اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس امور عشایری همدان:

40 درصد از عشایر همدان بی‌سواد هستند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امور عشایری همدان گفت: 40 درصد از عشایر استان همدان بی‌سواد هستند که در این زمینه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا با کمک دستگاه‌های مربوطه بتوانیم بی‌سوادی را از جامعه عشایری ریشه‌کن کنیم.

40 درصد از عشایر همدان بی‌سواد هستند

حمزه‌علی یزدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه میزان بیکاری در جامعه عشایری بین چهار تا پنج درصد است، اظهار کرد: با این وجود باز هم سازمان امور عشایری استان اقداماتی برای تشویق عشایر در برنامه‌های خود دارد تا علاوه بر دامداری در زمینه‌های زراعت، باغبانی، پرورش ماهی و زنبور عسل فعالیت داشته باشند.

وی افزود: با انجام این اقدامات نیز زمینه اشتغال جدید برای عشایر فراهم می‌شود و با تنوع در تولیدات می‌توانند وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشند.

رئیس سازمان امور عشایری همدان تصریح کرد: در راستای توانمندسازی عشایر و آشنایی آنها با شیوه‌های جدید تولید، سازمان امور عشایری استان هر ساله مبادرت به برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌کند.

وی ادامه داد: تعدادی از عشایر در مناطقی که به صورت نیمه‌کوچ هستند فعالیت‌های جدیدی را به صورت پراکنده آغاز کرده‌اند.

یزدانی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت اقتصادی عشایر اظهار داشت: جابه‌جایی دام‌ها توسط وسیله نقلیه نیز سبب می‌شود تا دام کاهش وزن نداشته باشد که این موضوع نیز به افزایش درآمد عشایر کمک می‌کند.

وی با اشاره به توسعه کشاورزی در بین عشایر عنوان کرد: عشایر از منابع طبیعی بیشتر برای چرای دام‌هایشان استفاده می‌کنند البته سازمان امور عشایری استان هم در این زمینه تشویق کرده تا طرح‌هایی دارای توجیه اقتصادی ارائه کنند تا در کمیسیون توسعه بخش کشاورزی مطرح شود که تعداد بسیار اندکی برای این کار متقاضی شده‌اند و امیدواریم این تعداد محدود به عنوان پیشرو باعث شوند که جامعه عشایری از طرح‌های جدید استقبال کنند.

رئیس سازمان امور عشایری همدان با بیان اینکه اکثریت عشایر کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و بیشتر با شیوه سنتی دامداری می‌کنند، یادآور شد: با وجود واگذاری زمین، با وجود توصیه‌های صورت گرفته فعلاً استقبالی در این زمینه نبوده و شاید به این دلیل باشد که اکثریت عشایر به صورت ییلاق و قشلاق هستند و این شیوه زندگی مانع از این می‌شود که عشایر یک جا بمانند و فعالیت داشته باشند.

وی اضافه کرد:‌ در قرق بهار با عشایری که 68 خانوار هستند صحبت شده و زمین دامداری در اختیار آنها قرار گرفته تا بتوانند به دامداری صنعتی روی بیاورند بنابراین زمینه فراهم است و خود عشایر باید در این راستا گام بردارند.

یزدانی تأکید کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته بانک کشاورزی نیز با استقبال عشایر از شیوه صنعتی تسهیلاتی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که امیدواریم با استقبال عشایر این امر تحقق پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 40 درصد از عشایر استان بی‌سواد هستند که در این زمینه جلساتی با اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شده و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا با کمک دستگاه‌های مربوطه بتوانیم بی‌سوادی را از جامعه عشایری ریشه‌کن کنیم.

رئیس سازمان امور عشایری همدان با بیان اینکه باید بیشتر در زمینه باسواد کردن عشایر تلاش کنیم، افزود: باید از سربازمعلم‌ها و عشایری که دارای سواد و مدرک هستند، برای تحقق این مهم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه کم کار شده است، اظهار داشت: شاید عشایر با مشغله کاری که دارند مانند دامداری، همه از جمله زن و بچه درگیر این موضوع هستند و به همین علت تمایلی نشان نمی‌دهند و شرایط برای خودشان مهیا نشده باشد.

یزدانی تصریح کرد: جامعه عشایری فقط در منطقه قشلاق همه دور هم جمع هستند و این تجمع به 500 تا 600 خانوار می‌رسد ولی در منطقه ییلاق به دلیل اینکه پراکندگی آنها زیاد است و در مسافت‌های بیشتری از هم زندگی می‌کنند و شرایط به نحوی است که در یک کانون و محل نیستند حتی اگر کسی هم برای تدریس به آنجا برود نمی‌تواند آنها را دور هم جمع کند.

وی با اشاره به اینکه عشایر در 72 سامانه از استان مستقر هستند، ادامه داد:‌ در هر سامانه نیز خودشان چراگاه‌ها را تقسیم‌بندی کرده و بنا به دلایل اجتماعی، اقتصادی و... با فاصله از یکدیگر زندگی می‌کنند و مسائلی از این قبیل دست به دست هم داده تا بچه‌های لازم‌التعلیم از نعمت سواد محروم بمانند.

رئیس سازمان امور عشایری همدان در پایان سخنانش با اشاره به اینکه شیوه زندگی عشایری برای آموزش و پرورش نیز محدودکننده بوده، خاطرنشان کرد: ما همچنان به پیگیری‌ها و تلاش‌های خود در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه عشایری ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول