اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احمدی‎ن‍ژاد ‌در مراسم ‌ریل‌گذاری خط آهن گرگان ـ اینچه‌برون مطرح کرد:

توانمندی فوق‌العاده متخصصان داخلی در انجام پروژه‌ها ‌/ آماده‌باش برای سازندگی ایران

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور در گرگان ضمن تمجید از توانمندی فوق‌العاده متخصصان داخلی در انجام پروژه‌های عمرانی گفت: باید خود را آماده جهش بزرگ‌تری برای توسعه و سازندگی ایران اسلامی کنیم.

توانمندی فوق‌العاده متخصصان داخلی در انجام پروژه‌ها ‌/ آماده‌باش برای سازندگی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان‌ محمود احمدی‎ن‍ژاد عصر امروز در مراسم آغاز عملیات ریل‌گذاری خط آهن گرگان ـ اینچه‌برون اظهار داشت: انجام این پروژه مهم در منطقه کشاورزی و در مدت زمان کوتاه نشان از توانمندی بالای متخصصان داخلی است.

وی تصریح کرد:‌ انجام این پروژه مهم نشان داد که متخصصان ما از تجربه بالایی برخوردار هستند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد:‌ باید خود را آماده جهش بزرگ‌تری برای توسعه و سازندگی ایران اسلامی کنیم.

احمدی‎نژاد با بیان اینکه ایرانی باید بهترین‎ها را داشته باشند گفت: باید همه تلاش کنیم تا ایران ساخته شود چرا که شایستگی این مردم، آرمان‎ها و انقلاب بیش از اینها است.

گفتنی است آغاز عملیات اجرایی ریل‎گذاری راه آهن گرگان ـ اینچه‎برون با حضور محمود احمدی‎ن‍ژاد رئیس جمهور انجام شد.

احداث راه آهن گرگان ـ اینچه‎برون از پروژه‎های مهر ماندگار دولت است که در حوزه راه و شهرسازی گلستان تعریف شده و از محوری‎ترین اقدامات عمرانی استان محسوب می‎شود.

ساخت این راه آهن به دلیل ضرورت اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‎های آزاد دریای جنوب و با هدف افزایش درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا با توجه به وجود میلیون‎ها تن غلات مازاد در کشور قزاقستان، در بسته کاری دولت تعریف شد.

در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامه‎ای به مراحل اجرایی رسید.

این پروژه در جمهوری اسلامی ایران از بیستم تیر ماه سال 1390 با عقد تفاهمنامه‎ای میان شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور به عنوان کارفرما و شرکت پارس انرژی به عنوان مجری پروژه آغاز شد.

طول مسیر طرح در حد فاصل ایستگاه سبزدشت در فاصله 15 کیلومتری گرگان به عنوان نقطه آغاز مسیر و نقطه صفر مرزی در اینچه‎برون حدود 80 کیلومتر است.

در کل مسیر سه ایستگاه سبز دشت، ایستگاه جدید گرگان در محدوده 10 کیلومتر شمال فرودگاه بین‎المللی گرگان در نزدیکی روستای یامپی و ایستگاه تعویض بوژی اینچه‎برون در فاصله چهار کیلومتری خط مرزی پیش‎بینی شده است.

در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.

مدت زمان برآورد اجرایی اولیه 164 روز پیش‎بینی شد، ولی به دلیل مشکلات خاص و با پیگیری‎های مقامات عالی وزارتخانه و راه آهن تا پایان سال جاری در نظر گرفته شد.

حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه آهن شمال، بزرگ‎ترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینچه‎برون است.

کشور قزاقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید می‎کند که از این مقدار فقط 6 میلیون تن برای مصرف داخلی است و باقی قابلیت صادرات دارد.

از آنجایی که کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند، راه آهن شمال به صرفه‎ترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب می‎آید و با اتصال خط راه آهن گرگان به اینچه‎برون، ترانزیت این محصول استراتژیک در اختیار راه آهن شمال خواهد افتاد.

ظرفیت حمل بار از طریق خطوط ریلی راه آهن شمال سالانه تا 3 میلیون تن است اما در حال حاضر فقط یک میلیون تن بار از این خط ترانزیت می‎شود.

ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از مزایای مهم ایجاد خط گرگان تا اینچه‌برون است، راه آهن شمال حمل 2 میلیون تن غلات قزاقستان از ایستگاه اینجه‎برون را به داخل ایران و سپس به کشورهای خلیج فارس برنامه‎ریزی کرده است.

در حال حاضر راه آهن شمال از ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه‎های البرز وارد مازندران می‎شود و باگذر از مناطق زیبای جنگلی، شهرهای متعدد و مناطق جلگه‎ای در ایستگاه گرگان پایان می‎یابد و تا یک سال آینده این خط به اینچه‎برون مرز ترکمنستان نیز متصل خواهد شد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول