اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بعد از ظهر امروز

نمایشگاه احجام سنگی در موزه شهرکرد گشایش یافت

خبرگزاری فارس: نمایشگاه احجام سنگی در موزه باستان‌شناسی شهرکرد امروز 20 شهریور ماه گشایش یافت.

نمایشگاه احجام سنگی در موزه شهرکرد گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بعد از ظهر امروز در مراسم گشایش این نمایشگاه اظهار داشت: در این نمایشگاه 30 نوع اثر از فعالیت‌های علی نوذری از هنرمندان و صنعتگران احجام سنگی استان با موضوع‌های شعر و کارگاه‌های انتزاعی فرهنگی در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

مهرداد رئیسی با بیان اینکه ساخت احجام سنگی یکی از رشته‌های زیبا و متنوع صنایع دستی است، گفت: حجم‌سازی یا مجسمه‌سازی یعنی آفرینش شکل سه‌بعدی، بر این اساس حجم مهم‎‌ترین عنصر در طرح یک مجسمه محسوب می‎شود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاریخچه این هنر ابراز داشت: تاریخچه ساخت احجام سنگی به زمان‌های خیلی دور برمی‎گردد، به زمانی که آدمیان برای ساخت ابزارهای زندگی و یا انجام اعمال مذهبی خود به ساخت ظروف و مجسمه‌های سنگی (بت‎های سنگی) روی آوردند.

وی سنگ را ماده اصلی و اولیه این هنر عنوان کرد و گفت: می‎توان گفت غالب سنگ‎های موجود در طبیعت قابلیت تبدیل به یک اثر هنری زیبا و ارزنده را دارند.

رئیسی با بیان اینکه در ساخت احجام سنگی از اشکال متنوعی می‌توان استفاده کرد، گفت: این احجام ممکن است به شکل حیوانات و یا انسان ساخته شوند و یا شکلی کاملاً انتزاعی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: گذشته از این موارد از هنر حجم‌سازی در ساخت اشیای کاربردی مثل آسیاب‎های سنگی قدیمی، ظروف، سنگ قبرهای مختلف و تزئینات معماری نیز استفاده بسیاری می‎شود.

نمایشگاه احجام سنگی در موزه باستان‌شناسی شهرکرد پیش از ظهر امروز با حضور سرپرست معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افتتاح شد، بازدید از این نمایشگاه از ساعت 9 صبح لغایت 18 بعد از ظهر به مدت یک هفته برای عموم علاقمندان رایگان است.

انتهای پیام/آ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول