ها و حفره‌ها پنهان می‌کردند.

ریاحی خاطرنشان کرد: موزه را نباید مکانی دانست که در آنجا صرفاً آثار تاریخی و باستانی به نمایش در می‎آید، بلکه تمام نمایشگاه‌های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه‌ها، کتابخانه‌ها و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: هر شیء و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه زبان حالی دارد و با بیننده‌اش ارتباط برقرار می‌کند، با تعمق و تفکر می‌توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه‌های مختلف آن را بررسی کرد.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول